• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Starlight : Det har tagits ett glutenprov som inte visade något.
    Får se om de tar om det nu på torsdag.

Det är så jobbigt att se ens barn må dåligt även psykiskt :(
    Hoppas eran lilla tös får må bättre nu när ni antagligen hittat felet!

• Sousafon
    Tibell skrev 2011-10-25 21:58:12 följande:
    På Torsdag ska vi till läkaren med Tilde. Ni som följts åt ett tag har sett bilder på hennes svullna mage. Så nu vill läkaren utreda henne för fler allergier. Tänkte att jag ska skriva ut de bilder jag visat er. En bild på morgonen och en på kvällen ! Eller är det lite för ambitiöst ?
    Hon mår vad vi vet inte jätte dåligt av magen. Men vi har problem med hennes enorma gnällighet. Det har gått så långt att det tär på både mig och gubben :/
    Sen kan hon INTE sitta still. Är helt omöjligt att ens läsa för henne eller försöka få henne att sitta vid matbordet, för hon är som en studsboll..

Dessutom har vi länge misstänkt att hon inte tål nötter då hon haft reaktion mot saker som kan ha innehållit nötter. Men vi vet inget säkert.
    Igår lyckades hon sno åt sig en kaka som kunde innehålla spår av nötter såg jag senare. Tänkte inte mer på det men hörde henne harkla lite. Sen kom hon och gnällde att hon hade jätte ont i halsen och höll sig för halsen hela tiden :/
    Efter ett tag släppte det och sen har hon inte sagt något mer. Frågar ett par gånger men hon säger att det inte gör ont mer.
    Och då ska ni veta att hon inte klagar över smärta i onödan. Hon har till och med haft halsfluss utan att ha nämnt någon smärta
    Vad tror ni, kan halsontet vara en reaktion ? Att det kanske kändes obehagligt och kliade ?
    Eller så var det inget och hon tål nötter :)
    Ska se om läkaren kan tänka sig kolla för nötter när vi ändå tar massa blod..
    Jag tycker definitivt att det låter som att hon kan ha reagerat på spår av nötter. Det borde de kolla. Men det bör väl inte det som ger den svullna magen och stirrigheten. Hoppas att er läkare är bra och har bra idéer om vad det kan vara.
  • Allrona

Det här svaret fick jag från Saltå kvarn på min fråga om det kan finnas spår av soja eller gluten i deras bovetemjöl och majsmjöl.

"Bulgur (vete) och sojabönor hanteras i samma lokaler som bovetemjölet och majsmjölet. Dock finns det noggranna städrutiner så att det inte skall finnas spår av."

• Bobbosmamma
    Tibell skrev 2011-10-25 21:58:12 följande:
    På Torsdag ska vi till läkaren med Tilde. Ni som följts åt ett tag har sett bilder på hennes svullna mage. Så nu vill läkaren utreda henne för fler allergier. Tänkte att jag ska skriva ut de bilder jag visat er. En bild på morgonen och en på kvällen ! Eller är det lite för ambitiöst ?
    Hon mår vad vi vet inte jätte dåligt av magen. Men vi har problem med hennes enorma gnällighet. Det har gått så långt att det tär på både mig och gubben :/
    Sen kan hon INTE sitta still. Är helt omöjligt att ens läsa för henne eller försöka få henne att sitta vid matbordet, för hon är som en studsboll..

Dessutom har vi länge misstänkt att hon inte tål nötter då hon haft reaktion mot saker som kan ha innehållit nötter. Men vi vet inget säkert.
    Igår lyckades hon sno åt sig en kaka som kunde innehålla spår av nötter såg jag senare. Tänkte inte mer på det men hörde henne harkla lite. Sen kom hon och gnällde att hon hade jätte ont i halsen och höll sig för halsen hela tiden :/
    Efter ett tag släppte det och sen har hon inte sagt något mer. Frågar ett par gånger men hon säger att det inte gör ont mer.
    Och då ska ni veta att hon inte klagar över smärta i onödan. Hon har till och med haft halsfluss utan att ha nämnt någon smärta
    Vad tror ni, kan halsontet vara en reaktion ? Att det kanske kändes obehagligt och kliade ?
    Eller så var det inget och hon tål nötter :)
    Ska se om läkaren kan tänka sig kolla för nötter när vi ändå tar massa blod..
    Jag tycker det låter som en jättebra idé att ta foto på magen och visa läkaren. Är det en bra doktor blir hon/han bara tacksam. 

Sen vad gäller dåligt humör och gnällighet, så har det varit det absolut starkaste symptomet på allergi/att Loa inte mår bra, här hemma hos oss. Det är STOR skillnad sedan vi tog bort sädesslag. Självklart är hon gnällig till och från ändå, men inte den här KONSTANTA missnöjdhet som, som dui skrover, är så fruktansvärt tärande. Nu känns det liet som hon är på väg att bli "ett normalt" barn :) Dels är det ju hemskt att se att ens barn inte mår bra, dels är det i längden så himla tufft att stå ut med det dåliga humöret. 

