• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-26 12:09:12 följande:
    Hej. Jag undrar om någon här känner till om det finns en "Ren havre"-dryck. Som alltså är garanterat fri från andra sädeslag?
    Det var flera år sedan vi slutade med havre här hemma så jag har ingen koll, men jag vet att www.provena.fi/se/produkter/ använder ren havre, så kolla där om de har något.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-23 12:01:41 följande:
    Hej nu kom jag på ännu en fråga ursäkta om det blir lite mycket

Jag har ju märkt att jag inte har ont i magen som nästan alla som har celiaki pratar om. Kan det vara så att man inte får ont i magen när man är sädeslagsintolerant i samma utsträckning som glutenintoleranta? I sådana fall skulle det väl innebära att vården missar det problemet om man bara går på att man ska ha magont? 
    Ont i magen är inte alls ett absolut symptom på vare sig celiaki eller allergi.
    Det finns sk. tyst celiaki där du inte har några symptom alls. Men förmodligen kommer symptomen komma förr eller senare. Specillt när man testar alla i en familj då man hittat en med celiaki så brukar man ibland hitta flera som aldrig misstänkt det.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-25 20:31:20 följande:
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
    Jag har spytt i perioder, varit mycket illamående, haft magkatarr, fått losec, orolig mage osv, men inte tänkt så mycket på det och lärde mig nog leva med en mage som alltid kändes. Jag sökte som sagt läkare, men de gjorde inte rätt tester och så bara att jag hade magkatarr. Trött, aldrig känt att jag orkat.
    Åren gick och jag fick mer och mer ledvärk och blev sämre och särme. Tränade mycket hos sjukgymnast, skyllde det på graviditer, tappade känsel i fingrar osv.

Jag blev bara sämre och sämre. Magen blev sämre. Ledvärken blev sämre, trots träning. Röntgade höften, friskförklarade av läkaren, men tjatade till mig en remiss till ortopedtekniska. Ortopedteknik hittade att min höft låg fel, men inget annat mer än typ öm, ont och stel och "otränad" trots att jag tränade regelbundet.

Sen blev jag jätte mycket sämre efter en magsjuka och influensa inom kort tid. Jag märkte att jag hade blivit laktosintolerant. Sökte läkare igen. Då hade jag även fått klåda och sov ingenting i princip för jag låg och kliade mig till förbannelse. Jag hade då svårt att ens stå upp eller sitta på en stol mer än några minuter i taget pga värken i kroppen.

Läkaren sa att jag hade ibs, utan vidare kontroller. Jag sa att man har inte klåda och ledvärk av ibs och mer eller mindre krävde allergitester/celiakitest och då visade det sig att jag hade celiaki på blodprovet. För att fastställa diagnosen gjorde de en gastro som visade pos.
    Sen var jag även hos en hudläkare som fastställde att jag hade en sort som kallas DH och sätter sig på huden också, kallas för hudceliaki i vardagstal.

Så jag hade väldigt många besvär kan man säga innan läkarna kom fram till vad det var som var fel. Huvudvärk, tappade hår, blåsor i hårbotten osv osv. Sen är jag otroligt dålig på att gå till läkaren och trodde faktiskt att de hade koll och att det var typ mitt fel. Att jag ätit lite fel eller och läkaren hade ju sagt att man kunde spy av magkatarr osv. Naivt inser jag ju i efterhand, men det är lätt att vara efterklok.

Hade läkaren för femton år sedan gjort en korrekt undersökning och kollat gluten istället för att bara gissa att jag har magkatarr så hade det nog upptäckts då.

