• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Miralicia: tack! Jag väntar :) och det visste jag inte om nutran! Ska avvakta med den då! Det skummaste av allt är att hon inte reagerat på den neocaten hon fick kl 16. Eksemet har aldrig varit så fint som idag.. Kavat: ja kanske det kan vara så!! Har inte tänkt på det. Och eftersom hon inte reagerat på neocaten idag så börjar jag fundera lite mer på kontaktallergi iallafall. Hon kanske är känsligare än vad jag trott! Men menar du att det räcker med kontakt för att dina barn ska få blåsbildning av kisset? Eller missuppfattade jag? Idag har hon bajsat flera ggr, som hon alltid gör när hon ätit nåt hon inte tål. Och blir röd där det hamnat. Inte den blekaste aning om vad det är hon fått i sig, suck

• Prince or Princess

Kavat: skrev till dig också i mitt svar ovan, du kanske inte ser det, jag upptäckte nu att det kom i ett enda stycke?

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-11-10 20:41:47 följande:
    Miralicia: tack! Jag väntar :) och det visste jag inte om nutran! Ska avvakta med den då! Det skummaste av allt är att hon inte reagerat på den neocaten hon fick kl 16. Eksemet har aldrig varit så fint som idag.. Kavat: ja kanske det kan vara så!! Har inte tänkt på det. Och eftersom hon inte reagerat på neocaten idag så börjar jag fundera lite mer på kontaktallergi iallafall. Hon kanske är känsligare än vad jag trott! Men menar du att det räcker med kontakt för att dina barn ska få blåsbildning av kisset? Eller missuppfattade jag? Idag har hon bajsat flera ggr, som hon alltid gör när hon ätit nåt hon inte tål. Och blir röd där det hamnat. Inte den blekaste aning om vad det är hon fått i sig, suck
    Min dotter reagerade med blåsbildning och diarre av att ha en mm stor bit ost i halsvecket när hon var 8mån.
    Hon får alltid prickar, blåsor och sår innanför blöjan om hon ätit något hon inte tål.
    Så ja, de kan få eksem av kontakt och det krävs väldigt lite.

Tyvärr vet jag inte vad jag ska råda dig till, tycker inte jag får nån känsla av något. Men jag vet ju också att miralicia snart kommer skriva något och då är jag säker på att du får vettiga råd. Jag är helt novis om man jämför med henne. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

Mithrandil: oj då! Kan man reagera så mycket?! Men då kan det säkert vara så att hon reagerat på något som hon inte ens ätit! Jag kan absolut inte heller se något mönster, fast jag skrivit kostdagbok i evigheter. Men eksemet har inte blossat upp sen i förrgår (om man bortser från att det var prickigt igår morse) så något rätt måste vi ha gjort nu..

• Allrona

Tänkte sätta lapptest på dottern idag. Var och köpte mepitel och kompresser på apoteket idag. Mepitelen är ju 5x7,5cm, får man plats med 2 tester per mepitel eller bara 1? Vill testa vete och havre framförallt, men även ris och mjölk så det vore bra om man fick plats med 2 på varje . Kan man testa havre med skrädmjöl?  När man testar mjölk, häller man bara en skvätt mjölk på kompressen då eller måste man använda något med tjockare konsistens? Kanske vispa lite grädde och ha på?

• Prince or Princess

Jaha, där fick vi ett svar iallafall. Gav råstekt potatis, ILLRÖTT eksem och kliade hysteriskt... Då finns det ju bara ris som vi vet funkar nu som tillbehör. Kan testa quinoa senare tänkte jag. Känns både bra och dåligt att vi fick veta detta. Och hon som ÄLSKAR råstekt potatis :(

• LillSkruttet

Idag såg jag bevis för vad jag misstänkte förra gången jag såg det....att Leo reagerar på mjölk även vid hudkontakt. Vi åt lunch idag och dottern hade druckit mjölk till och hade en liten mjölkmustach. Jag satt och matade lillkillen och så ville dottern också mata. Hon ställde sig intill Leos barnstol och matade honom en sked varpäö han överlycklig kastar sig om halsen på henne. Hennes mun kommer således i lätt kontakt med hans kind. Tänkte inte mer på det just då, men en stund senare ser jag att Leo har 2-3 små upphöjda "pepplor" på kinden och är röd kring dessa. Har sett det vid ett tillfälle tidigare när precis samma sak inträffade, men jag blev ändå osäker om det verkligen var så......Men uppenbarligen.
    Tog ett kort med mobilen och laddade upp i bildgalleriet om någon vill kika. Lite dåligtr kort dock och jag fick in det på sniskan i bildgalleriet, men men....

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Prince or Princess

Lillskruttet: var ligger bilden? Var så många olika album du hade :)

• Prince or Princess

Ja så var vi där igen... Kliar jättemycket. Nu har hon fått ris med naturbetes-entrecote och rapsolja. De senaste dagarna när hon inte reagerat har hon fått naturbetes-nötfärs(och ris, men ingen rapsolja) Kan det vara köttet eller tror ni det är rapsoljan eller kan det vara något helt annat, eller kliar det för att hon fått mat på eksemet? Hon kliade helt hysteriskt mycket.

• LillSkruttet

Prince: Under mappen som heter Leo.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010