• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-10-07 11:27:47 följande:
    Japp... men de smakar apa!
    Köper du lailas gula (naturligt glutenfritt mjöl) så står det recept på baksidan. 
    Fast är de inte goda så kanske det inte är ngn ide?

varför har de stoppat in guarkärnmjöl i typ alla glutenfria produkter? Helt värdelöst ju! Borde väl gå att ersätta med ngt annat stabiliseringsmedel? Ngn som har varit i kontakt med tex semper och frågat?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-07 11:35:28 följande:

varför har de stoppat in guarkärnmjöl i typ alla glutenfria produkter? Helt värdelöst ju! Borde väl gå att ersätta med ngt annat stabiliseringsmedel? Ngn som har varit i kontakt med tex semper och frågat?

Ska jag vara ärlig så är det nog bara jag som avskyr dom.
    Barnen äter både pannkakor, bullar och pajer gjorda på lailas gula med frisk aptit. Jag antar att jag tycker för mycket om ägg och vetemjöl för att nöja mig med "fusk bullar".

Har ingen aning, men allt har nånting i sig känns det som. Är det inte vetestärkelse är det guarkärnmjöl eller skummjölkspulver. Var inte mycket produkter från listan av livmedel man kunde få hänvisning vi kunde få eftersom barnen äter utan allt.   
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-10-07 11:35:28 följande:

testa det här receptet & byt semper fin mix mot lailas gula kanske? http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011/10/kanelbullens-dag.html

förresten, hänger kanske bloggerskan i denna tråd?
  • Allrona
    tes 75 skrev 2011-10-07 13:08:52 följande:
    testa det här receptet & byt semper fin mix mot lailas gula kanske? majas-allergirecept.blogspot.com/2011/10/kane...

förresten, hänger kanske bloggerskan i denna tråd?
    Tack. Kan man kanske byta ut mjölet mot en blandning av andra glutenfria mjöler, typ rismjöl, bovetemjöl, kokosmjöl, eller är det ngt i mixerna som gör att det man bakar blir bättre?
  • Allrona

Har precis bakat de här syltgrottorna. knasigmat.blogspot.com/2011/05/syltgrottor.html
    Hade inget rismjöl hemma så jag bytte ut det mot bovetemjöl och kokosmjöl. Det blev supergott! Tror absolut båda döttrarna kommer gilla dem trots att de blev lite smuliga.

Har ni inte testat kokosmjöl kan jag verkligen rekomendera det till bakning. Blir lite extra sött av det Har inte sett det i ngn butik, jag köpte det här: http://www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko
    men det finns även här. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfiber_kokosmjol-eko_fairtrade-1000-g 
    http://www.naturligt.se/website1/Halsokost/Produkt/amanprana-kokosmjoel-500g-bio-.php

• Jasusu

Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_archive.html

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   

• tes 75
    Allrona skrev 2011-10-07 13:33:37 följande:
    Tack. Kan man kanske byta ut mjölet mot en blandning av andra glutenfria mjöler, typ rismjöl, bovetemjöl, kokosmjöl, eller är det ngt i mixerna som gör att det man bakar blir bättre?
    vad gäller mixerna så har jag ingen aning, vi kan inte använda någon färdig mjölmix då de innehåller majs.
    Allrona skrev 2011-10-07 13:42:38 följande:
    Har precis bakat de här syltgrottorna. knasigmat.blogspot.com/2011/05/syltgrottor.ht...
    Hade inget rismjöl hemma så jag bytte ut det mot bovetemjöl och kokosmjöl. Det blev supergott! Tror absolut båda döttrarna kommer gilla dem trots att de blev lite smuliga.

Har ni inte testat kokosmjöl kan jag verkligen rekomendera det till bakning. Blir lite extra sött av det Har inte sett det i ngn butik, jag köpte det här: www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko
    men det finns även här. www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfiber_ko... 
    www.naturligt.se/website1/Halsokost/Produkt/a...
    apropå syltgrottorna så kan jag rekommendera att använda svartvinbärsgelé ist f sylt! blir supergott. ska nog uppdatera receptet med det.

• Tibell

Hade ett lååångt samtal med en sköterska på barnens allergimottagning. Världens mest sympatiske och underbaraste sköteska jag stött på genom åren med barnen <3
    Iallafall tyckte inte hon det var någon idé att fortsätta ge Tilde mjölk =/
    Eksemen är värre idag så det är väl rätt klokt ändå.
    Dessutom är magen riktigt stor och hon kan verkligen INTE sitta still.. Inte ens vid godnatt sagan
    Så sköterskan trodde, precis som jag sagt innan, att det här med hennes klättrande och rastlösthet antagligen berodde på att hon hade ont i magen..
    Så snart ska vi bli kallade och få göra RAST på mjölk, sädesslag och kanske nötter på Tilde, något som aldrig tagits
    Hon tyckte tex inte att Tildes mage skulle vara svullen någon gång.  Något hon absolut skulle ta upp med läkaren eftersom hon inte velat göra något åt den innan. Hon menade på att det framförallt inte var normalt med en mage som svullnar så, och att vi helt enkelt inte skulle acceptera det.
    Hon var verkligen sååå bra..
    Såhär ser eksemen ut idag

Går inte att få rättvist på bild. Det är bara de riktigt röda prickarna som syns. Resten av huden är sååååå prickig, knappt en fri yta =(
    Tilde tog emot beskedet bra. Hon brydde sig knappt, hon fick ju en prinsessbarbie som plåster på såren ;)
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-07 11:16:28 följande:
    Går det att baka bullar som är utan gluten, mjölk, ägg, sojasläktingar?
    Japp och de blir supergoda!
    Svårtgjorda ja, men supergoda ja. Kolla min blogg med recept.
  • Kavat

Älsklingen, jag hade också tagit bort mjölk. Utan tvekan. Det lär ju inte bli bättre med tiden om ni fortsätter med mjölk.. Och hela immunförsvaret går ner och ja, då kommer det nog bara fler saker som det strular med.

För att glädja er lite så verkar dottern tåla vissa äppelsorter, lite jordgubb och lite annat som aldrig funkat tidigare. Men vanliga äpplen (ej allergivänliga) eller päron funkade fortfarande inte.

Vi tror att  hon tål mer för att vi tog bort sädesslag.