• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • jennsans

vart gör man dessa allergitester?  skulle på något sätt vilja kolla joakim eftersom han ännu är förstoppad som kräver movicol  trots att han varit utan mjölk i typ 1 år med senaste provoceringen i juli...   skulle även vilja testa storebror som "bara" har ett hemskt humör, men vet att vissa läkare tänker på att kosten/allergier kan ha en hake i det med.. 

• t0va
    SMH skrev 2012-01-20 21:19:55 följande:
    Har en fråga till er med barn som har konstaterad mjölkproteinallergi eller annan födoämnesallergi. Hur lång tid tog det innan ni såg att en mjölkfri kost hade någon positiv effekt på ert barn. Jag helammar och min dotter har mycket torr och eksemdrabbad hud. Enligt hudläkare beror det på atopisk hud men jag är inte lika säker på att det är hela bilden. Jag har tidigare uteslutit mjölk, ägg och soja (samtidigt) i två perioder om 3,5 respektive 3 veckor utan att se någon som helst effekt på hennes hud. Erfarenheter?

Tack på förhand
    Nu var min son jättedålig pga. mjölken och han fick ersättnign men vi såg skillnad på hans magsmärtor på ett dygn, eksemen däremot tog längre tid. Vet inte riktigt hur lång tid, men nu när han fick eksem pga. vete och havre så tog det ca 2-3månader innan de lugnade ner sig efter att han slutat äta sånt.
  • Kavat

Billy..
    Svara bara kort från mobilen men du tror du svullnar i samband med mat eller?

Jag har hudceliaki som Miralicia skrev om och nog för att jag svullnade, men hela jag svullnade liksom.

Det här känns lite som typ ledsvullnad, artros osv för då kan det svullna runt lederna också i ledfäste och bindeväv. Men jag har aldrig sett någon svullna så mycket om inte själva leden också är svullen? Är den de?
    Och det låter även annorlunda att svullna så som en allergisk reaktion. Jobbigt oavsett orsak!

Jag tänker även överbelastning eller kontakt med något som du inte tål, men som sagt jag ska läsa tillbaks.

Ska läsa allt vad du skrivit noggrannare.

• SMH
    t0va skrev 2012-01-20 22:10:47 följande:
    Nu var min son jättedålig pga. mjölken och han fick ersättnign men vi såg skillnad på hans magsmärtor på ett dygn, eksemen däremot tog längre tid. Vet inte riktigt hur lång tid, men nu när han fick eksem pga. vete och havre så tog det ca 2-3månader innan de lugnade ner sig efter att han slutat äta sånt.
    Tack för svar! Hur kom ni fram till att er son även reagerade på havre och vete, såg ni detta på något test eller något ni listade ut själva?Tack för svar! Hur kom ni fram till att er son även reagerade på havre och vete, såg ni detta på något test eller något ni listade ut själva?
  • t0va
    SMH skrev 2012-01-20 22:35:29 följande:
    Tack för svar! Hur kom ni fram till att er son även reagerade på havre och vete, såg ni detta på något test eller något ni listade ut själva?Tack för svar! Hur kom ni fram till att er son även reagerade på havre och vete, såg ni detta på något test eller något ni listade ut själva?
    han började med mjölkfritt när han var ca 7 veckor, och sen när vi började ge gröt vid 4månader så blev han sämre igen, dessutom så fick han alltid illröda kinder när vi varit på mammagruppen, och även när han åt. Andra reagerade över att hans kinder lyste upp men vi fattade inte riktigt ändå. Han sov superdåligt och var ständigt tät i näsan så han sov i vagnen halvsittandes, sen fick han mer ont i magen igen och blev orolig på nätterna.

Var K Kavat och andra här som sa vete och havre rätt tidigt men det var väl itne egentligen förrens jag läste allt jag skrivit här som jag insåg att det var så. Sen vid 1år så gjorde man pricktest där det blev positivt svar på havre. Nu har han fått i sig vete av misstag, även råg och blev jättedålig så nu tvivlar jag inte på att han inte tål vete, även om den reaktionen var svårare att se än på mjölk.

Han får fortfarande illröda kinder av havre och vete om han får i sig det men det kräver lite mer än små smulor för att få en större reaktion, men vi har kanin som äter havre och vetepellets så om han gosar med dem så kan han få röda kinder. De kom också ständigt hemma när han började kunna förflytta sig på golvet. När han låg på en filt så var det inget sånt.

Men på mammagruppen där de andra barnen åt vete och havre-mat och de delade leksaker så fick han utslag, så det har varit en massa pusslande av ledtrådar.
  • Tibell

Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)

• Allrona
    jennsans skrev 2012-01-20 21:54:53 följande:
    vart gör man dessa allergitester?  skulle på något sätt vilja kolla joakim eftersom han ännu är förstoppad som kräver movicol  trots att han varit utan mjölk i typ 1 år med senaste provoceringen i juli...   skulle även vilja testa storebror som "bara" har ett hemskt humör, men vet att vissa läkare tänker på att kosten/allergier kan ha en hake i det med.. 
    Menar du igg-test som jag har gjort på min dotter?

Jag har också bytt nick men har kvar samma bild så jag hoppas ni fortfarande känner igen mig (Allro) 
  • Allrona
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)
    Oh, så nu slipper man kalla dig älsklingen
  • billybiceps
    Kavat skrev 2012-01-20 22:26:22 följande:
    Billy..
    Svara bara kort från mobilen men du tror du svullnar i samband med mat eller?

Jag har hudceliaki som Miralicia skrev om och nog för att jag svullnade, men hela jag svullnade liksom.

Det här känns lite som typ ledsvullnad, artros osv för då kan det svullna runt lederna också i ledfäste och bindeväv. Men jag har aldrig sett någon svullna så mycket om inte själva leden också är svullen? Är den de?
    Och det låter även annorlunda att svullna så som en allergisk reaktion. Jobbigt oavsett orsak!

Jag tänker även överbelastning eller kontakt med något som du inte tål, men som sagt jag ska läsa tillbaks.

Ska läsa allt vad du skrivit noggrannare.
    Tack för svar Kavat!

Vid vissa fall har jag uppenbart svullnat vid matintag. Detta har synts mer väl sedan jag uteslutit vad jag inte tål. Blåsor som kommer på händerna och i regel försvinner efter ett tag. Jag har lagt upp två bilder som du kan se från din dator sen på två exempel av svullnader som kom innan jag visste att jag hade några intoleranser. De svullnaderna är fortfarande kvar. Jag har ingen annan teori än att det har med mat att göra. Är testad för reumatism i alla fall sedan innan vet jag. Jag hade ju även något brunfläckigt eksem över hela magen som nu faktiskt har fjällat bort. Det är svullnaden på bilderna som jag lagt upp som blivit kvar som är synligt. Det andra gestaltar sig i en "brinnande" känsla i huden samt värk. 

Eftersom jag i början hade sån otroligt stor effekt av att låta bli med de aktuella födoämnena så tror och hoppas jag att alla symtom och besvär ska bero på samma sak! Låter det vettigt tycker du? Hur var din läkning när du uteslöt gluten (som jag antar orsakade din hudceliaki?) Mycket upp och ner?