• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LadyM

Jo, han mår bra igen! Är trött o har sovit mycket idag Och jag har fått bära på honom HELA dagen - får inte sätta ifrån mig honom en sekund. Men det kan man ju förstå! Han var jätterädd för alla läkare, ambulansen, sprutor och grät i skrek helt vansinnigt hela tiden.

• Plutteli
    Kavat skrev 2011-10-24 17:50:54 följande:
    Nämen usch! Demon
    Be om ett nytt läkarintyg där det inte står "lite känslig" och förklara hur de tolkar det. Bätte att ha ett nytt korrekt läkarintyg inför dagisstart på nya stället så att det inte kan misstas på något sätt.
    Jo, vi har tänkt det i samma veva som vi vill ha läkarintyg på utslagen i håret så vi slipper fler påhopp om löss bara för att hon kliar sig :)
  • Pink

Hej! nu har jag hittat tillbaka igen

Vet ej om detta problem beror på matallergi eller något annat men testar här. Min son har sedan innan komjölksproteinallergi. Så han har kost som är fri från detta även i skolan. Han började iskolan nu i höstas och harsedan dess haft utslag i form av röda prickar i ansiktet, då runt munnen och på näsan. Han får det alltid i skolan men inte varje dag. Han får aldrig utslag hemma. så jag funderar om det är ngt han inte tål i skolan.

Är han utslagsfri på morgonen och han har utslag när jag hämtar honom så har det gått över till nästa dag. Får han i sig mjölk ser inte utslagen ut så här. Jag har kollat hans mat säkert hundra gånger och den ska vara fri från mjölk. Och det har inte med kylan att göra eftersom det började när det fortfarande var varmt ute.  Så här har han haft det sen augusti. Är inte människa att förstå vad det kan bero på. Snart får jag väll åka dit å va med en dag och se när han får dem.

Tacksam för tips.

• Kavat
    Pink skrev 2011-10-24 19:56:39 följande:
    Hej! nu har jag hittat tillbaka igen

Vet ej om detta problem beror på matallergi eller något annat men testar här. Min son har sedan innan komjölksproteinallergi. Så han har kost som är fri från detta även i skolan. Han började iskolan nu i höstas och harsedan dess haft utslag i form av röda prickar i ansiktet, då runt munnen och på näsan. Han får det alltid i skolan men inte varje dag. Han får aldrig utslag hemma. så jag funderar om det är ngt han inte tål i skolan.

Är han utslagsfri på morgonen och han har utslag när jag hämtar honom så har det gått över till nästa dag. Får han i sig mjölk ser inte utslagen ut så här. Jag har kollat hans mat säkert hundra gånger och den ska vara fri från mjölk. Och det har inte med kylan att göra eftersom det började när det fortfarande var varmt ute.  Så här har han haft det sen augusti. Är inte människa att förstå vad det kan bero på. Snart får jag väll åka dit å va med en dag och se när han får dem.

Tacksam för tips.
    Äter han ärtor på skolan? Ärtor hemma? Morot?
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-10-24 19:30:38 följande:
    Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!
    Otäckt! Skönt att det gick bra, eller vad man ska säga.  Kram!
  • Pink
    Kavat skrev 2011-10-24 19:59:12 följande:
    Äter han ärtor på skolan? Ärtor hemma? Morot?
    Eftersom min son har autism och är ganska selektiv i kosten så är det lätt att hålla reda på vad han äter. Gröna ärtor äter han hemma och i skolan. morötter har inte fått utslag på innan. Kanske är skillnad på råa och kokta.? kokta tål han iaf Råa äter han inte hemma men dem försöker nog i skolan. 

Finns det annat man kan reagera på som inte är mat med sådana utslag. Fast tanke kommer nog ändå till mat eftersom det sitter runt munnen. Själv sa han att han fick utslagen på efter mellanmålet. Fick en jättegod macka. Inget på. Men som sagt vet inte om han bara såg utslagen då eller om dem verkligen kom då.  
  • tes 75
    Pink skrev 2011-10-24 20:23:29 följande:
    Eftersom min son har autism och är ganska selektiv i kosten så är det lätt att hålla reda på vad han äter. Gröna ärtor äter han hemma och i skolan. morötter har inte fått utslag på innan. Kanske är skillnad på råa och kokta.? kokta tål han iaf Råa äter han inte hemma men dem försöker nog i skolan. 

Finns det annat man kan reagera på som inte är mat med sådana utslag. Fast tanke kommer nog ändå till mat eftersom det sitter runt munnen. Själv sa han att han fick utslagen på efter mellanmålet. Fick en jättegod macka. Inget på. Men som sagt vet inte om han bara såg utslagen då eller om dem verkligen kom då.  
    mina barn blir prickiga runt munnen av potatis, & ev av ris, samt majs & en del frukter (banan bl a) & bär.

kanske de dricker nån fruktjuice till mellanmålet? apelsin? eller röd paprika på mackan? färsk tomat på mackan? dricker han sojamjölk eller havremjölk i skolan men inte hemma? det är vad jag kan komma på nu..
  • t0va
    LadyM skrev 2011-10-24 19:30:38 följande:
    Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!
    Åh så hemskt, det där är jag jätterädd för, hoppas ni får hitta lugnet igen och blir trygga. 

Idag på öppna förskolan var det ett annat barn där och han fick en kaka och gå från bordet när vi fikade, Theo hade redan ätit klart så han var på golvet. Det andra barnet satte sig på golvet och då gick kakan sönder så barnet tog en leksak istället. Då var Theo snabbt framme för att ta kakan men jag var snabbare.

Den andra mamman är ny i gruppen, det är en stängd "öppen förskola" så alla andra vet om hans allergier men hon hade inte koll på det hela. Jag tänkte inte på det heller förrens jag såg ungen lämna kakan obevakad. Tur att man har reflexer som en kobra ;) Havreflan är nog inte bra Theomat. Även om han inte får så kraftiga reaktioner.

Däremot så misstänker vi att han kan ha diabetes eller något annat på gång, han dricker enorma mängder och kissade igenom sin blöja på 1.5 timme idag igen, har varit så några gånger nu och varje natt är det genomvått även om han inte får massa välling på natten. Känns lite mycket men jag ska ringa bvc imorgon och be att de testar så vi kanske kan släppa den biten. Hoppas inte det är mer nu.  
  • Bobbosmamma
    Allrona skrev 2011-10-24 16:43:41 följande:
    Det går att beställa mjöl på nätet!

Rismjöl
    www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-oc...

Bovetemjöl!
    www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-oc...
    Men beskrivningen säger:

Användning: Tillagas alltid, då produkten är framställd på råa obehandlade kikärtor.

Kikärtor Förvånad Måste väl vara en felskrivning? Det finns även kikärtsmjöl så det måste väl vara en kopiering av text som har blivit fel.

Berätta gärna om ni beställer och hur det funkar. Funderar själv på att beställa men har mjöl hemma så jag klarar mig just nu så jag väntar lite.
    TACK! Dyrare men men..