• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LadyM

Suzzy: inte om du får en svår reaktion väl? Killen har oxå betapred, men tycker aldrig att de funkar! Därför blev vi lite AHA! när sköterskan sa att d tar 1,5h innan de verkar... Men jag har själv inga allergier så vet inte mer än så!

• Prince or Princess

Idag har hon fått skalad ekogurka och jag är fortfarande osäker på om den funkar, för hon har varit röd om kinderna, men hon har inte kliat på kinden. Om era barn "bara" får röda kinder av något, fortsätter ni ge det då? Eller kan hon utveckla mer allergi även mot ekogurkan?

• 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 20:17:04 följande:
    Idag har hon fått skalad ekogurka och jag är fortfarande osäker på om den funkar, för hon har varit röd om kinderna, men hon har inte kliat på kinden. Om era barn "bara" får röda kinder av något, fortsätter ni ge det då? Eller kan hon utveckla mer allergi även mot ekogurkan?
    Jag skulle nog fortsätta lite till och se om det vänder
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Prince or Princess

Hur menar du, vänder? Blir bättre eller sämre? är lite trög, har bara gurka i huvet

• 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 20:33:26 följande:
    Hur menar du, vänder? Blir bättre eller sämre? är lite trög, har bara gurka i huvet
    att den förhoppningsvis blir bättre
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Prince or Princess
    Okej, men om det inte blir bättre, utan hon fortsätter att bli röd om kinderna men inget mer då?
  • barefoot

Prince - för vår son är allt som inte är kokt svårare, han fixar inte skalad ekogurka tex. Vet så klart inte hur vanligt detta är. Har ni provat kokt blomkål? Kokt savojkål? Tycker hon om quinoan? Du skrev tidigare att hon reagerar antingen på quinoa eller hirs, jag skulle försöka tas reda på vilket. Fantastiskt att hon klarar ris!

• LokesMammi
    LadyM skrev 2011-12-20 19:34:44 följande:
    Suzzy: inte om du får en svår reaktion väl? Killen har oxå betapred, men tycker aldrig att de funkar! Därför blev vi lite AHA! när sköterskan sa att d tar 1,5h innan de verkar... Men jag har själv inga allergier så vet inte mer än så!
    Får jag i mig jordnötter (som jag är jätteallergisk mot) så ska jag ta sprutan o åka in till akuten.
    Men när jag var på flyget o fick en frukost som innehöll för mkt ägg (gissar jag iaf) så fick jag utslag över hela kroppen o tog betapred o det gick över fort!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LadyM

Suzzy! Ok samma som jag tänker då, fara för andning osv spruta - annars vid lindrigare reaktion antihistamin o betapred! Fy va läskigt med reaktion på flygplan! Panik ju!! Gur funkar d egentligen med flygplan o de som är allergiska mot ex luftburet ägg, fisk el nötter? Kan de aldrig flyga???

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-12-19 15:54:38 följande:
    Nää! usch vad ledsen jag är. Vad vi än testar så reagerar hon på det! Nu är jag helt säker på att hon reagerar på gurka OCKSÅ! Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Hon kan ju inte bara äta ris, kött o neocate?! Dietisten kommer få ett spel. Men jag KAN inte ge henne sånt hon inte tål! I natt vaknade hon massor och kliade och kunde inte somna förrän jag gett henne panodil (kan ju varit tänderna också) men iallafall får hon hysterisk klåda och eksem av gurkan. Ska testa skalad ekogurka imorn, men om inte det heller funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till! Ska baka på teffmjölet tänkte jag, men då är det ju många ingredienser i så man vet inte vad hon reagerar på om hon gör det. De snällaste, potatis, majs, gurka, blåbär, sv vinbär funkar inte. Vad kan jag då testa med i grönsaks-, fruktväg? Hon reagerar även på hirs och /eller quinoa har jag tyvärr insett. Vad ska jag göra? Har någon nåt annat tips? Känner mig fullständigt förstörd när vi aldrig får lägga till nåt till hennes mat :'( är sååååå ledsen nu. Sen typ 2 månader har vi inte kommit någon vart alls!!
    Usch Prince.  Ditt inlägg ovan är lite gammalt o jag hoppas du känner dig lite bättre nu!! Jag kan bara säga att jag känner likadant. Vi står på SAMMA baskost som vi gjorde i september. Majs funkar INTE har jag fått inse. När varken majs eller potatis funkar försvinner ju typ alla ersättningsprodukter. Det är faktiskt skit. Min tjej är så sjukt trött på maten hon får, allt smakar samma. Hon vill inte ha. Och jag förstår henne. Vi har provat tomat -funkar inte. Rödbeta - funkar inte. Bovete - funkar inte. Har haft några helevetesnätter pga bovetet o nu orkar inte jag, och ingen annan här hemma heller, prova nåt mer innan jul. Förra julen var gräslig. Så himla misär. Och jag skulle så himla gärna vilja ha det iaf lite lite fint i jul. Känns inte så troligt. Gurka vet jag inte om hon tål för hon sätter bara i halsen o spyr (pga den förbannade refluxen). Bajs säger jag.