• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    skånegås skrev 2011-12-20 09:56:01 följande:
    Liten sover skrutt igen.. Känns så omotiverat att undvika massor av mat då han ändå sover dåligt och vi inte har några klara tecken på att han inte tål...

Fast sen funderar jag... Är inte havre och ris släkt, närmare än havre-vete??
    Jo, havre och ris är släkt. Det tillhör samma stora gräsfamilj. I samma familj ingår vete, råg, korn, ris, bambu, teff, sockerrör, majs, durra och ett gäng olika varianter på hirs.

Havre är närmre släkt med vete, råg och korn än med ris. Ris är närmst besläktat med bambu även om ris är mer närbesläktat med havre än vad det är med majs.

Inom den stora gräsfamiljen är ovan nämnda sädesslag uppdelade i två subfamiljer som i sin tur är uppdelade i undergrupper. I underfamilj 1 så finns det två huvudsakliga undergrupper - dels vete, råg, korn samt närbesläktade havre i "ett ben" och i det andra "benet" finns bambu och ris,
    I underfamilj 2 (till den stora gräsfamiljen) finns det fyra undergrupper - en med lite olika hirssorter, en med majs, en med durra och sockerrör och den fjärde är teff och en hirsvariant.

Lite rörig förklaring kanske men lite svårt att kunna rita upp ett diagram över släktförhållanden här.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Prince or Princess

Biodynamiskt skall jag leta efter! Tack!

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-12-20 12:07:18 följande:
    En snabb fråga. Vilken mat är ägg och mjölkfri på Ikea
    Korven i förbutiken och pommes kan mina äta.

Kycklingfilen och pommes UTAN såsen (beasås med ägg)
  • FenomenaA

Vågar ni låta era barn äta ute, bara maten är fri? Jag är rädd för kontamination. Vi har inte kommit in i att våga äta ute, för sonen har varit så liten och haft så lång lista på allergier. Nu kanske det kan bli mer sånt (när kan klarar mjölk o antagligen vete).

Kan man äta på McD eller Max, och få helt fritt från ägg, jordnötter, nötter, mandel, soja och ev sesam? Förut har vi inte vågat pga överhängande risk för kontamination av vete och mjölk via stekbord och fritering, men det är inget problem nu.

• t0va
    FenomenaA skrev 2011-12-20 12:44:02 följande:
    Vågar ni låta era barn äta ute, bara maten är fri? Jag är rädd för kontamination. Vi har inte kommit in i att våga äta ute, för sonen har varit så liten och haft så lång lista på allergier. Nu kanske det kan bli mer sånt (när kan klarar mjölk o antagligen vete).

Kan man äta på McD eller Max, och få helt fritt från ägg, jordnötter, nötter, mandel, soja och ev sesam? Förut har vi inte vågat pga överhängande risk för kontamination av vete och mjölk via stekbord och fritering, men det är inget problem nu.
    nej är väl svaret egentligen, vi stannar på McD när vi är ute och då får sonen pommes och äpplen/morrötter att äta. Annars så har vi med egen mat åt honom. Har funkat bra hittils för när vi åker till mina föräldrar så stannar vi alltid på coop i Jönköping och äter där, då kan vi gå in och handla något åt honom innan. Men han nöjer sig med köttbullar, frukt osv.

Jag har funderat på att köpa en platt mattermos och göra iordning mat åt honom innan vi åker så han kan få varm mat han med. Är inte alltid vi kan stanna där de har micro heller. Speciellt inte om det är som nu mycket folk som åker samtidigt vid jul, sambon har aspergers så är det mycket folk så orkar han inte gå in dit. Så då kan det bli ett litet okänt ställe.
  • LadyM

BETAPRED tar 1,5-2 timmar att verka enl. uppgift jag fått av allergisjuksköterska! Om vi får en allvarlig reaktion hemma ska vi ge allt detta i nämnd ordning

1. Ge anapenspruta
    2. Blanda o ge Betapred
    3. Ge aerius (heter den så)

• LadyM

Fråga om aerius (återigen osäker på namn?) - vi gav den inför natten och hej han sov som en ängel!!! Kom inte ens upp till mig framåt småtimmarna (lite tråkigt förstås! )

Fråga: bör man av någon anledning vara restriktiv med aerius (nyligen bytt från tavegyl) eller ska man ge inför varje natt om det så påtagligt påverkar sömnen? (Kan ju oxå varit en slump o berott på nåt annat!)

Eftersom jag inte vill ge medicin på ren rutin o då kanske i onödan, så funderar jag över vilket som är bäst för honom - massa medicin och bra sömn, medicin bara vid lite större behov och halvbra sömn (pga klåda)

• LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 13:00:41 följande:
    BETAPRED tar 1,5-2 timmar att verka enl. uppgift jag fått av allergisjuksköterska! Om vi får en allvarlig reaktion hemma ska vi ge allt detta i nämnd ordning

1. Ge anapenspruta
    2. Blanda o ge Betapred
    3. Ge aerius (heter den så)
    Till min fisk o jordnötsallergi ska jag ta Betapred först o sen anapensprutan om inte tabletterna hjälper.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3