• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Är ju helt ny på detta med glutenfritt och det dyker upp osäkerheter hela tiden. Kebab har hon kunnat äta förut då det inte är mjölk eller soja i på det stället vi köper. Men jag hade inte en tanke på att kolla gluten. Kan det finnas i kebab? Och godis, är gelegodis, typ nappar ok? Bilar? Vi undviker ju alltså bara gluten nu, inte vete helt, det blir kanske snart aktuellt men än så länge alltså "bara" gluten.

• Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2011-10-23 17:37:35 följande:
    Köpte sempers mjölkfria fullkornsvälling idag och den är ju hutlöst dyr. 2 liter färdig välling kostar 48kr köper man den vanliga kostar 5 liter 45kr.
    Ja jag vet, det är hiskeligt dyrt. Känns taskigt att det ska va så dyrt att vara allergisk :(. När min dotter åt Enago mailade jag dom o frågade ang storpack. Hon åt dessutom såna mängder. Äter väldigt lite fast mat. ..
  • Bobbosmamma

Så, nu har jag också mailat Risenta om rismjölet. Tråkigt när dom gör så där. Har bakat fröknäcket ni talat om här i ett par omgångar med min tjej, jättegott är det :) Igår var första gången hon åt och idag är hon tyvärr prickig här och där på kroppen. Verkar vara nåt hon inte tål i det :( Typiskt. Hon mår iaf bättre sen vi tagit bort havre, så nu är det fritt från sädesslag som gäller för oss..

• t0va
    2små2stora skrev 2011-10-23 17:37:35 följande:
    Köpte sempers mjölkfria fullkornsvälling idag och den är ju hutlöst dyr. 2 liter färdig välling kostar 48kr köper man den vanliga kostar 5 liter 45kr.
    Samma för oss, fast vi kör den vanliga från 6månader det år åt mängder speciellt nu när han får i sig något han inte tål och äter massor. Även om vi späder ut så vill han bara ha välling. Ska se om vi kan få mer ersättning och göra egen välling. 
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-10-23 21:51:12 följande:
    Samma för oss, fast vi kör den vanliga från 6månader det år åt mängder speciellt nu när han får i sig något han inte tål och äter massor. Även om vi späder ut så vill han bara ha välling. Ska se om vi kan få mer ersättning och göra egen välling. 
    Vi får köra med 50/50 av köpevälling och hemma gjord välling tror jag.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Avena

Hejsan!

Hittade hit genom TS som svarade på min fråga till allergiexperten. Tyckte inte allergiexperten gav något givande svar tyvärr. Men K Kavats svar var bättre :).

Min son på 8 mån reagerade med exem från dag 1, men de första månaderna trodde vi bara att det var hormonplitor osv. Sen lät jag bli att äta lite av varje (mjölk, ägg) och han blev bättre, men aldrig helt bra.

När han var 6 månader slutade jag amma och han fick bara Pepticate. Blev nästan helt exemfri för första gången på ett halvår.
    Nu testar vi att introducera födoämnen och det vi misstänker att han är allergisk mot är mjölk, ägg, fisk, soja och nu även gluten. Det är just kring gluten som jag har många frågetecken eftersom han bara reagerar med exem. Inte magproblem. Sen har jag inte förstått skillnaden mellan gluten och sädesslag...?

Jag vet att han tål havre iaf. Han äter havregrynsgröt och får ofta havredryck. Men hur kan jag testa om det är gluten eller sädesslag eller vad?

Han reagerar på bröd (mest på råg tycker jag) och verkar även ha reagerat på Bulgur som han ätit lite de senaste tre dagarna. Den reaktionen kom dock lite senare än när han ätit knäckebröd eller rågkaka - då slog det upp direkt.

Usch ja, just nu är det många frågetecken och emellanåt känns det rätt hopplöst. Ska han inte kunna äta något? Men han gillar majskrokar iaf! :)

• Plutteli
    Kavat skrev 2011-10-23 18:05:16 följande:
    Välkommen hit också!
    Begär patchtest/lapptest som jag skrev i mjölktråden. Sena reaktioner som eksem visar sällan på prick/RAST men ofta på patch/lapptest!

Förskolan... Ja, det har skrivits här många gånger förr. Men alla kan göra ett misstag, men händer det om och om igen eller medvetet så får de ändra rutiner, ha en fast personal vid ert barn eller hitta en lösning som gör att riskerna minskar. Är det kokerskan som gör fel så är det en värre, men då får de väl skicka henne på utbildning. Ja, ditt barn har rätt att få rätt kost på dagis. Det är din dotters rättighet.
    Vi har haft jättestrul med förskolan som "mobbat" ut henne, lagom kul tex att märka direkt man kommer att hon inte mår  bra och det visar sig att de gett henne fläskpannkaka till lunch! Sånna misstag har de gjort hela tiden för på vårt läkarintyg står det bara att hon är "lite" känslig för mjölk och ägg men vi vet ju hur hon reagerar i verkligheten och det är ju inte lite men de lyssnar inte på oss! Nu ska hon börja på ny förskola i November som har egen kokerska som verkar supertrevlig så hoppas på att det blir bättre :)

Patch test ska vi ta och be om!
  • saffe
    Kavat skrev 2011-10-23 17:10:14 följande:
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

Ok, jag har oxå mailat, men inte fått nåt svar än. Jag tror inte mina reagerar på bovetemjölet i alla fall, men ska varenda produkt man använder innehålla spår av soja så rinner ju snart bägaren över... Skittrist att man ska behöva oroa sig över sånt som tidigare varit säkert. Det finns ju inte så mycket andra produkter att välja på.
  • Bobbosmamma

Sä här svarade dom mig..

Hejsan Anna!

Jag förstår din frustration, men tyvärr så har vi uppmärksammat denna risk eftersom soja odlas i närheten av och transporteras på så sätt från fälten så att de kan kontamineras av soja. Vår leverantör rensar sedan riset så noga som det går innan malning, men risken för små mängder soja finns ändock tyvärr. Detta gäller även våra boveteprodukter och vårt majsmjöl.

I dagsläget är det något som vi måste märka ut, men vi hoppas att vi inte ska behöva göra det för alltid eftersom vi är medvetna om att många som äter dessa produkter även är känslig för andra allergener än gluten.

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB

Nu vet jag faktiskt inte var jag ska få tag i rismjöl. Använder dagligen för att reda Neocate och till en massa annat. Kollat allergimat.com men dom har ju oxå Risenta. Får helt enkelt hoppas att jag hittar gamla batchar och köpa på mig...