Men jag blev helt frisk och återhämtade mig på ett halvår ungefär.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-25 20:31:20 följande:
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
    Glömde svara. Allergi är när det visar på pricktest eller blodprov. Överkänslighet brukar det kallas när det inte visas på de proverna. Allergisk överkänslighet kallar vår läkare det mina barn har, när de får allergiska reaktioner från mage/tarm och eksem, som inte visar på de testerna och är långsamma reaktioner.
  • skånegås

Om jag som ammande mamma äter antihistamin tabletter (pga katt eller pollenallergi) hur påverkar det i så fall mitt allergiska barn? Ska göra allergitest på honom och funderar på om jag törs prova några loratadin då jag känner av katten (läkaren sa att man inte fick ta under amning, men sen har jag läst att man får..)? Påverkar det symtom hos bebis, eller tester?? Bebis är 10 mån och tål inte mjölk, soja och troligen baljväxter och kanske havre... eller ngt annat.

Har man alltid dålig mage som glutenintolerant?? eller kan det visa sig med dålig sömn (med svårigheter att somna om) och tendenser till förstoppning? Kan det vara så diffust? och utan diarreer?

• t0va
    skånegås skrev 2012-01-26 18:09:06 följande:
    Om jag som ammande mamma äter antihistamin tabletter (pga katt eller pollenallergi) hur påverkar det i så fall mitt allergiska barn? Ska göra allergitest på honom och funderar på om jag törs prova några loratadin då jag känner av katten (läkaren sa att man inte fick ta under amning, men sen har jag läst att man får..)? Påverkar det symtom hos bebis, eller tester?? Bebis är 10 mån och tål inte mjölk, soja och troligen baljväxter och kanske havre... eller ngt annat.

Har man alltid dålig mage som glutenintolerant?? eller kan det visa sig med dålig sömn (med svårigheter att somna om) och tendenser till förstoppning? Kan det vara så diffust? och utan diarreer?
    såhär står det i fass "

Amning  (Läs mer om amning)

Grupp IVb.

Loratadin utsöndras i bröstmjölk, användning av loratadin rekommenderas därför inte hos ammande kvinnor." Så det är nog inte att rekomendera och påverkar troligen symtom och tester.

• LadyM

Suck! Nu ambulanstur till akuten pga att lillen svullnar upp av mat. Denna gång 1 sked linssoppa på dagis, innehållande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Vilket är mest troligt?? Känns inte så särskilt bra. Förra gången var det mer självklart efts han åt torsk, nu vet jag inte vad vi ska utesluta. Hoppas inte selleri, det är ju i typ allt....?

• Kavat
    LadyM skrev 2012-01-26 19:52:01 följande:
    Suck! Nu ambulanstur till akuten pga att lillen svullnar upp av mat. Denna gång 1 sked linssoppa på dagis, innehållande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Vilket är mest troligt?? Känns inte så särskilt bra. Förra gången var det mer självklart efts han åt torsk, nu vet jag inte vad vi ska utesluta. Hoppas inte selleri, det är ju i typ allt....?
    Tål han soja? Linser är ju en baljväxt! Låter troligast.

Selleri är ju väldigt allergent, men vet inte om det är skillnad på bladselleri?
    Selleri finns tex i Heinz ketshup.
  • 2små2stora
    LadyM skrev 2012-01-26 19:52:01 följande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Reagerar han på baljväxter? röda linser tillhör ärtfamiljen
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-09-19 19:30:03 följande:
    Hej!

Skulle behöva lite inspiration till mellanmål, har en liten kille på dryga 1 år som inte tål mjölk, ägg, baljväxter, äpple, päron ev antingligen inte heller fisk och kyckling. Är väldigt försiktiga med frukter av olika slag, provar just nu banan, hallon och blåbär och hoppas att det går bra denna gång.

Känner mig så dålig på mellisinspiration, idag åt stackarn kall potatis och kokt broccoli & blomkål.  Nångång har jag gjort pannkakor men det var inte lika poppis som det var bökigt att göra. Macka med smör - tråkigt.... Eftersom vi försöker få honom att gå upp i vikt har jag även bakat mjölk-äggfria chokladmuffins, DET är poppis men mitt samvete sätter stopp vid en halv om dagen.

Har någon inspiration!?

KRAM      
    Läste tillbaks och ser nu att han inte tål soja eller baljväxter. Då är det ju konstaterat att han inte tål linser!

Vart har det missats?