• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-10-27 13:57:51 följande:
    Eller vänta en vecka och kom tillbaka för en ny viktkontroll
    en vecka, det är väl lite snålt med tid. Man kan väl inte ha en massa oroliga föräldrar som ränner dit i tid och otid för att väga sina små monster. En månad får det allt dröja, herregud vad ska hända undertiden lixom, ungen tynar ju inte bort, då får föräldrarna mata mer istället. 

Kanske ska söka till bvc-sköterska ändå.... 
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-10-27 14:15:37 följande:
    en vecka, det är väl lite snålt med tid. Man kan väl inte ha en massa oroliga föräldrar som ränner dit i tid och otid för att väga sina små monster. En månad får det allt dröja, herregud vad ska hända undertiden lixom, ungen tynar ju inte bort, då får föräldrarna mata mer istället. 

Kanske ska söka till bvc-sköterska ändå.... 
    fast en vecka är väl nästan i längsta laget mellan vägningarna. Bästa att de kommer minst varannan dag eller ännu hellre allra helst varje dag både morgon ock kväll för att väga och allra helst komma i samband med varenda amning för att matväga så vi verkligen kan kontrollera att föräldrarna inte medvetet svälter barnet vid bröstet och sen klagar vi på att kurvan är så hackig - vilket absolut inte kan bero på alldeles för täta vägningar och absolut inte heller kan en utebliven/"för liten" viktökning från en dag till en annan bero på att bebisen la en rejäl omgång i blöjan alldeles innan man skulle lägga den på vågen medan det vid vägningen innan inte hade bajsat på 4 dagar och gjorde det en timme efter vägningen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-10-27 14:34:08 följande:
    fast en vecka är väl nästan i längsta laget mellan vägningarna. Bästa att de kommer minst varannan dag eller ännu hellre allra helst varje dag både morgon ock kväll för att väga och allra helst komma i samband med varenda amning för att matväga så vi verkligen kan kontrollera att föräldrarna inte medvetet svälter barnet vid bröstet och sen klagar vi på att kurvan är så hackig - vilket absolut inte kan bero på alldeles för täta vägningar och absolut inte heller kan en utebliven/"för liten" viktökning från en dag till en annan bero på att bebisen la en rejäl omgång i blöjan alldeles innan man skulle lägga den på vågen medan det vid vägningen innan inte hade bajsat på 4 dagar och gjorde det en timme efter vägningen.
    Jo det förståss har du ju rätt i... Vi är i alla fall ense om att det är föräldranas fel och barnet är friskt. Man ska nog göra en orosanmälan till soc om att föräldrarna har Münchhausen by proxy
     sv.wikipedia.org/wiki/Münchhausen_by_proxy  Undrar hur många av oss som blivit misstänkta för detta av vårdpersonalen vi varit i kontakt med. 
  • t0va

oj en sådan ledsen liten kille som vaknade här nu. Helt hysteriskt ledsen, inget duger och han låg och drog upp benen mot magen. Ringde sambon som fick ringa förskolan men de tror inte att något har hänt där, men vi får kolla imorgon vad det var för korv han hade fått idag. 

Lite alvedon och en Mer senare så skriker han inte i alla fall men är extremt kinkig. Känns som en mjölkreaktion...  

• Tibell

Idag var vi som sagt på läkarbesök för Tilde.
    Började med längd,vikt kisseprov och blodprov ( tog för vete, mjölk bl.a. )
    Vikten låg på 16 och längden 102, så det var ju helt okej ( hon är 4 år och 4 månader )
    Sen började läkaren klämma och känna på magen och kunde konstatera att det inte var någon förstoppnings som orsakade den svullna magen.
    Visade även bilderna ( som hon för övrigt tyckte var kanon ) och sa direkt att det antagligen är något hon äter dagligen som orsakade svullnaden och även gnälligheten och rastlösheten!
    Sen följde ett långt samtal om att vi ska börja utesluta och vad.
    Hon tyckte att vi skulle dra ner på mängden rismjölk, soja/havre yoggi och andra "mjölkprodukter " . Jag fattade aldrig varför ?
    Men jag är lite osäker på den åtgärden utan vill nog hellre testa sädesslagsfritt först vilket läkaren tyckte skulle vara nästa steg.
    Men hur gör jag då ? Dagis måste väl ha intyg ? Eller tror ni man kan göra en deal med dem och säga att det bara är tillfälligt tills vi vet ?
    Jag ska även hänga på hennes kost och kanske få må bättre igen, för nu kan jag inte ha det såhär längre :(

