• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-01-23 10:12:42 följande:
    Hehe, blebv lite konstigt, men ja, det förstår jag. Tänker bara att han har klåda för att det kliar och orsaken till det är en ytterligare allergi/överkänslighet?
    Hans exsem är jätte fint. Ha endast vid handleden o fotleden. Så vet inte om det är någe mera, men det är det säkert. Men han har inge exsem på kroppen som kan klia!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-23 10:42:48 följande:
    Kavat...

Du berättade ju om att Ricedream kan innehålla små mängder  av korn. Jag ska handla idag så jag tänkte kolla om du kan fler såna där "klassiker" som man bör undvika eller byta ut?
    Hm. Ta med listor från utanalltbloggen. Det är väl just druvsocker, dextros och glukossirap och dem som är så luriga.. Scan, Lithell har från majs, men resten vet man inte och då brukar det vara majs/veteblandningar, så vill man vara säker ringer man tillverkaren. Står det inget så är det oftast vete/majs/potatisblandning. Men det går att ringa tillverkaren och fråga.

Sen vet ju inte du hur känslig du är men jag hade absolut tagit bort och kört strikt ett tag och sett om det hjälper för att sedan införa försiktigt och testa meddruvsocker osv i saker du vill kunna äta.

Det är liksom helt onödigt att köpa och testa saker som man ändå inte vill äta.

Angående bröd så det enda mina barn tål är Garbos quinoabröd som vi tinar/rostar i brödrost, men mina tål heller inte sojasläktingarna. Och så tål de Moillas flatbröd (tacos till mjuka tortillias eller pizza). Men det är ju möjligt att du tål mer och det finns saker i dem som du inte tål. Men står det glutenfritt så innebär det för det mesta att det är vetestärkelse i och ibland havre.

Mjöler och sådant så välj särnärmärkt om det finns. Saltå Kvarns är inte särnärmärkta ännu, men vet att det finns de i tråden som de funkar för. Vi är inte lika känsliga för spår av soja så vi kör än så länge på Risentas mjöler och fröer.

Något annat kommer jag inte på så här på rakt arm. Kolla utanalltbloggen och sen kan du kolla här i mina bloggar om jag skrivit något vettigt. Är så rörigt nu så jag har inte orkat få ordning på det, men finns nog lite info kanske om företag som jag ringt och frågat osv.
  • billybiceps

Tackar så jättemycket för tipsen! Glad

• billybiceps

Hej nu kom jag på ännu en fråga ursäkta om det blir lite mycket

Jag har ju märkt att jag inte har ont i magen som nästan alla som har celiaki pratar om. Kan det vara så att man inte får ont i magen när man är sädeslagsintolerant i samma utsträckning som glutenintoleranta? I sådana fall skulle det väl innebära att vården missar det problemet om man bara går på att man ska ha magont? 

• tes 75
    Tillalamm skrev 2012-01-23 10:42:11 följande:
    Provar att putta ut en liten fråga igen - misstänker att ägg orsakat eksem hos lillen. Om jag nu utesluter ägg ur kosten, när bör jag kunna se att eksemen börjar minska om de nu beror på ägg?
    det tog nog ca en vecka för oss. från att ha smörjt sonen med miniderm och hydrokortison 2 ggr/dag kunde vi skippa det helt.
  • tes 75
    billybiceps skrev 2012-01-23 11:33:54 följande:
    Tackar så jättemycket för tipsen! Glad
    jag har lite recept med i princip bara ris och potatis i min blogg, se min sidfot!
  • Allrona

Hittade godis från märket urtekram idag. Någon som testat? Det var majsglukossirap i

• Tillalamm
    tes 75 skrev 2012-01-23 12:37:41 följande:
    det tog nog ca en vecka för oss. från att ha smörjt sonen med miniderm och hydrokortison 2 ggr/dag kunde vi skippa det helt.
    Ok, tack för svar!
  • Molina
    Kavat skrev 2012-01-23 10:17:49 följande:
    Det låter inte som att du ska dricka den nej. Tål du vete?
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
  • billybiceps

Hej. Jag undrar om någon här känner till om det finns en "Ren havre"-dryck. Som alltså är garanterat fri från andra sädeslag?