• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • billybiceps

Molina...

Jag är ingen expert men mina olika teorier är...

När man läser runt på nätet verkar det som om man "ska" tåla havre om man är glutenintolerant. Men när man kollar personberättelser så verkar det som att vissa reagerar på det.

Om jag har förstått rätt så kan havredrycken innehålla vete korn eller råg. Har för mig att man får ha 5 procent av något annat i. Sen kanske det framställs i samma maskiner. Det finns något som heter "Ren havre" som är garanterat glutenfri men jag vet inte om det finns i dryckform.

Sen kan man väl även vara sädeslagsintolerant så att man kan reagera på havre utan att det har med gluten att göra tror jag.

Som sagt jag är ingen expert och vet inte säkert om det jag skrev stämmer, men det är några teorier åtminstone.

• billybiceps

Ren havre är garanterat ren från andra sädeslag menade jag. Gluten finns även i havre tror jag men den skiljer sig ganska mycket från den i vete, korn och råg.

• Molina
    billybiceps skrev 2012-01-22 21:12:24 följande:
    Ren havre är garanterat ren från andra sädeslag menade jag. Gluten finns även i havre tror jag men den skiljer sig ganska mycket från den i vete, korn och råg.

sädeslagsintolerant där va ordet jag sökte, ja nu är det andra gången jag reagerar mot havredrycken så någonting är det med den, jag dricker den extremt sällan, smakar bläää tycker jag.
    Det du skriver låter ju korrekt, kollade runt lite men hittade bara gluten överallt men ska kolla sädeslagsintolerant om jag får fram nåt fy min stackars lilla *jätte mage*.
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-01-22 16:38:14 följande:
    Får han i sig något fortfarande som han inte tål?
    Ingen aning!
    Det vi vet att han inte tål får han inte i sig självklart!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-01-22 22:40:34 följande:
    Ingen aning!
    Det vi vet att han inte tål får han inte i sig självklart!
    Hehe, blebv lite konstigt, men ja, det förstår jag. Tänker bara att han har klåda för att det kliar och orsaken till det är en ytterligare allergi/överkänslighet?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2012-01-22 20:11:44 följande:
    Kavat: Har du testat tistelvinds mjölksyrade morötter. De med lite russin på en riskaka är riktigt gott.
    Nej, är det "probiotika" i dem också? Läste snabbt på burkarna men hittade bara i surkål och gurka? Hm, ska kolla mer noggrannt nästa gång.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-22 21:10:12 följande:
    Molina...

Jag är ingen expert men mina olika teorier är...

När man läser runt på nätet verkar det som om man "ska" tåla havre om man är glutenintolerant. Men när man kollar personberättelser så verkar det som att vissa reagerar på det.

Om jag har förstått rätt så kan havredrycken innehålla vete korn eller råg. Har för mig att man får ha 5 procent av något annat i. Sen kanske det framställs i samma maskiner. Det finns något som heter "Ren havre" som är garanterat glutenfri men jag vet inte om det finns i dryckform.

Sen kan man väl även vara sädeslagsintolerant så att man kan reagera på havre utan att det har med gluten att göra tror jag.

Som sagt jag är ingen expert och vet inte säkert om det jag skrev stämmer, men det är några teorier åtminstone.
     Du har fattat galoppen!

Ren havre finns i vissa av Sempers produkter. De säljer även rena havregryn. Även Provina har produkter med ren havre i sig.
    Havredrycker kan i vissa fall vara ok för en glutenintolerant, för de tål oftast "mer" än någon som är allergisk. Men på företagens hemsidor brukar man hitta info om gränsvärden osv.
    Men jag tål det tyvärr inte trots att jag "bara" har celiaki/glutenintolerans.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-22 21:24:01 följande:
    sädeslagsintolerant där va ordet jag sökte, ja nu är det andra gången jag reagerar mot havredrycken så någonting är det med den, jag dricker den extremt sällan, smakar bläää tycker jag.
    Det du skriver låter ju korrekt, kollade runt lite men hittade bara gluten överallt men ska kolla sädeslagsintolerant om jag får fram nåt fy min stackars lilla *jätte mage*.
    Det låter inte som att du ska dricka den nej. Tål du vete?
  • Tillalamm

Provar att putta ut en liten fråga igen - misstänker att ägg orsakat eksem hos lillen. Om jag nu utesluter ägg ur kosten, när bör jag kunna se att eksemen börjar minska om de nu beror på ägg?

• billybiceps

Kavat...

Du berättade ju om att Ricedream kan innehålla små mängder  av korn. Jag ska handla idag så jag tänkte kolla om du kan fler såna där "klassiker" som man bör undvika eller byta ut?