• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Bobbosmamma skrev 2011-10-05 13:09:21 följande:
    Mm så sant. Det är bara det att tösabiten blev dryga 6 mån innnan vi fattade refluxen, och nu ca 15 mån innan vi fattade sädesslag (o vad mer det nu kan vara..). Men jag vet, bättre att göra det riktigt än att göra det hafsigt. Får pausa.. 

tog mig 2 år och en allergibebis innan jag förstod att min son var allergisk så det är inte helt lätt att veta vad som är vad. :) När det gäller allergier är allt så difust och skulle lika gärna kunna bero på något annat. :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Bobbosmamma
    mithrandil skrev 2011-10-05 13:13:09 följande:
    tog mig 2 år och en allergibebis innan jag förstod att min son var allergisk så det är inte helt lätt att veta vad som är vad. :) När det gäller allergier är allt så difust och skulle lika gärna kunna bero på något annat. :)
    Ja gud det är verkligen jättejättesvårt..... Tur att man har er mer erfarna att rådfråga...{#emotions_dlg.flower}
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-10-05 12:01:38 följande:
    Ah ok tack!

Nu har jag läst om lapptesten....... det verkar ju som enklast är nog att göra det själva.. vi bor i Sthlm, inte nära nån "lapptestare" verkar det som.

Jäklar va krångligt det är med veteallergi! Alla dessa tillsatser. Jag måste ju lära mig allt detta. Måste sammanställa nån förteckning som man kan ha i plånboken, annars kommer jag aldrig klara det...

Upptäckte i morse att min flicka håller på att få kindtänder på ena sidan. Hon stördes väldigt när framtänderna kom och det känns som vi måste avvakta med provokationer tills tänderna är uppe (men det kan ju ta hur lång tid som helst ju, andra sidan oxå!) Men hur ska jag annars veta vad som är vad. Puh.
    Jag håller med om att du bör vänta. Vi testade då och då och fick ingen ordning på det hela, han var ständigt dålig trots att vi tog bort och la till saker. Så vi tog bort allt vi misstänkte och allt som är vanligt att man är allergisk emot, som soja, ägg och fisk. Så han käkade ris, majs och potatis ihop med nötkött och lite grönsaker/frukt. Då blev han bra och vi kunde lägga till saker. Jag orkade inte vänta på att hitta rätt saker när det ständigt var tänder och förkylningar på gång. 

Vi bestämde oss för att ta en paus ett par månader, det var så skönt och han började växa massor. Vikten var normal sedan innan men han slutade växa.  
  • mithrandil

Ni som har astmabarn här i tråden. Låter ni barnen gå på dagis om de är opåverkade trots påverkad andning? Känns som om jag inte kan ha Amanda hemma hela vintern men jag vet inte om jag är elak som låter henne gå till dagis när hon låter som en kaffebryggare. :S

• t0va

Mithrandil: jobbigt, hoppas hon låter bättre snart. Jag har själv astma och kyla är inte kul för mina luftrör. 

Idag hade vi avslutningsinskolningssamtal och personalen sa att de var förvånade över hur bra det fungerat för Theo just allergimässigt. De hade trott att han skulle ha varit mer sjuk än han varit. Är ju bara nu när de bakade som jag misstänker att han har reagerat och sen ev. på fisken. så de var nöjda och lugnade. Nu hade de fixat majsbröd åt honom till sopplunchen men det hade han ratat, han är ju inte förtjust i bröd. Så kokerskan ska göra hans soppa mer matig istället. :)

Var så skönt att höra att de tycker det fungerar bra matmässigt för Theo verkar må så bra av att vara där.  

• Tibell

Mithrandil : ja absolut. Bella måste vara väldigt dålig innan vi håller henne hemma.. Annars gör vi inget annat än vabbar.
    Så så länge det bara är rossel hade jag låtit henne gå :)

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-10-06 10:37:44 följande:

Ni som har astmabarn här i tråden. Låter ni barnen gå på dagis om de är opåverkade trots påverkad andning? Känns som om jag inte kan ha Amanda hemma hela vintern men jag vet inte om jag är elak som låter henne gå till dagis när hon låter som en kaffebryggare. :S

Personalen puffar henne på dagis om hon är dålig och så länge det räcker med några puffar per dag så får hon gå. Blir hon däremot trött och hängig  så får hon stanna hemma. Annars skulle vi få vabba hela vintern
  • mithrandil

Tack! Ja, lite så jag tänkte med. Kan ju inte vabba hela vinterhalvåret.
    Just nu ger vi bara pulmicort, hon rosslar ju bara och hostar mycket när hon är ute eller på natten. men hon har inga indragningar så jag har inte gett nån airomir ännu.

Jag som precis blivit så säker på att hon inte hade nån astma. Verkar bara ha varit sommaren som gjort henne bra. Ser inte fram emot en vinter som den förra.

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-10-06 20:21:16 följande:
    Tack! Ja, lite så jag tänkte med. Kan ju inte vabba hela vinterhalvåret.
    Just nu ger vi bara pulmicort, hon rosslar ju bara och hostar mycket när hon är ute eller på natten. men hon har inga indragningar så jag har inte gett nån airomir ännu.

Jag som precis blivit så säker på att hon inte hade nån astma. Verkar bara ha varit sommaren som gjort henne bra. Ser inte fram emot en vinter som den förra.
    Ska pulmicorten komma ned ordentligt och göra nytta behövs det airomir innan.  Rossel och hosta är tydliga tecken på astmabesvär så nog behöver hon airomir också. Väntar du tills hon får indragningar har du väntat för länge och då tar det mycket längre tid att få henne bra igen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Mithrandil : Håller med 3bus att inte endast pulmicort, det kommer inte göra nytta! Så testa att lägga till airomir. Sen fick vi även tipset att ge koksaltlösning i näsan på Bella när hon var som rossligast. För att det skulle rinna ner och på något sett göra nytta ? Kanske värt att testa. Eller mollipect som är slemlösande ?