• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-01-20 09:16:34 följande:
    Miralicia - hur menar du med att testerna visar hur mkt man intagit av ett visst ämne?
    Ett utslag av förhöjda IgG(4)-antikropppar mot ett visst födoämne behöver inte spela någon större roll, tex att om du har förhöjda värden för IgG4 mot tex äpple, men att du inte har det mot tex melon så går det inte att använda bara siffrorna i sig för att säga att man inte tål äpple, men att man tål melon, utan det utslaget kan snarast ha att göra med att man kanske har ätit äpple betydligt mer än vad man har ätit melon, så att immunförsvaret har träffat på betydligt mer främmande proteiner från äpple än vad det har träffat på främmande proteiner från melon. Men att sen bara utgå från siffrorna och säga att eftersom det är förhöjda halter för äpple så är du allergisk mot det går inte.

Klistrar in länk till en artikel som jag tidigare länkat till i frågan/diskussioner om alternativa tester med tex IgG:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Force%20Report.pdf
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2012-01-20 10:09:56 följande:
    Ett utslag av förhöjda IgG(4)-antikropppar mot ett visst födoämne behöver inte spela någon större roll, tex att om du har förhöjda värden för IgG4 mot tex äpple, men att du inte har det mot tex melon så går det inte att använda bara siffrorna i sig för att säga att man inte tål äpple, men att man tål melon, utan det utslaget kan snarast ha att göra med att man kanske har ätit äpple betydligt mer än vad man har ätit melon, så att immunförsvaret har träffat på betydligt mer främmande proteiner från äpple än vad det har träffat på främmande proteiner från melon. Men att sen bara utgå från siffrorna och säga att eftersom det är förhöjda halter för äpple så är du allergisk mot det går inte.

Klistrar in länk till en artikel som jag tidigare länkat till i frågan/diskussioner om alternativa tester med tex IgG:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Forc...
    Klistrar in abstractet/sammanfattningen från artikeln jag länkade:

"Serological tests for immunoglobulin G4 (IgG4) against foods are persistently
    promoted for the diagnosis of food-induced hypersensitivity. Since many
    patients believe that their symptoms are related to food ingestion without
    diagnostic confirmation of a causal relationship, tests for food-specific IgG4
    represent a growing market. Testing for blood IgG4 against different foods is
    performed with large-scale screening for hundreds of food items by enzymelinked
    immunosorbent assay-type and radioallergosorbent-type assays in young
    children, adolescents and adults. However, many serum samples show positive
    IgG4 results without corresponding clinical symptoms. These findings, combined
    with the lack of convincing evidence for histamine-releasing properties of
    IgG4 in humans, and lack of any controlled studies on the diagnostic value of
    IgG4 testing in food allergy, do not provide any basis for the hypothesis that
    food-specific IgG4 should be attributed with an effector role in food hypersensitivity.
    In contrast to the disputed beliefs, IgG4 against foods indicates that
    the organism has been repeatedly exposed to food components, recognized as
    foreign proteins by the immune system. Its presence should not be considered as
    a factor which induces hypersensitivity, but rather as an indicator for immunological
    tolerance, linked to the activity of regulatory T cells. In conclusion,
    food-specific IgG4 does not indicate (imminent) food allergy or intolerance, but
    rather a physiological response of the immune system after exposition to food
    components. Therefore, testing of IgG4 to foods is considered as irrelevant for
    the laboratory work-up of food allergy or intolerance and should not be performed
    in case of food-related complaints."
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Jo, jag har ju läst en hel del om igg-tester men jag hade inte hört just det om att resultatet skulle vara beroende av hur mkt man ätit av ett ämne.

Faktum kvarstår ju att väldigt många faktiskt mår bättre efter att ha uteslutit ämnen som igg-testerna visar reaktion på, sen finns det såklart en felmarginal på de testerna. Men jag är faktiskt tveksam till att de skulle visa högre pga att man ätit mycket av ett livsmedel, i så fall skulle min dotters test sett helt annorlunda ut!

Jag känner minst 6 personer som anser sig hittat sina överkänsligheter med hjälp av de här testerna så helt tagna ur luften kan inte värdena vara Diskutterade resultaten på testerna med en tjej här om dagen. Hon är dotter till en bekant till mig och hon gjorde det här testet för ganska många år sedan, tror det var 7-9 år sedan. Hon är 19 år idag På henne är resultatet klockrent, hon har provocerat de här livsmedlens många gånger under dessa år och vet med säkerhet idag att hon faktiskt reagerar på alla livsmedel som testet visade.

