• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-10-21 21:10:44 följande:
    :) härliga ord! Så ska jag med göra, leta upp nån annan läkare annars! Hela dagarna går åt till att fundera här. Hon har varit extremt röd i hela blöjområdet i tre dagar o är HELT hysterisk vid varje blöjbyte. Tror vi får avbryta köttet snart, fast jag absolut inte tror att det är det hon reagerar på. Men att reagera så mycket på en amning för tre dagar sen? Känns helt otroligt. Ja ja den som lever får se.
    Usch det låter pissjobbigt att hon har så ont vid blöjbyte... Lilla pluttenHjärta Jag vet hur det värker i hjärtat av att se sitt barn ha så ont...
  • Plutteli
    Allrona skrev 2011-10-22 19:55:36 följande:
    Plutteli - välkommen hit! Har ni testat ta bort soja och sojasläktingar? Det är den vanligaste allergin efter mjölk och ägg.
    Japp och det gjorde varken till eller från och nu äter hon en del soja substitut till mjölk även om vi mest kör med havre och det verkar inte påverka henne. Eksemen har varit i princip borta tills vi var tvungen att köra lusbehandling på henne så tror det var nått i den hon reagerat på..
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: ja helt vidrigt rent ut sagt! :'( Men nu har det lagt sig ganska bra, så vi har konstaterat att hon nog tål köttet :) däremot har hon fått röda prickar på sitt så-gott-som-borta-eksem. Men jag antar att det också beror på amningen (hur i hela världen man nu kan få en sån stor reaktion på nåt som funkat innan? Men det är inget att fundera på längre, nu har jag ju slutat, snyft) ska avvakta lite till o sen prova banan :) äntligen!!

• mithrandil

Måste bara varna alla.
    LÄS ORDENTLIGT när ni köper risentas rismjöl!!!
    Upptäckte igår att de lagt till samma varning som de la till på bovetemjölet.
    Kan innehålla spår av soja.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : tack för varningen ! Vi köper mycket rismjöl. Kollade påsarna vi har hemma men ingen märkning där, pju
    Blev barnen dåliga ?? :(

Hur går det för er fresten ? Tänker på er regelbundet..
    Gick Alexanders havre provocering bra ?
    Hur går det med Amanda och hennes rosslande ?
    Kram

• saffe

Är det någon som varit i kontakt med risenta angående att dom börjat märka med "kan innehålla spår av soja"? Jag undrar om dom har ändrat något i produktionen eller om dom har börjat märka "för säkerhets skull" fast dom tillverkar på samma sätt som innan?

• Kavat
    saffe skrev 2011-10-23 16:45:34 följande:
    Är det någon som varit i kontakt med risenta angående att dom börjat märka med "kan innehålla spår av soja"? Jag undrar om dom har ändrat något i produktionen eller om dom har börjat märka "för säkerhets skull" fast dom tillverkar på samma sätt som innan?
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

• t0va
    Kavat skrev 2011-10-23 17:10:14 följande:
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

Jag såg idag att även bovetekross eller vad det nu heter står spår av soja på. Var påklistrade lappar. 
  • 2små2stora

Köpte sempers mjölkfria fullkornsvälling idag och den är ju hutlöst dyr. 2 liter färdig välling kostar 48kr köper man den vanliga kostar 5 liter 45kr.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Plutteli skrev 2011-10-22 19:37:52 följande:
    Säger hej!
    Min 3 åring är allergisk mot ägg och mjölkprotein, vi misstänker ev. nått mer men just nu är det stopp för vidare koll i sjukvården eftersom blodproverna inte visat på annat. Hon har problem med eksem och magen pga allergierna. (Förskolan har inte skött sig vad gäller kosten)

Jag är själv multiallergisk bla mot:
    Nickel
    Fleece
    Krom
    Ananas
    methylisothiazolinone och andra metylparabener (konserveringsmedel)
    Pollen, främst gräs och björk
    samt lite mer saker men det ger en himla lång lista ;)
    Välkommen hit också!
    Begär patchtest/lapptest som jag skrev i mjölktråden. Sena reaktioner som eksem visar sällan på prick/RAST men ofta på patch/lapptest!

Förskolan... Ja, det har skrivits här många gånger förr. Men alla kan göra ett misstag, men händer det om och om igen eller medvetet så får de ändra rutiner, ha en fast personal vid ert barn eller hitta en lösning som gör att riskerna minskar. Är det kokerskan som gör fel så är det en värre, men då får de väl skicka henne på utbildning. Ja, ditt barn har rätt att få rätt kost på dagis. Det är din dotters rättighet.