• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Den kan vara svår att få tag på i vissa affärer så nu när vi åker iväg för julledighet så har jag köpt på mig 8 förpackningar, då klarar vi oss även om han skulle bli sjuk och matvägra igen och slipper jaga runt ;)

Vi har ingen ersättning kvar nu och jag väntar på besked om vem som fixar om vi får mer.

• LokesMammi
    t0va skrev 2011-12-21 23:12:56 följande:
    ja, sonen äter utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn, fisk. Den innehåller sojalecitin men många med sojaallergi klarar av det. Han fick kraftigt utslag på pricktest på soja och blev väldigt dålig en gång när vi misstänker att han fått lite soja, men denna klarar han. I perioder har han levt på den och ersättning. Så för sonen funkar det bra.
    www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6...
    Åh, kanske ska testa! Han är allergisk mot soja, men enl läkaren så ska han klara av sojalecitin! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • st elmos fire

Är de Althera ersättning ni har? Sonen vägrar ersättningen sä vi görnu risgrynsgröt på risdryck o vatten. står att man inte ska ge risdryck till barn under året men jag blandar 50/50 med vatten. Han klarar oxå sempers risvälling men inte sinlac o inte enago. Tänkte om de fanns någon mer "vanlig" gogröt som var smaksatt för allergikerna men de gör de visst inte? Får jättemkt eksem och oroliga nätter så fort kosten blir fel. Tål era barn rotfrukter? Majs? Ärtor? Blomkål? Röda grönsaker o bär? Vet inte hur mkt vi vågar tests själva innan prickedtet?

• Prince or Princess

Ingen barntandkräm vad jag vet innehåller mjölk/ägg. Heter inget annat, måste deklareras noga. Däremot kan det ju va annat man reagerar på.. Tex är en del känsliga för sodium lauryl sulfat(SLS) / natrium lauryl sulfat (NLS) så köp utan det kanske? Var ett tag sen jag jobbade, men har absolut för mig att actas tandkräm (Apoteket) är utan..

• Prince or Princess

Hmmm... Det är ju vuxentandkräm, vet inte om de har för barn? Vi kör med zendiums BARNtandkräm här hemma, den är utan! Köp dock inte vuxenzendium, de kan innehålla ägg/mjölk!

• Miralicia

Alla Zendiums vuxentandkrämer innehåller små mängder/spår av ägg & mjölk i form av lysozym (enzym som framställs från ägg) och kolostrum/colostrum (dvs (ko)råmjölk där det väl främst är enzymer i den som man vill åt).

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Prince or Princess

Maken har nu pratat m dietisten o hon fattar ÄNTLIGEN att vi måste ha mycket neocate advance och skrev ut 6 x 2 förp (=120 påsar). Ska träffa en allergolog på bum också. Hon remitterar vidare till allergimott om hon inte "klarar" det. Så nu känns allt lite lättare även om vi inte fått sova i natt för lillan har fått feber, och vaknat i snitt en g / halvtimme..

• t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-21 23:47:14 följande:
    Är de Althera ersättning ni har? Sonen vägrar ersättningen sä vi görnu risgrynsgröt på risdryck o vatten. står att man inte ska ge risdryck till barn under året men jag blandar 50/50 med vatten. Han klarar oxå sempers risvälling men inte sinlac o inte enago. Tänkte om de fanns någon mer "vanlig" gogröt som var smaksatt för allergikerna men de gör de visst inte? Får jättemkt eksem och oroliga nätter så fort kosten blir fel. Tål era barn rotfrukter? Majs? Ärtor? Blomkål? Röda grönsaker o bär? Vet inte hur mkt vi vågar tests själva innan prickedtet?
    Om jag inte minns helt galet så står det så för att man inte ska ge det istället för ersättning/välling/gröt, har säkert hänt att man tänkt "mjölk" som mjölk och bara gett rismjölk, men det är ingen fara att använda i matlagning men barnet klarar sig inte enbart på rismjölk.
  • FenomenaA

God Jul på er, alla kämpande föräldrar!

Jag känner igen den där känslan av att det är meckigt att åka bort. I jul ska vi, istället för vår vanliga turné, bara åka bara till ett ställe för en natt. Sen hem och sen nästa ställe nån av mellandagarna osv. Det är så mycket packande och passande när man är borta. 

• Bobbosmamma

Ja jag har också läst att zendiums vuxentandkräm innehöll spår av ägg o mjölk o var därför osäker på barnvarianten. Men va bra, då vet jag!

Prince; Jäklar va skönt!!! Äntligen får ni den hjälp ni behöver. Och va skönt att slippa oroa sig över Neocaten. Det var ju rent vansinne att ni inte skulle ha det!! Härligt! Mindre härligt att vakna 1 gång i halvtimman......