• barefoot

Björn: andra exempel på när ökade symtom inte betyder försämring är när personer som slutar röka blir jättesjuka eller när personer som bott i mögelhus flyttar och plötsligt får en massa akuta symtom tex doftöverkänslighet. Gemensamt är att när belastningen har slutat öka och kroppen börjat återhämta sig så avgiftar den sig automatiskt - under tiden får personen symtom. Det finns ju sedan många sätt att hjälpa kroppen på traven i denna process, jag tror dock det i mångt och mycket är individuellt VAD som är bra (när gäller kost tex) under denna tid. Kan dock reckommendera http://www.earthingpeople.se/sv/ (som jag tidigare tjatat om här :)). Earthinggår att ordna med vanlig koppartråd (utan dyra produkter) - effekten blir densamma som att gå barfota :)

• billybiceps

Först och främst måste jag bara säga att jag inte ens i min vildaste fantasi hade kunnat hoppas på så här många svar, helt otroligt! tack för det!

Idag träffade jag homeopaten igen ( www.halsoklinikenvaxjo.se/) och diskuterade den återkommande värken. Hon kunde inte svara riktigt på vad det berodde på men hon sa dels att jag haft mina problem en lång tid (nästan 10 år och det är lite mer än en månad sedan jag slutade äta dessa saker), dels kunde det hänga ihop med infektioner och nedsatt immunförsvar men även stress.

Jag är ju helt införstådd i att saker och ting kan ta tid och att bakslag kan komma. Tycker bara det är så märkligt att det kan bli nästan helt bra för att sedan vända bakåt igen. Jag hoppas att jag så småningom kan se det som en del av läkningen likt någon beskrev rökningsexemplet. 

Jag frågade henne kring huruvida provresultatet faller ut olika beroende på hur mycket man ätit av ett visst födoämne. Hon menade på att det inte riktigt gick att säga att det blir mer om man ätit mer av det. Hon gav ett exempel på en person som visade sig vara intolerant mot solrosfrön och som sa att hon aldrig åt det. Så det verkar inte vara svart eller vitt men jag tror att ett resultat kan förstärkas av en väldigt stor dos av just detta, vore konstigt annars i alla fall.

I provresultatet man får så står det en siffra efter varje födoämne, och ju högre siffra ju mer intolerant är man mot detta. Så hennes förslag till mig var att fortsätta precis som jag gör nu, det vill säga:

Undvika de sakerna med högst siffror helt, i mitt fall är det ägg, tomat, päron, mandel, banan, mjölk, torsk och ananas (som jag nästan aldrig äter), och proteinet i vete, råg och korn (dock gäller det inte glutenproteinet som jag hade trott). Försöka fortsätta med de saker som hade lite lägre siffror, men väldigt varierat (det gäller bland annat paprika, äpple, vindruvor, gröna bönor, apelsin med mera. Äta kosttillskotten som hon har rekommenderat (gjorde en mineralanalys tidigare och tillskotten är baserade på det resultatet). Utöver det ta det så lugnt som jag kan på dagarna, undvika stress, gå lite promenader osv och så därefter hoppas på att det klingar av igen.

Nedan är några olika symtom:

(svullna fingertoppar)

(här har knät svullnat och jag har fått som en extra knäskål nedanför knät)

En fråga till dig Allro: vet du hur processen gick till för dom du kände sen dom slutade äta det de inte tål?

Tack till alla!

• Tillalamm
    tes 75 skrev 2012-01-19 20:18:51 följande:
    vår son hade exakt sådana eksem-"öar" av ägg. 
    Ok, tack för svar. Ska nog prova att utesluta ägg ur hans kost ett tag för att se om det gör skillnad. Hur länge ska man utesluta?
  • Allrona

Billy - nej, jag vet tyvärr inte exakt. Det jag vet är att de idag mår bra när de inte äter det testerna visade på. Alla tog testerna för ganska många år sedan och det är inte personer jag träffar så ofta och vissa kände jag inte ens då så jag har inte någon koll på hur det gick till just då.

Vi gjorde ett liknande test på min dotter men har tyvärr inte följt resultatet helt då det är så komplicerat med alla hennes allergier. Vi har tagit bort det som visade mest (3:or) men några av 2:orna äter hon nog lite för mycket av fortfarande.

• SMH

Har en fråga till er med barn som har konstaterad mjölkproteinallergi eller annan födoämnesallergi. Hur lång tid tog det innan ni såg att en mjölkfri kost hade någon positiv effekt på ert barn. Jag helammar och min dotter har mycket torr och eksemdrabbad hud. Enligt hudläkare beror det på atopisk hud men jag är inte lika säker på att det är hela bilden. Jag har tidigare uteslutit mjölk, ägg och soja (samtidigt) i två perioder om 3,5 respektive 3 veckor utan att se någon som helst effekt på hennes hud. Erfarenheter?

Tack på förhand