• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-19 17:41:00 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!
    Hmm. Vi håller på med likartad akllergiutredning som ni. Min dotter är 16 mån. Vår dietist har heller inte koll. Hon har varit mycket medveten om att vi innan kört ENagovällong (vete- och havrebaserad), att dottern inte mått bra, men ändå inte sagt något om vällingen. När vi på mitt initiativ, med stöd av föräldrarexperterna här inne, gick över till Neocate plus en version av baskost blev min flcika mkt bättre. DÅ säger dietisten att "ja.. Enago är ju inte anpassad som fullnutrition och bla bla bla" Nå. Det kunde hon ju sagt tidigare.

Vår dotter tål INTE potatis. Hon fick en jätteraktion på det.

Det hon tål, som vi är hyfsat säkra på, är: Neocate, eko-nötkött, ris (och då rena risprodukter), morot, banan, Carlshamns mjölkfria margarin, palsternacka,  svarta vinbär. Jag hoppas ju att hon tål fler saker, frågan är bara VAD. Vi håller på att prova med lax nu och det verkar funka, peppar, peppar.

Hon äter Neocate som bas och sen äter vi ett mål gemensam mat om dagen. Det är ju inte så lätt att variera just denna period när man kör så strikt kost. Jag gör ofta (st....:)) långkok på typ högrev som jag låter koka i vatten/rismjölk, lite salt, peppar, timjan, oregano (dessa kryddor funkar för oss) och svartvinbärssaft, (sådan som endast innehåller svarta vinbär, citronsyra, vatten och socker, dvs inga konstiga tillsatser) i ett par timmar. Sedan lägger jag i grönsaker (morot/palsternacka i vårt fall) och låter de koka klart ihop. Reder ev. med lite rismjöl. Till detta kokt ris. Detta tycker min dotter om. Hon är knepig för hon accepterar inte vad som helst, det skall smaka GOTT. Det funkar även att göra nötfärsbiffar på dessa ingredienser.

För övrigt har min dotter även refluxsjukdom (GERD). 

Lycka till... 
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-10-20 20:32:35 följande:
    Doktorn frågade om jag fixade mjölkfritt själv eller om jag ville ha hjälp av dietisten. talade om för henne att jag klarade det själv.
  • Tessou
    Kavat skrev 2011-10-20 20:08:56 följande:
    Ja, från Isola Bio tror jag det heter. Sojasläktingar i.

Vad är det du ska göra? Tårta? Jag har inte smakat risgrädden, men det är några här som gjort egen grädde till t.ex semlor som är ett "ok" substitut. Ska man göra gräddtårta så tror jag det är bättre att göra en helt annan sorts tårta för det är svårt att ersätta grädde, åtminstonde till någon som vet hur grädde smakar.

Å andra sidan dricker jag numera lika gärna risdryck till müslin på morgonen och det trodde jag aldrig att jag skulle kunna göra...
    Miralicia skrev 2011-10-20 20:15:49 följande:
    Fast den jag har sett från Isola Bio är bara till matlagning inte för att vispa, och till matlagningen tillför den typ nada både konsistens och kanske i synnerhet smakmässigt i mitt tycke.

RisVISPgrädde har jag bara sett på sprayflaska från SoyaToo (också den med sojasläktingar)

I övrigt håller jag med Kavat - ska man ha till tårta så är det bättre att satsa på någon tårtvariant som redan från början inte är gräddtårta.
    Tack för era svar! Har testat spraygrädden, okej men väldigt söt! Lite svårt att göra glass av den dock...
    ELIAS 090326
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-10-20 20:37:17 följande:
    Efter 4 år med mjölk och sojafritt kan vi nog mer än dietisten
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    2små2stora skrev 2011-10-20 20:38:44 följande:
    Efter 4 år med mjölk och sojafritt kan vi nog mer än dietisten
    Framför allt när det enda jag behöver göra är att byta ut vällingen
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Konstantine

Hej! Jag tänkte att jag chansar och ställer en fråga här och ser ifall nån har en idé

Den senaste veckan har min 17 månader gamla dotter haft prickar/utslag över hela kroppen. Jag har inte kunnat ta nån bild på dom för att det syns knappt inget, det är som små hudfärgade knottror, dom känns dock lite. Förut ikväll när hon badade så märkte jag att utslagen hade blivit rödare :/ Utslagen sitter i som små grupper, överallt förutom ansikte och händer och fötter. Hon verkar inte besväras.
    Hon har haft så här en gång tidigare, i somras, då försvann det på 1-2 veckor. Utan att vi gjorde nåt.