Detta är ett symptom som jag upplevt att ingen läkare vi träffar tar på allvar. Jag ser hur dom tänker "alla barn gnäller, det är helt normalt", alt. att jag är överkänslig som mamma. Men dom har ingen aning. Många gånger har jag önskat att jag kunde filmat en dag hos oss, då hade dom sett att det här ÄR inte normalt. Det är SÅ frrustrerande att dom inte fattar detta tycker jag, eftersom för mig är det ju mitt barn som försöker säga "jag mår inte bra!!". Brukar säga att sömnlösheten tar jag hellre, även om det också är piss, men för mig är den här ändlösa gnälligheten, vad jag än hittar på, värst. Men som sagt, det har blivit ljusår bättre med reflux-medicin samt sädesslagfritt. Ville mest säga att du/ni är inte ensamma om att ha det så här.... stor kram...
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-10-26 12:20:08 följande:
     Många gånger har jag önskat att jag kunde filmat en dag hos oss, då hade dom sett att det här ÄR inte normalt. Det är SÅ frrustrerande att dom inte fattar detta tycker jag, eftersom för mig är det ju mitt barn som försöker säga "jag mår inte bra!!".
    Jag filmade faktiskt när sonen blev dålig en gång, tror det var när han ätit havre. Han grät och ålade runt i famnen och inget dög. Så när pappan tog honom filmade jag en stund för att ha som "bevis" och spela upp ifall vi skulle få höra "alla barn är ledsna och gråter" för man såg verkligen att det inte var normal trötthet eller gråt. 

Nu slapp jag visa men våran första bvc sa så till oss när vi tog upp misstanke om mjölkallergi, för den korta stund han var där så var han ju glad.  
  • 2små2stora

Tror ni jag klarar denna studieuppgift

6. Det är inte ovanligt att barn under 1 år reagerar mot innehållet i vissa födoämnen, ofta komjölk och gluten. Hur kan händelseförloppet beskrivas av föräldrarna och vilka reaktioner/symtom anger de på dessa födoämnesreaktioner? Ange hur en utredning och eventuell behandling av komjölksallergi och glutenintolerans går till.

Detta skulle också kunna vara allergi eller möjligen reflux

14. Lille Niklas är 5 veckor gammal och kommer med båda sina föräldrar till BVC. Föräldrarna är bekymrade för att Niklas har börjat kräkas så mycket i samband med att han ammas. Han har kräkts lite förut, men absolut inte som nu då kräkningarna sprutar fram. Detta har pågått några dagar och föräldrarna tycker han är påverkad och att han ser bekymrad ut. När du väger honom ser du att han gått ner i vikt sedan han vägdes sist. Vad säger du till föräldrarna och vad gör du i denna situation?

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • saffe
    2små2stora skrev 2011-10-27 09:33:40 följande:

6. Det är inte ovanligt att barn under 1 år reagerar mot innehållet i vissa födoämnen, ofta komjölk och gluten. Hur kan händelseförloppet beskrivas av föräldrarna och vilka reaktioner/symtom anger de på dessa födoämnesreaktioner? Ange hur en utredning och eventuell behandling av komjölksallergi och glutenintolerans går till.

14. Lille Niklas är 5 veckor gammal och kommer med båda sina föräldrar till BVC. Föräldrarna är bekymrade för att Niklas har börjat kräkas så mycket i samband med att han ammas. Han har kräkts lite förut, men absolut inte som nu då kräkningarna sprutar fram. Detta har pågått några dagar och föräldrarna tycker han är påverkad och att han ser bekymrad ut. När du väger honom ser du att han gått ner i vikt sedan han vägdes sist. Vad säger du till föräldrarna och vad gör du i denna situation?

Skulle tro att du får högsta betyg!
  • 2små2stora

William blev sjuk förra veckan och blev inlagd på sjukhuset. De fick lite bekymmer på morgonen för den undersköterska som har hand om de rum som vi låg på är även inblandad i frukosten. Så vi såg inte skymten av någon uska utan bara sjusköterskor för de har ägg till frukosten. 
    Jag sa till att den som tar i ägg får inte ta i William för det har vi sett att det inte fungerar. Nu har vi dessutom tagit bort ägg helt hemma och då är han fin i rumpan, tills vi var hemma hos mina föräldrar i söndags och han provsmakade mormors plastredskap. 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-10-27 09:33:40 följande:

På fråga 14 är svaret, "jag säger åt föräldrarna att alla barn kräks och avfärdar deras oro med att de matar fel, troligen ger de för mycket mat så barnet kräks upp överflödet och för sällan, därför går barnet ner i vikt" Sen skickar jag hem familjen och går och fikar. 

:D
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-10-27 13:34:37 följande:
    På fråga 14 är svaret, "jag säger åt föräldrarna att alla barn kräks och avfärdar deras oro med att de matar fel, troligen ger de för mycket mat så barnet kräks upp överflödet och för sällan, därför går barnet ner i vikt" Sen skickar jag hem familjen och går och fikar. 

:D
    Eller vänta en vecka och kom tillbaka för en ny viktkontroll