• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Har pratat med J's doktor idag och han tror att hon nog kommer att kunna äta mjölk i viss mängd framöver men inte fullt ut.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-10-07 16:04:03 följande:
    Japp och de blir supergoda!
    Svårtgjorda ja, men supergoda ja. Kolla min blogg med recept.
    Ser nu att jag bara har lagt in vaniljvarianten som inte blev lika bra. Ska fixa recept.

De blir verkligen goda.

Lailas, dä håller jag med mithrandil, de blir skitäckliga..
  • CarolineA

Far jag hoppa in me den fraga!!! 

Jag ammar min lille som ar 5 och en halv manad, for ca en vecka sedn har vi borjat med grot. Han fick da milda utslag pa kinderna, nat lite rodare marke pa ena. Men inget mot de ecsem han haft som bebis, som nu ar forsvunna. Jag sg iaf att det kunde finnas spar utav mjolk i groten, jag kollade ju bara sa den var gluten fri :(
    Harom dan duttade vi liten droppe glass pa hans lapp, da blev han genast rod runt hela munnen.
    Misstanker att det ar mjolkallergi, laktos eller agg kanske... Ska man bara undvika att ge all from utav mjolk da? Kommer han vaxa ur det? Kan jag borja itroducera lite grot med gluten istallet eller ar det for tidigt, han blir 6 manader den 22 okt! Tacksam for svar! 

• LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-10-07 11:27:47 följande:
    Japp... men de smakar apa!
    Köper du lailas gula (naturligt glutenfritt mjöl) så står det recept på baksidan. 
    Tycker det blir torrt på det mjölet. Ska testa o baka på de andra mjölarna som man får recept på! =)
    Loke 11/1-11
  • Kavat
    CarolineA skrev 2011-10-07 16:15:54 följande:
    Far jag hoppa in me den fraga!!! 

Jag ammar min lille som ar 5 och en halv manad, for ca en vecka sedn har vi borjat med grot. Han fick da milda utslag pa kinderna, nat lite rodare marke pa ena. Men inget mot de ecsem han haft som bebis, som nu ar forsvunna. Jag sg iaf att det kunde finnas spar utav mjolk i groten, jag kollade ju bara sa den var gluten fri :(
    Harom dan duttade vi liten droppe glass pa hans lapp, da blev han genast rod runt hela munnen.
    Misstanker att det ar mjolkallergi, laktos eller agg kanske... Ska man bara undvika att ge all from utav mjolk da? Kommer han vaxa ur det? Kan jag borja itroducera lite grot med gluten istallet eller ar det for tidigt, han blir 6 manader den 22 okt! Tacksam for svar! 
    Jag skulle gissat på mjölkproteinallergi just, eftersom det inte är ägg i gröt och för att den är den vanligaste allergin. Välkommen in i mjölkproteinallergitråden med dina frågor:

Däremot är det inget som säger att han inte är allergisk mot ägg eller sädesslag heller, men i de fallen du beskriver så låter det som att det kan vara mjölkprotein. Laktos kan man inte reagera allergiskt mot.

Jag har tyvärr så dålig koll på just produkterna på marknaden nu för min kille tål varken mjölk eller sädesslag. Vi gör egen gröt på mjölkfri ersättning. Då kan man ju variera som man vill och vet att de alltid får i sig rätt saker. Så skulle det visa sig vara mjölkproteinallergi kan ni få mjölkfri ersättning på recept som man sen kan göra välling och gröt med hjälp av.

Jag hade provat med en sak i taget. Ta lite ren mjölk på kinden och se om det blir någon reaktion? Som sagt, hoppa in i mjölkproteintråden!
  • CarolineA
    Kavat skrev 2011-10-07 16:54:09 följande:
    Jag skulle gissat på mjölkproteinallergi just, eftersom det inte är ägg i gröt och för att den är den vanligaste allergin. Välkommen in i mjölkproteinallergitråden med dina frågor:

Däremot är det inget som säger att han inte är allergisk mot ägg eller sädesslag heller, men i de fallen du beskriver så låter det som att det kan vara mjölkprotein. Laktos kan man inte reagera allergiskt mot.

Jag har tyvärr så dålig koll på just produkterna på marknaden nu för min kille tål varken mjölk eller sädesslag. Vi gör egen gröt på mjölkfri ersättning. Då kan man ju variera som man vill och vet att de alltid får i sig rätt saker. Så skulle det visa sig vara mjölkproteinallergi kan ni få mjölkfri ersättning på recept som man sen kan göra välling och gröt med hjälp av.

Jag hade provat med en sak i taget. Ta lite ren mjölk på kinden och se om det blir någon reaktion? Som sagt, hoppa in i mjölkproteintråden!
    TACK! Jag hoppar in nu!
  • saffe
    Jasusu skrev 2011-10-07 14:28:43 följande:
    Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_a...

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   
    Angående vårdbidrag så vet jag inte om det är svårt att få beviljat en andra gång.Jag ska själv söka om nästa år och är redan nervös för hur det ska gå.. Nu har man ju vant sig vid dom extrapengarna så det blir tufft utan. Du får gärna uppdatera hur det går! Har några allergier växt bort för er? Här är det ingen förändring alls, vi har t.o.m lagt till saker för lill-tjejen. Men det är ju för äldsta dottern jag sökt vårdbidrag tidigare, så det tänkte jag göra även nästa gång.