• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Molina skrev 2011-12-19 20:40:11 följande:
    Min Moa har fått aerius sen hon va 5år tablettform som smälter i munnen, det är inte så att det kan finnas olika styrkor på dom.

Prince or princess: Du skrev att din lille reagerade på gurka? hur blir reaktionen? Är det med eller utan skal?
    Jag själv kan reagera på skalet av gurkan, trodde jag blivit allerginojjig, har aldrig hört förut någon som reagerat på gurka förut.

Jag tror jag själv måste ringa till min VC och begära en allergi koll för nu dundrar det på med saker som min stackars mage totalpajar på.
    Kan man vara känslig för rå morot medans kokt morot går bra.
    rå morot är betydligt mycket mer svår smält än kokt
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-12-19 20:10:07 följande:
    Du kan ge den förebyggande eller vid uppkommen reaktion. Hon kommer inte kunna äta allt ändå men det kan ju kanske hjälpa så hon klarar vissa livsmedel bättre. Var det så du tänkte kavat?
    Japp. Eftersom hon verkar reagera på allt nu så kanske det hjälper både när hon reagerar och även att kanske inte reagera. En tanke bara. Man förlorar ju inget på att testa och se.

De som har pollenallergi äter ju ibland aerius hela pollensäsongen i förebyggande syfte typ.
  • Trasan0606

Min 5 månaders helammar jag fortfarande och vi misstänker komjölk/soja allergi (magont, mkt kräkningar, eksem och stökiga nätter). Har varit fri från det här länge nu men det är inte helt bra, har nu uteslutit fisk men nu när jag för matdagbok kan jag kanske se ett samband med ägg.

Hur yttrar sig era småttingars allergi mot ägg och hur snabbt kommer den? Joel kräks väldigt mycket men det tar nästan 24 timmar innan det kommer en reaktion och då blossar även eksem upp men inte på hela kroppen utan på ena armen...

Är det dessutom någon som vet om man kan vara glutenintolerant/känslig men inte ha några problem med vikten? Han är som en raket viktmässigt men jag undrar jag om han inte är känslig mot nåt där med. Ska till BVC i veckan men ibland hittar man experterna här!

• 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-19 21:05:51 följande:
    Min 5 månaders helammar jag fortfarande och vi misstänker komjölk/soja allergi (magont, mkt kräkningar, eksem och stökiga nätter). Har varit fri från det här länge nu men det är inte helt bra, har nu uteslutit fisk men nu när jag för matdagbok kan jag kanske se ett samband med ägg.

Hur yttrar sig era småttingars allergi mot ägg och hur snabbt kommer den? Joel kräks väldigt mycket men det tar nästan 24 timmar innan det kommer en reaktion och då blossar även eksem upp men inte på hela kroppen utan på ena armen...

Är det dessutom någon som vet om man kan vara glutenintolerant/känslig men inte ha några problem med vikten? Han är som en raket viktmässigt men jag undrar jag om han inte är känslig mot nåt där med. Ska till BVC i veckan men ibland hittar man experterna här!
    W kräktes masso, hade ont i magen och eksem/blåsor i rumpan. Reagerar allt från 30 min till 24 tim
  • Trasan0606
    2små2stora skrev 2011-12-19 21:15:50 följande:
    W kräktes masso, hade ont i magen och eksem/blåsor i rumpan. Reagerar allt från 30 min till 24 tim
    Mot ägg? Blåsorna/eksemen i rumpan har jag tack och lov sluppit - stackars liten!
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-19 21:18:44 följande:
    Mot ägg? Blåsorna/eksemen i rumpan har jag tack och lov sluppit - stackars liten!
    ja mot ägg, han reagerar numera på luftburet och då bara med utslagen i rumpan
  • Prince or Princess

Okej, det låter ju bra med aerius faktiskt! Varför har inte dietisten sagt nåt om den? (svårt för er andra att veta kanske ) och gurkan är med skal, hon kliade hysteriskt på eksemet som inte fanns, fast nu gör det igen.. precis som hon gjorde med potatis, rapsolja? Hade en kompis här som sa det där om skal, att några kan få ont i magen av det, pga besprutning. Så därför var jag inne på att skala eko (Är den obesprutad då eller?) gurka. När vi gav vindruvor var det som att kisset blev frätande och hon blev illröd i underlivet. Hirs/quinoa? ger kliigt eksem på kinden, fast inte "akut" under måltiden. När hon fått (majs?) eller nåt annat blir hon illröd o gallskriker när hon bajsat. Så det är mycket olika reaktioner märker jag!? Och illröda kinder ibland

• 2små2stora

Prins: eko grönsaker är inte sprutade. Ska du ha ha de mest naturligt odlade ska du leta efter biodynamiska grönsaker.

• LokesMammi

Kan man äta kalvsylta om man är allergisk mot vete, havre, råg, mjölk, ägg, soja? =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3