• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu

K Kavat
    Hur länge har ni väntat på beslut på er överklagan?
    Tar dom personlig kontakt innan dom tar ett beslut?

• tes 75
    Bobbosmamma skrev 2011-10-20 20:34:50 följande:
    Hmm. Vi håller på med likartad akllergiutredning som ni. Min dotter är 16 mån. Vår dietist har heller inte koll. Hon har varit mycket medveten om att vi innan kört ENagovällong (vete- och havrebaserad), att dottern inte mått bra, men ändå inte sagt något om vällingen. När vi på mitt initiativ, med stöd av föräldrarexperterna här inne, gick över till Neocate plus en version av baskost blev min flcika mkt bättre. DÅ säger dietisten att "ja.. Enago är ju inte anpassad som fullnutrition och bla bla bla" Nå. Det kunde hon ju sagt tidigare.

Vår dotter tål INTE potatis. Hon fick en jätteraktion på det.

Det hon tål, som vi är hyfsat säkra på, är: Neocate, eko-nötkött, ris (och då rena risprodukter), morot, banan, Carlshamns mjölkfria margarin, palsternacka,  svarta vinbär. Jag hoppas ju att hon tål fler saker, frågan är bara VAD. Vi håller på att prova med lax nu och det verkar funka, peppar, peppar.

Hon äter Neocate som bas och sen äter vi ett mål gemensam mat om dagen. Det är ju inte så lätt att variera just denna period när man kör så strikt kost. Jag gör ofta (st....:)) långkok på typ högrev som jag låter koka i vatten/rismjölk, lite salt, peppar, timjan, oregano (dessa kryddor funkar för oss) och svartvinbärssaft, (sådan som endast innehåller svarta vinbär, citronsyra, vatten och socker, dvs inga konstiga tillsatser) i ett par timmar. Sedan lägger jag i grönsaker (morot/palsternacka i vårt fall) och låter de koka klart ihop. Reder ev. med lite rismjöl. Till detta kokt ris. Detta tycker min dotter om. Hon är knepig för hon accepterar inte vad som helst, det skall smaka GOTT. Det funkar även att göra nötfärsbiffar på dessa ingredienser.

För övrigt har min dotter även refluxsjukdom (GERD). 

Lycka till... 
    vad för reaktion på potatis får din dotter?
  • Blå Flygare

Gör en liten segerdans för nu har sädesslagsallergin vuxit bort Solig Och som grädde på moset: om bara ett par veckor kan S börja sin vaccination mot gräsallergi Skål En tablett om dagen i TRE ÅR, hoppas nu det är god smak på dem. Förhoppningen är att redan nästa säsong vara symtomfri med samma medicinering som tidigare. Och säsongen efter kunna minska på medicineringen. Läk tror på bot efter det, men det vågar jag inte tro på. Hon var jättepositiv eftersom S var precis rätt person för tablettbehandling. Hade hon reagerat på björk hade det ist fått bli sprutor så pricktester var nervöst!! Det är från annan ålder, och S är regält spruträdd.

• Bobbosmamma
    tes 75 skrev 2011-10-21 13:08:22 följande:
    vad för reaktion på potatis får din dotter?
    Hon fick illröda, hettande kinder, som är hennes enda "hudtecken" på allergi. Hon har aldrig fått andra utslag och länge trodde jag kinderna inte berodde på allergi, men nu ser jag sambandet tydligt utifrån vad hon äter. Sen skrek och grät hon två nätter i rad...ont i magen alltså tror jag...

