• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Kalvsylta brukar inte vara några problem, men läs för säkerhets skull.
    Prinskorv finns också, men kan variera en aning mellan olika märken. Finns de som kan innehålla ägg och/eller mjölk så läs.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-12-20 08:45:36 följande:
    Kalvsylta brukar inte vara några problem, men läs för säkerhets skull.
    Prinskorv finns också, men kan variera en aning mellan olika märken. Finns de som kan innehålla ägg och/eller mjölk så läs.
    Läste på kalvsyltan o såg inget direkt konstigt!
    Ok, tack.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • skånegås

Liten sover skrutt igen.. Känns så omotiverat att undvika massor av mat då han ändå sover dåligt och vi inte har några klara tecken på att han inte tål...

Fast sen funderar jag... Är inte havre och ris släkt, närmare än havre-vete??

• FenomenaA

Vill inte tro att jag som mamma (som har uteslutit mycket pga amingen) har blivit allergisk nu. Men så kan det förstås vara. Jag är def laktosintolerant nu. Det kanske jag var förut med, vet att jag fick ont i magen av vissa rätter. Men jag tror jag flyttar den diskusssionen, om mig, in på "hemliga" när jag har tid att skriva.

• FenomenaA
    Ang BETAPRED är det en vanlig ordination med 6 x 0,5 mg betapred till en tvååring, vid behov?
  • 2små2stora
    FenomenaA skrev 2011-12-20 10:05:40 följande:
    Ang BETAPRED är det en vanlig ordination med 6 x 0,5 mg betapred till en tvååring, vid behov?
    ja det tycker jag låter normalt
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • FenomenaA

Förlåt att jag spammar. Vi har fått Betapred utskrivet som akutmedicin till sonen, men här verkar det som att Betapred inte påverkar i det akuta skedet. http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4598

Sonen har aldrig reagerat med anafylaxi, så det finns tydligen inte på kartan att ge oss adrenalinpenna. Normalt sett så känner jag mig trygg. Men vid ex julfirande, där vi inte väljer vilken mat som ska finnas framme, och sjukvård finns LÅNGT borta så känns det värre. Sonens läkare säger att det är extremt ovanligt med dödsfall. Men hur överbryggar jag gapet mellan min oro (när sjukvårdsmöjligheterna är begränsade) och logiken i att dödsfallen är få?

Sonens ägg- och jordnötsallergi beskrivs som måttlig.

• 2små2stora
    FenomenaA skrev 2011-12-20 10:12:35 följande:
    Förlåt att jag spammar. Vi har fått Betapred utskrivet som akutmedicin till sonen, men här verkar det som att Betapred inte påverkar i det akuta skedet. www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=45...

Sonen har aldrig reagerat med anafylaxi, så det finns tydligen inte på kartan att ge oss adrenalinpenna. Normalt sett så känner jag mig trygg. Men vid ex julfirande, där vi inte väljer vilken mat som ska finnas framme, och sjukvård finns LÅNGT borta så känns det värre. Sonens läkare säger att det är extremt ovanligt med dödsfall. Men hur överbryggar jag gapet mellan min oro (när sjukvårdsmöjligheterna är begränsade) och logiken i att dödsfallen är få?

Sonens ägg- och jordnötsallergi beskrivs som måttlig.

Har inte reagerat med andnöd/anafylaxi tidigare så är det inte så troligt att han gör det nu.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • FenomenaA
    2små2stora skrev 2011-12-20 10:20:31 följande:
    Har inte reagerat med andnöd/anafylaxi tidigare så är det inte så troligt att han gör det nu.
    Vi har aldrig haft jordnötter hemma och heller inte ägg sedan sonen var bebis. Hemmet har varit helt äggfritt förutom att dottern har fått färdigköpta pannkakor som värmt i mikron några gånger. Det är väl delvis det som skapar osäkerhet, av han inte har varit utsatt för det. När han var mindre var han kontaktallergisk  emot mycket och fick nässelutslag ibland.