• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu

Så glad att denna tråd finns! Vilken tur att jag tittade in här innan jag åker o handlar så jag inte missar att läsa på Risentas förpackningar.

• Allrona

Det går att beställa mjöl på nätet!

Rismjöl
    http://www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-och-Gluten-fritt/Rismjoel-fullkorn-glutenfritt-500g-Ekologiskt-Demeter--695.html

Bovetemjöl!
    http://www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-och-Gluten-fritt/Bovetemjoel-glutenfritt-500g-Ekologiskt--696.html
    Men beskrivningen säger:

Användning: Tillagas alltid, då produkten är framställd på råa obehandlade kikärtor.

Kikärtor Förvånad Måste väl vara en felskrivning? Det finns även kikärtsmjöl så det måste väl vara en kopiering av text som har blivit fel.

Berätta gärna om ni beställer och hur det funkar. Funderar själv på att beställa men har mjöl hemma så jag klarar mig just nu så jag väntar lite.
  • 2små2stora

det finns en sida i tyskland där man kan beställa bla mjölkfri välling, gröt 

medineo.de 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Avena skrev 2011-10-23 22:10:20 följande:
    Hejsan!

Hittade hit genom TS som svarade på min fråga till allergiexperten. Tyckte inte allergiexperten gav något givande svar tyvärr. Men K Kavats svar var bättre :).

Min son på 8 mån reagerade med exem från dag 1, men de första månaderna trodde vi bara att det var hormonplitor osv. Sen lät jag bli att äta lite av varje (mjölk, ägg) och han blev bättre, men aldrig helt bra.

När han var 6 månader slutade jag amma och han fick bara Pepticate. Blev nästan helt exemfri för första gången på ett halvår.
    Nu testar vi att introducera födoämnen och det vi misstänker att han är allergisk mot är mjölk, ägg, fisk, soja och nu även gluten. Det är just kring gluten som jag har många frågetecken eftersom han bara reagerar med exem. Inte magproblem. Sen har jag inte förstått skillnaden mellan gluten och sädesslag...?

Jag vet att han tål havre iaf. Han äter havregrynsgröt och får ofta havredryck. Men hur kan jag testa om det är gluten eller sädesslag eller vad?

Han reagerar på bröd (mest på råg tycker jag) och verkar även ha reagerat på Bulgur som han ätit lite de senaste tre dagarna. Den reaktionen kom dock lite senare än när han ätit knäckebröd eller rågkaka - då slog det upp direkt.

Usch ja, just nu är det många frågetecken och emellanåt känns det rätt hopplöst. Ska han inte kunna äta något? Men han gillar majskrokar iaf! :)
    Hej och välkommen hit!
    Skillnaden på glutenintolerans och veteallergi står beskrivet här: www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Man kan få eksem av glutenintolerans men det är nog mycket vanligare vid sädesslagsallergi. Nässelutslag tänker jag också i första hand på allergi.
    Om man har sena reaktioner på födoämnen så visar det sällan på blodprover och då kan man göra patchtest för att fastställa allergin. Men min första fråga är om ni har kollat glutenintolerans. Man ska alltid se till att ett blodprov är gjort innan man ev utesluter gluten ur kosten, för sen kommer det förmodligen inte visa på glutenintolerans även om det skulle vara det.
    Här är tråden där det står lite mer om sädesslagsallergi. pathctest/lapptest mm, men numera tror jag de flesta hänger här och snackar. www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
  • Kavat
    Plutteli skrev 2011-10-24 08:26:04 följande:
    Vi har haft jättestrul med förskolan som "mobbat" ut henne, lagom kul tex att märka direkt man kommer att hon inte mår  bra och det visar sig att de gett henne fläskpannkaka till lunch! Sånna misstag har de gjort hela tiden för på vårt läkarintyg står det bara att hon är "lite" känslig för mjölk och ägg men vi vet ju hur hon reagerar i verkligheten och det är ju inte lite men de lyssnar inte på oss! Nu ska hon börja på ny förskola i November som har egen kokerska som verkar supertrevlig så hoppas på att det blir bättre :)

Patch test ska vi ta och be om!
    Nämen usch! Demon
    Be om ett nytt läkarintyg där det inte står "lite känslig" och förklara hur de tolkar det. Bätte att ha ett nytt korrekt läkarintyg inför dagisstart på nya stället så att det inte kan misstas på något sätt.
  • saffe
    Bobbosmamma skrev 2011-10-24 12:27:23 följande:
    Sä här svarade dom mig..
    Hejsan Anna!

Jag förstår din frustration, men tyvärr så har vi uppmärksammat denna risk eftersom soja odlas i närheten av och transporteras på så sätt från fälten så att de kan kontamineras av soja. Vår leverantör rensar sedan riset så noga som det går innan malning, men risken för små mängder soja finns ändock tyvärr. Detta gäller även våra boveteprodukter och vårt majsmjöl.

I dagsläget är det något som vi måste märka ut, men vi hoppas att vi inte ska behöva göra det för alltid eftersom vi är medvetna om att många som äter dessa produkter även är känslig för andra allergener än gluten.

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB

Nu vet jag faktiskt inte var jag ska få tag i rismjöl. Använder dagligen för att reda Neocate och till en massa annat. Kollat allergimat.com men dom har ju oxå Risenta. Får helt enkelt hoppas att jag hittar gamla batchar och köpa på mig... 
    Jag fick ungefär samma svar. Känns ändå som att vi borde kunna använda dom här produkterna i alla fall. Min förhoppning är ju att allergierna ska växa bort eller åtminstone bli "mildare", så jag får väl ta det här som en långsam introduktion/tillvänjning av soja...
    "Tyvärr så kan vi inte få tag i dessa mjöler utan att risken finns för att de kan vara kontaminerade med soja. Det är på grund av att de odlas på samma jordar, transporteras i samma lastbilar (med rengöring mellan, men inte så att alla spår av sojabönor försvinner). Trots att vår leverantör rensar bovetet och majset innan det mals, så kan de inte garantera att produkten alltid är helt fri från soja. Vi har inte ändrat något i våra processer, men på grund av att soja odlas i så hög utsträckning numera så finns det en ökad risk för kontaminering. Tyvärr kommer även övriga boveteprodukter märkas ut med detta.

Vi skulle allra helst ha produkter utan denna risk, men även om risken är låg och halterna desamma i de fall vi har hittat soja, så vill vi inte riskera att någon som är väldigt känslig drabbas av en allergisk reaktion.

Jag förstår verkligen din frustration, men i dagsläget kan vi inte få tag i dessa produkter som garanterat sojafria.

Jag vet inte hur det är med sojaproteinet när det kokas, om det fortfarande är lika allergent?"

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB
  • Allrona

Min Coop-butik hade fått in bovetemjöl från Saltå kvarn!!! Så nu behöver jag inte oroa mig för spår av soja! Hoppas ni andra också kan hitta nån butik där det finns!

• Kavat
    Allrona skrev 2011-10-24 19:04:26 följande:
    Min Coop-butik hade fått in bovetemjöl från Saltå kvarn!!! Så nu behöver jag inte oroa mig för spår av soja! Hoppas ni andra också kan hitta nån butik där det finns!
    Det är inte särnärmärkt alls. Så kolla upp hur det är tillverkat. Finns risk att det är mer kontaminerat än Risenta tyvärr. Så var det i alla fall när jag kollade för något/några år sedan.
  • LadyM

Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!

• Plutteli
    LadyM skrev 2011-10-24 19:30:38 följande:
    Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!
    Oj fy, hoppas det är ok med grabben nu!