• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås
    mammatilljames skrev 2011-12-06 21:18:22 följande:
     Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 
    Jag skulle inte ropa hej än. Men hoppas hoppas!!!
  • Prince or Princess

Miralicia: tack! Jag vet att jag frågat om olika rissorter innan, tänkte att det kanske var annorlunda om det var snabbris för att det är förbehandlat. Men det är ju inget hon får jätteofta, så märker jag ingen jättereaktion kanske jag kan ge det utan att va 100% säker.

• Prince or Princess

Trodde bestämt det fanns recept på tefflimpa (?) i kavats blogg, men hittar inte? Söker på teff på sökfunktionen, men det kommer inte fram ett enda sökresultat trots att jag själv skrivit teff så sent som idag?!

• Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:35:26 följande:
    Trodde bestämt det fanns recept på tefflimpa (?) i kavats blogg, men hittar inte? Söker på teff på sökfunktionen, men det kommer inte fram ett enda sökresultat trots att jag själv skrivit teff så sent som idag?!
    finns i min blogg
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:30:52 följande:
    Miralicia: tack! Jag vet att jag frågat om olika rissorter innan, tänkte att det kanske var annorlunda om det var snabbris för att det är förbehandlat. Men det är ju inget hon får jätteofta, så märker jag ingen jättereaktion kanske jag kan ge det utan att va 100% säker.
    Snabbriset är väl främst behandlat med ånga så att det är mer halvfärdigt så att det tar kortare tid på sig att tillagas, annars så är det väl i princip vanligt ris
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:35:26 följande:
    i Miralicias utanalltblogg finns massa recept på tefflimpa. :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

Tack alla är det där den finns! Då ska jag kolla på recept och va lugn ang snabbriset!

• mithrandil

Jag har bakat vörtbröd idag! :) Känner mig som en supermorsa.
    Gud så skönt det känns! Smakade riktigt gott, tycker även jag som avskyr mat utan allt. :)

Tyvärr blev det lite bränt, men nästa gång får jag lägga aluminiumfolie över. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

Hmmm.. Läser att man måste ha nån annan mjölmix ihop med teff :/ jag tror ju inte hon tål vare sig majs el potatis.. Ingen som bakat på bara teff? Kavat, din pojke tål väl inte heller majs? Vad för bröd bakar du?