Jag har en sambo som är allergisk mot det mesta så jag funderar självklart på nån allergi... min sambo får dock inte utslag.
    Vi ska försöka ringa bvc i morrn, just eftersom det verkar bli värre :/

Tacksam för svar! 

• Kavat
    Konstantine skrev 2011-10-20 20:40:46 följande:
    Hej! Jag tänkte att jag chansar och ställer en fråga här och ser ifall nån har en idé

Den senaste veckan har min 17 månader gamla dotter haft prickar/utslag över hela kroppen. Jag har inte kunnat ta nån bild på dom för att det syns knappt inget, det är som små hudfärgade knottror, dom känns dock lite. Förut ikväll när hon badade så märkte jag att utslagen hade blivit rödare :/ Utslagen sitter i som små grupper, överallt förutom ansikte och händer och fötter. Hon verkar inte besväras.
    Hon har haft så här en gång tidigare, i somras, då försvann det på 1-2 veckor. Utan att vi gjorde nåt.

Jag har en sambo som är allergisk mot det mesta så jag funderar självklart på nån allergi... min sambo får dock inte utslag.
    Vi ska försöka ringa bvc i morrn, just eftersom det verkar bli värre :/

Tacksam för svar! 
    Hej!
    Har hon ont av dem? Kliar de?
    Mitt råd är att ringa en barnallergimottagning eller barnmottagning direkt. BVC är bra på att väga och mäta, men allergikunskaperna brukar inte vara så bra tyvärr. Risken är att ni får en tid och komma till läkare hos dem om en tid som OM ni har tur ger er en remiss till barnmottagningen/barnallergimottagningen. Så ni kan lika gärna ringa direkt och prata med de som förhoppningsvis vet och kan något.
  • Konstantine
    Kavat skrev 2011-10-20 20:44:42 följande:
    Hej!
    Har hon ont av dem? Kliar de?
    Mitt råd är att ringa en barnallergimottagning eller barnmottagning direkt. BVC är bra på att väga och mäta, men allergikunskaperna brukar inte vara så bra tyvärr. Risken är att ni får en tid och komma till läkare hos dem om en tid som OM ni har tur ger er en remiss till barnmottagningen/barnallergimottagningen. Så ni kan lika gärna ringa direkt och prata med de som förhoppningsvis vet och kan något.
    Nej hon verkar inte märka dom :/ 

Det har du ju såklart rätt i med bvc... jag trodde att man var tvungen typ att gå igenom dom, så tack för tipset!

Men, är utslag nästan alltid nån allergi? Eller kan det va nåt annat? Min mamma säger värmeutslag men det har jag jättesvårt att tro på. Och om hon hade känslig hy (blir lätt torr osv), borde man inte va märkt det tidigare? Jag kan liksom inte ens minnas senaste jag smörjde in henne (hon badar med olja).

:/ 
  • tes 75

det verkar (ta i trä) som om jag & barnen klarar råg Skrattande, men inte vete eller havre. det verkar också som om vi klarar den kontaminering av vete som finns i knäckebröd. nån mer i tråden som klarar råg men inte havre eller ren vete? har ni märkt någon skillnad mellan knäckebrödssorter och/eller -fabrikanter (jag tänker t ex på mängden vetekontaminering)? 

och, vad kan man baka själv med råg? kommer bara på knäcke.. men jag antar att småkakor borde bli lite fylligare med rågmjöl blandat med rismjöl. (förutom vete & havre reagerar vi på majs, bovete, teff..)

• Prince or Princess

Bobbosmamma: det låter ungefär som här innan vi bestämde oss för att sluta med allt o bara ge neocate, för jag misstänker ffa ris/potatis. Men nu reagerar hon på nåt, antingen amning el köttet. Så det måste jag reda ut först. Men jag är inne mest på potatis, hon blev alldeles röd på kinderna när hon fick kokt? Fast dan innan gjorde vi rårakor (bara riven potatis + rapsolja) och hon åt MASSOR utan att reagera? Känner mig helt matt. Så jobbigt när man inte har fullt stöd från dietist/läkare heller, även om de är hyfsat bra. Är jätteorolig att de ska vägra ge oss så mycket neocate som går åt nu när hon nästan bara äter det. Tänk om de säger att det ska räcka med tolv skopor om dagen och så får vi inte mer, för hon ska äta mat resten. :S