• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)
    Du kan testa med antihistaminer och eftersom det är eksem också med att behandla själva eksemen med kortisonsalva så bör klådan lindras om eksemen förbättras.

----
    Jag tror jag hoppar över nickbyte. Vet inte med mig att jag skrivit något direkt känsligt här på FL eftersom jag i princip bara håller till här i allergitrådarna. Och vad gäller mailadress så är det samma som jag redan har "öppet" på bloggen och den länkar jag till ju till själv sen länge.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Nä, det är inte ett test som görs inom sjukvården i Sverige. Man får ta kontakt med någon homeopat som skickar testerna oftast till Tyskland eller Holland. Är du med i hemliga gruppen? Läs i så fall tillbaka i oktober (tror jag) där skriver miralicia (och kavat?) om varför testerna inte är godkända i Sverige. Sen får man själv välja att tro på testerna eller inte. Vi valde att ändå skicka ett test för att se resultaten trots att vi visste om osäkerheten kring testerna. Vi valde att lita på de bekanta till oss som faktiskt blivit hjälpta av dem Testerna kostar några tusen och finns i lite olika varianter. Det vi gjorde innehöll 40 livsmedel vilket vi tyckte räckte Hör av dig till min inbox om du vill ha mer information.

• 2prinsessor

(prince or princess här) Vi har testat vitakalk nu och ve o fasa.. Katastrof, slutade med att vi fick ge panodil mitt i natten. Hon var fullkomligen hysterisk, gallskrek och kastade sig av och an.. Men det gick över efter det, så igår var hon nästan som vanligt på dagen. Fick en skiva skalad (vanlig) gurka på morgonen och det gick bra (fick två små eksemprickar som hon inte verkade reagera över alls, de försvann igen efter nån timme) och imorse fick hon en liten bit ekobanan. Riktigt glad blev hon hoppas nu den funkar..

• barefoot

2 prinsessor: Vi har kontakt med en pensionerad biokemist och alt medicinare som fokuserat på att arbeta med allergiska. Hon har hjälpt oss med kosten med vår son. Hon avrådde oss starkt från kosttillskott (vi gav då redan det när vi träffade henne) och sade att vår son troligen inte fixade mineralerna ännu (annat än som form av kött och viss mängd salt). Hon sa att hon skulle säga till när det var dags att introducera. Vi gick dock händelserna i förväg och gav buljongen innan hon tyckte det var dags och det funkade (han var då drygt 2). Om det är samma för er har jag förstås ingen aning om. Dock vet jag flera allergiska barn som inte kan äta kalcium som tillksott.

• 2prinsessor

Myntha: okej, men de från thorne? Räknas de med dit? Menar du alltså att man inte ska ge buljongen förrän de är två? Vad gör jag då då? Funderade på risdrycken med?

• Miralicia

Det kan inte vara soja i som hon reagerar på i vitakallken? Är ju tyvärr inte helt ovanligt med sojaolja i div kalktillskott.
    Även d-vitamin kan framställas från soja, och det är undantaget från kraven på ursprungsmärkning (liknande som att man inte behöver deklarera att glukossirap/dextros/druvsocker är framställt från vete), dvs man behöver inte deklarera att d-vitaminen har soja som ursprung.

• 2prinsessor
    Miralicia skrev 2012-01-21 11:23:01 följande:
    Det kan inte vara soja i som hon reagerar på i vitakallken? Är ju tyvärr inte helt ovanligt med sojaolja i div kalktillskott. Även d-vitamin kan framställas från soja, och det är undantaget från kraven på ursprungsmärkning (liknande som att man inte behöver deklarera att glukossirap/dextros/druvsocker är framställt från vete), dvs man behöver inte deklarera att d-vitaminen har soja som ursprung.

Å! Nu kunde jag citera helt plötsligt? Inte en aning hur det är med sojan? Det tål hon garanterat inte.. Jag ska testa carlshamns risdryck istället, fast är väldigt rädd att ge för mycket ris :-S Nån som har nåt annat tips? Får väl försöka koka buljong på märgben annars, men hur vet jag då hur mycket som är lagom?? Blir helt gråtfärdig på detta
  • barefoot
    2prinsessor skrev 2012-01-21 11:18:42 följande:
    Myntha: okej, men de från thorne? Räknas de med dit? Menar du alltså att man inte ska ge buljongen förrän de är två? Vad gör jag då då? Funderade på risdrycken med?
    Thornes produkter ska som sagt vara hypoallergena så kanske funkar de bättre? Hon som hjälpte oss reckommenderade dock inga tillskott alls. Vi började ge märgben vid 2 år för att det var då jag för första ggn läste om en naturlig kalciumrik källa som jag trodde han skulle tåla. Vet ju inte om han hade klarat det lika bra vid 1 års ålder? 

• barefoot
    barefoot skrev 2012-01-21 16:02:35 följande:
    Thornes produkter ska som sagt vara hypoallergena så kanske funkar de bättre? Hon som hjälpte oss reckommenderade dock inga tillskott alls. Vi började ge märgben vid 2 år för att det var då jag för första ggn läste om en naturlig kalciumrik källa som jag trodde han skulle tåla. Vet ju inte om han hade klarat det lika bra vid 1 års ålder? 
    Har försökt inboxa dig igen men nu behöver jag bli "inbjuden" igen eftersom du bytt användarnamn...
  • mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)

Smörj du för allt vad du är värd. :)
    Kortison morgon och kväll och mjukgörande såfort det kliar.

Jag har ju förvisso inte eksem, utan psoriasis men det borde kännas på ett ungefär likadant. :)
    Smörjer jag inte blir jag tokig, smörjer jag så går det liksom lättare att härda ut. Smörjer du inte alls kan du ju däremot förvärra eksemen i samband med stress. Tror inte du kommer kunna få bort stressrelaterad eksem genom att smörja, utan då behöver nog stressen minska också. Men förhoppningsvis så blir det bättre om inte annat. :)

Angående arius vet jag inte. Är den också klåddämpande som tavegyl?  
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23