• Tibell

Tove : Hur mår han nu ? Stackars plutten :( kom ni fram till vad han reagerat på?

Här har vi med haft en ledsen och gnällig Bella.
    Hon har sovit urkasst sista två nätterna! Idag upptäckte jag att ungabattingen hittat lite choklad som hon petat i sig under dessa två dagar. Hon hade en pyttebit i munnen i förrgår och igår ytterligare en minibitb idag. Men nu har jag hittat gömman och förintat den ;)

• Allrona

Älsklingen - prata med dem i köket på dagis. Vi behöver inget intyg för dottern. Jag tycker det är så otroligt larvigt detta tvång med intyg. Hur många föräldrar ger restriktioner i maten till sina barn om det inte behövs? Nej, stå på dig och be dem vara smidiga så ni kan utreda henne ordentligt!

Idag har jag också ringt vc för att få utreda min stora dotters mage. Hon klagatr ofta på ont i magen och är ständigt ganska lös i magen. Mest har hon ont på natten och morgonen men ganska ofta andra tider på dygnet också. Ingen aning om vad det kan vara! Hon är ju 7 år och har inte haft symtom tidigare på allergier men nu har hennes mage varit knas länge. Hon trivs i skolan så jag tror inte att det är att hon är orolig över något.

• t0va
    Tibell skrev 2011-10-27 20:26:58 följande:
    Tove : Hur mår han nu ? Stackars plutten :( kom ni fram till vad han reagerat på?

Här har vi med haft en ledsen och gnällig Bella.
    Hon har sovit urkasst sista två nätterna! Idag upptäckte jag att ungabattingen hittat lite choklad som hon petat i sig under dessa två dagar. Hon hade en pyttebit i munnen i förrgår och igår ytterligare en minibitb idag. Men nu har jag hittat gömman och förintat den ;)
    Han har varit fortsatt kinkig och klängig men glad emellanåt. Nu somnade han fort efter att ha fått lite korv och potatis. Men ofta så blir han orolig och ledsen vid midnatt, så jag ska ta och lägga mig tidigt ifall resten av kvällen blir jobbig. Men får han en sådan natt så får han stanna hemma från förskolan imorgon. 

Jag har kommit på Theo att äta pommes 2 dagar, tydligen låg det några under soffan bakom ett ben. Men det är från mcdonalds som han tål.

De är smarta våra små. Vi har inte behövt intyg till förskolan även om de sa det först men när vi förklarade att han utreds fortfarande så behövdes inte det. Då äter han ändå "utan allt" mer eller mindre. Hoppas ni får lite klarhet i det hela.  
  • Prince or Princess

Är det många som är allergiska mot ris? Inget av det vi testat (oldas snabb-risgröt och banan) funkar :( känner mig helt nedstämd. Bara kött och neocate som går bra. Hon som älskar mat också. Jag är jätteledsen över att hon inte får nåt annat. Sitter och suger på köttbitarna när hon äter. Inget till, bara torrt kött :( tur hon tycker om neocaten iallafall

• Kavat

Testa något annat än Olda. Det funkade inte med liten och det funkade inte på trållmors minsta. Båda är superkänsliga mot mjölk, men ve inte om det är sambandet. Pama minutris funkar här. Eller ris köl om du hittar rent utan spår. Fast vi tänkte testa Risentas sen. Kram!