Jag misstänker att hon haar samma kombo som du beskriver. Hon tål varken vete eller havre men verkar tolererna råg. Inte testat det ordentligt ännu men hon har aldrig reagerat när hon ätit Leksandsknäcke (godaste knäckebrödet tycker jag som tur ärTungan ute ), innan vi började utreda hennes allergier ordentligt. Vi tror inte heller hon tål majs men inte helt säkra ännu...
  • Bobbosmamma
    Blå Flygare skrev 2011-10-21 18:09:48 följande:
    Gör en liten segerdans för nu har sädesslagsallergin vuxit bort Solig Och som grädde på moset: om bara ett par veckor kan S börja sin vaccination mot gräsallergi Skål En tablett om dagen i TRE ÅR, hoppas nu det är god smak på dem. Förhoppningen är att redan nästa säsong vara symtomfri med samma medicinering som tidigare. Och säsongen efter kunna minska på medicineringen. Läk tror på bot efter det, men det vågar jag inte tro på. Hon var jättepositiv eftersom S var precis rätt person för tablettbehandling. Hade hon reagerat på björk hade det ist fått bli sprutor så pricktester var nervöst!! Det är från annan ålder, och S är regält spruträdd.
    Oj va roligt!! Hur gammalt är ditt barn som blivit av med sädesslagsallergin?
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 22:39:45 följande:
    Bobbosmamma: det låter ungefär som här innan vi bestämde oss för att sluta med allt o bara ge neocate, för jag misstänker ffa ris/potatis. Men nu reagerar hon på nåt, antingen amning el köttet. Så det måste jag reda ut först. Men jag är inne mest på potatis, hon blev alldeles röd på kinderna när hon fick kokt? Fast dan innan gjorde vi rårakor (bara riven potatis + rapsolja) och hon åt MASSOR utan att reagera? Känner mig helt matt. Så jobbigt när man inte har fullt stöd från dietist/läkare heller, även om de är hyfsat bra. Är jätteorolig att de ska vägra ge oss så mycket neocate som går åt nu när hon nästan bara äter det. Tänk om de säger att det ska räcka med tolv skopor om dagen och så får vi inte mer, för hon ska äta mat resten. :S
    Mm, jag slutade amma redan vid 4 månader (tyvärr...) för jag blev helt nipprig på att jag inte kunde äta typ nåt kändes det som då. Dessutom började min flicka vägra bröstet men det berodde nog på att hon hade ont från refluxen, vilket vi då ännu inte fattat. Det gjorde vi först vid dryga 6 mån...

Skumt det där med potatisen. det är sannerligen inte lätt att veta. Jag gjorde stekt potatis i rapsolja, som jag kokt innan. Det reagerade Loa på jättestarkt.. Visst är det otroligt jobbigt att inte hade stöd/kunskap hos läkare/dietist. Det känner jag väl igen. Det innnebär att man måste vara dubbelt så påläst och påstridig!! själv. Jag förstår oxå vad du menar med Neocaten.. vi har det utskrivet nu så att jag tror det räcker i ca 1,5 månad till.. och sen vet jag ju inite. Men jag känner bara att nekar dom oss det så kommer jag gå i taket och riva upp hus i h-vete... eller vad det heter! Blir vi´nekade så tänker jag leta tills jag hittar en vettig läkare.  Jag tycker det vore helt absurt. Och jag kommer aldrig acceptera det. Min dotter har mått kasst så länge för att ingen gjorde något, nu när vi äntligen har hittat ett sätt att ge henne "giftfri" mat, så finns det inte på kartan att jag låter dem mixtra med det. Upp till kamp vännen:) Men förhoppningsvis behövs inga strider..
  • Prince or Princess

:) härliga ord! Så ska jag med göra, leta upp nån annan läkare annars! Hela dagarna går åt till att fundera här. Hon har varit extremt röd i hela blöjområdet i tre dagar o är HELT hysterisk vid varje blöjbyte. Tror vi får avbryta köttet snart, fast jag absolut inte tror att det är det hon reagerar på. Men att reagera så mycket på en amning för tre dagar sen? Känns helt otroligt. Ja ja den som lever får se.

• Kavat

Noblesss, minns faktiskt inte. Tre månader kanske? Men sen hos Förvaltningsrätten verkar det ta ett halv år eller nåt, minst!

• Blå Flygare
    Bobbosmamma skrev 2011-10-21 20:18:10 följande:
    Oj va roligt!! Hur gammalt är ditt barn som blivit av med sädesslagsallergin?
    5 år För ett år sen tålde hon inte mjölk, ägg, sädesslag och vi misstänkte nötallergi. För säkerhets skull uteslöt vi även soja och mandlar. Nu äter hon allt, helt otroligt.