• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Myntha: nej inte testat nån av blomkål el savojkål. Jag har också tänkt att det är bra att ta reda på vilket som funkar av hirs o quinoan. Ska testa lite till med gurkan och sen tar jag quinoan igen då! Hon åt varenda smula gurka idag, mot annars när hon mest tuggar på den o spottar ut igen. Så nån skillnad är det allt! hoppas hoppas. Men känner mig fortfarande osäker på vad jag ska göra om hon "bara" får röda kinder? Sluta ge gurkan isåf?

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja! Lite bättre känner jag mig nog! tack! Känns som vi är i väldigt lika situation! Visst är det hemskt när inga ersättningsprod funkar det allra jobbigaste är att liten är (var?) så matglad. Storasyster var riktig matvägrare och inget gick ner, fast jag kunde laga massor. Nu när lillasyster älskar mat och har tyckt om det mesta vi gett henne känns det för j**ligt rent ut sagt att inte få ge henne nåt. Hon pekar på vår mat hela tiden och ser jättebesviken och ledsen ut när hon inte får smaka :'( känner mig fruktansvärt elak. inte blir det bättre när storasyster säger "mamma hon vill smaka på mackan" eller vad det nu kan va, heller

• LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 21:05:18 följande:
    Suzzy! Ok samma som jag tänker då, fara för andning osv spruta - annars vid lindrigare reaktion antihistamin o betapred! Fy va läskigt med reaktion på flygplan! Panik ju!! Gur funkar d egentligen med flygplan o de som är allergiska mot ex luftburet ägg, fisk el nötter? Kan de aldrig flyga???
    Jag klarar av luftburet men inte o få i mig för mkt ägg! Sambon sa att jag såg ut som om jag var solbränd o det kliade ngt enormt mkt! =)
    Dom kan säkert flyga, men man får säga till. Dom flesta flyg serverar inte jordnötter längre! Men däremot andra nötter o när jag sa att jag var allergisk o undra om dom hade ngt annat (tål nötter men ville inte riskera ngt) så fick flygvärdinnan panik o fråga om de ska ta bort nötterna, om jag blir dålig av luften. =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Allrona

Måste fråga er. Har precis tryckt i mig en liten påse cashewnötter. Direkt efter känner jag att jag andas tungt, alltså inte problem att andas bara att det känns lite tungt. Känner som lite svaga domningar runt munnen och ögonen och att huvudet känns lite segt. Nu kommer jag ihåg att jag kände mig exakt likadan när jag åt cashewnötter senast. Gissar på att jag är lite överkänslig? Men behöver jag vara orolig för att äta cashewnötter, kan det helt plötsligt bli värre reaktion? Älskar cashewnötter så kan ändå tänka mig att äta lite då och då och ändå känna mig såhär konstig om det inte riskerar att bli värre reakion

• barefoot
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 21:38:32 följande:
    Bobbosmamma: ja! Lite bättre känner jag mig nog! tack! Känns som vi är i väldigt lika situation! Visst är det hemskt när inga ersättningsprod funkar det allra jobbigaste är att liten är (var?) så matglad. Storasyster var riktig matvägrare och inget gick ner, fast jag kunde laga massor. Nu när lillasyster älskar mat och har tyckt om det mesta vi gett henne känns det för j**ligt rent ut sagt att inte få ge henne nåt. Hon pekar på vår mat hela tiden och ser jättebesviken och ledsen ut när hon inte får smaka :'( känner mig fruktansvärt elak. inte blir det bättre när storasyster säger "mamma hon vill smaka på mackan" eller vad det nu kan va, heller
    Ja visst är det tråkigt när de inte kan äta. Tror inte det finns några bra lösningar men här hemma har vi gjort så att hela familjen äter ur djuptallrik för att slippa detta jämförande... Vi ger skalad ekogurka ibland fast han inte riktigt fixar det. Det som kan hända i vår killes fall (om han är belastad) är att det kan bli lite pip på inandning högt upp i luftvägarna av gurka. Samma sak med andra saker han inte riktigt fixar - vi ger lite, ibland (oftast vid tillfällen det är särskilt socialt viktigt att få äta mer varierat). Sedan finns ju en lista på mat han absolut inte fixar som han aldrig får...
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 21:38:32 följande:
    Mmm. Shit alltså. Först får du en vägrare som jag har nu. Och sen en älskare som inte får äta :( Gud.. För det måste vara så himla underbart att efter en vägrare få en unge som slukar mat. En sån njutning, även som mamma menar jag. Känner även i hjärtat hur det känns för dig att "vägra" henne er mat.. Men du.. vad får din flicka för allergisymptom? Är det "bara" (missförstå mig rätt...) eksem på kinderna i varierande grad. Inte magont/missnöjdhet? Jag tänker att de gånger kinderna inte verkar störa henne.. kanske man kan hoppas på det K Kavat skrev. Att om reaktionerna var milda så funkade det efter en 4 gångers provokation... Jag hoppas på det vad gäller tex rödbeta. Försök också minnas att enligt allt jag hittills läst om allergier.. så försvinner ju dessa hysteriska massfödoämnesallergier efter några år. Hon KOMMER kunna äta en massa saker. Detta ÄR hemskt. Men det är tillfälligt! Stundom är det det enda som lindrar lite för mig, att tänka så...Det hjälper ju dock nada i nuet, jag vet. Ni måste ju få guidning i detta, så extremallergisk som hon är. Vi har nu, efter ett halvår, fått remiss till barnallergin på Sachska barnsjukhuset här i sthlm, ska vara en av de bästa i landet säger dom. Den privata barnallergimottagning vi gick hos ville inte ens träffa oss mer än en gång, skrev reniss direkt, eftersom Loa hade för många allergier o at det påverkar hennes näringsintag så mycket. Vi lär ju inte flytta till Götet innan vi får tid dock, flera månaders väntetid..

