• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Chabolina

Hej! Just nu verkar vi fått koll på alla eksem. Jag en funderingar kring buljong. Skulle vilja hitta en som fungerar, jag kan ju koka själv men Det mentala motståndet är stort. Har ni tips på buljonger som skulle kunna fungera? Har testat kung markattas lantbuljomg och det gick inte. Funderar även kring det här med vete. Finns det rent vete man kan prova? Wilmer tål inte havre. I januari ska W börja förskolan och jag behöver alla tips jag kan få. W får anafylaktisk chock av mjölkprotein. Vi har nästan räknat med att det kommer bli minst en ambulansfärd från förskolan.

• tes 75
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 22:25:07 följande:
    Hmmm.. Läser att man måste ha nån annan mjölmix ihop med teff :/ jag tror ju inte hon tål vare sig majs el potatis.. Ingen som bakat på bara teff? Kavat, din pojke tål väl inte heller majs? Vad för bröd bakar du?
    Jag skulle köra med rismjöl isf. Men hör med ViFrånLandet! Tror de brukar baka teffbröd utan majs.
  • tes 75
    Chabolina skrev 2011-12-07 00:17:52 följande:
    Hej! Just nu verkar vi fått koll på alla eksem. Jag en funderingar kring buljong. Skulle vilja hitta en som fungerar, jag kan ju koka själv men Det mentala motståndet är stort. Har ni tips på buljonger som skulle kunna fungera? Har testat kung markattas lantbuljomg och det gick inte. Funderar även kring det här med vete. Finns det rent vete man kan prova? Wilmer tål inte havre. I januari ska W börja förskolan och jag behöver alla tips jag kan få. W får anafylaktisk chock av mjölkprotein. Vi har nästan räknat med att det kommer bli minst en ambulansfärd från förskolan.
    Bong har buljong som är ganska rena.

http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/groensaksbuljong/4325-groensaksbuljong-6-pack/

http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/koettbuljong/4326-koettbuljong-6-pack/
    http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/kycklingbuljong/4327-kycklingbuljong-6-pack/ (innehåller glukossirap)

• LadyM

Hej på er!

Har lite funderingar över dagis, sonen börjar om drygt en månad.. Har ju självklart lite funderingar över maten, samtidigt skönt att nån annan ska lista ut allergivänliga recept en gång om dagen åt leo

Men jag tänker mellis o frukost? Skaffar dagis mjölkfritt smör, frukt han tål, havregurt osv? Eller kommer han få sitta o tugga på en torr macka utan pålägg och ett glas vatten?

• Allrona

LM - förskolan är skyldig att fixa bra, näringsriktig mat till alla barn. Ta kontakt med köket nån vecka innan och berätta vad han kan och inte kan äta. Jag gjorde listor, dels med förteckning över vad hon inte kan äta och vad det kan heta i innehållsförteckningar och dels en lista med vilka varor vi brukar använda till dottern. Det var mycket uppskattat!

• LadyM

Va bra! Vi ska träffa all personal, chef o kock tillsammans med en allergisköterska innan start - så det känns skönt! Men då vet jag vad jag kan "kräva" i specialmatväg

• Kavat

Bröd med teff, kolla mina korvbröd/ frallor i bloggen! Rismjöl funkar. Men varför kan man inte göra ren teff? Bovete gillar jag i om det funkar. Hirsflingor?

Min erfarenhet är att det går att blanda hur som, men det blir bättre ju fler saker man har även om man har samma sak fast i olika konsistens. Som bovetekross och bovetemjöl och flingor. Sist tog po-fiber slut, då tog jag bovetekross och hirsflingor som jag gillar massor i bröd.

• Prince or Princess

Kavat: i utanalltbloggen stod att det smular sönder om man bara har teff. Jag är ingen van brödbakare heller, så jag gillar inte att experimentera själv men hirsflingor (om det nu visar sig funka,hoppas!)och ev rismjöl (om jag hittar utan spår av då) kan jag ju försöka med! Ska kolla korvbröden!

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-07 09:06:58 följande:
    Kavat: i utanalltbloggen stod att det smular sönder om man bara har teff. Jag är ingen van brödbakare heller, så jag gillar inte att experimentera själv men hirsflingor (om det nu visar sig funka,hoppas!)och ev rismjöl (om jag hittar utan spår av då) kan jag ju försöka med! Ska kolla korvbröden!
    Leta i de mindre butikerna.
    Jag hittade massa påsar på hemköp i torslanda igår. Köpte visserligen upp hela lagret, men det är väl så man får göra antar jag. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23