Mynthas tips om djupa tallrikar var en fint litet tips. 
  • t0va

Vad jag inte gillar Theos allergier nu, måste iväg och handla mat åt honom till julbordet, vi kommer åka till mina föräldrar och även om de gör sitt bästa så fixar de inte att handla mer än mamma scans köttbullar och hotdogs åt honom. Sambon måste jobba imorgon också så vi kommer inte iväg förrens tidigast på fredag morgon. Hoppas han inte ska jobba på fredag också.

Jag är utslagen i öroninflammation, har inte ens fixat julklappar, men vi stannar några dagar så det blir choklad till alla vuxna och kusinen måste jag köpa något så får jag köpa nyårspresenter istället och ge.

Men vi måste ut och handla mat så han har något mer än korv och köttbullar och sen något på resan. Jag orkar inte och släpa med allt också, vi åker bil som tur är men det är ändå minst 1 papperspåse med välling, ofta så finns inte risvällingen på icat där och åka runt och leta under jul funkar inte, sen margarin så vi slipper steka allt för sig, rismjölk, alla mjöler och gryner till gröt, flingor osv.

Jag orkar inte flänga runt, men han måste ha mat för några dagar. Tur att han älskar köttbullar korv och potatis. Jag är för trött för att planera mat.

Bläääääää!!!

Om vi ändå hade åkt ner imorgon så skulle jag kunnat handla på plats på fredag men när vi åker beror på när sambon får ledigt, han måste slutföra en sak först, så har vi otur blir det inte förrens på fredag em, när resten av världen åker. Bara jag blir frisk nog att köra ör självklart har sambon inget körkort...

Så säger folk att allergier inte är så "svår" sjukdom... får se det positiva det blir inte många på julmiddagen så det är lättare att ha koll så ingen ger Theo något han inte tål. Både mina föräldrar och min bror och mormor fattar och respekterar det vi säger ang. Theos mat.

God jul på er alla om vi inte hörs mer innan jul, jag har 3 miljoner saker att göra och packa så jag ska försöka hålla mig borta från datorn ;)

• Prince or Princess

Myntha: det var ett bra tips med tallrikarna ja! Det ska vi absolut ta efter!! Hon verkar inte få jättestora reaktioner med skalad ekogurka märker jag. Lite okliande eksem, så det tänker jag fortsätta ge enstaka tillfällen! Undra varför den funkar bättre än vanlig? Är "oekologisk" mer allergen? Det kan ju inte va besprutningen?

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja det är riktigt hemskt och fruktansvärt emellanåt. Hon får lite olika reaktioner på olika grejer, men just ekogurkan verkar hon klara lite ibland (som jag skrev till myntha precis) Så det tänker jag fortsätta med! yes! Ska testa med quinoa när det lagt sig. Verkar inte heller vara hysterisk reaktion, så det kanske också funkar ibland! Jag pratade med maken om att söka till allergimottagningen på drottning Silvia, börjar bli ohållbart med vår dietist nu. Känner mig lätt desperat.. Ska ni flytta ner till Gbg?

• The Luckiest

hej hur funkar egentligen livsmedelshänvisning? blir det billigare eller? Jag frågade om vi kunde få det o dietisten sa ja o vi fick en lista, men är det vi själva som bestämmer på vad o hur mycket? Finns det bara på glutenfria grejor? Inte mjölkfria osv?