t0va skrev 2012-02-25 12:37:08 följande:
K Kavat berättade för mig när jag pratade med henne om sömn att hennes barn får påverkad sömn när de får röda kinder, nu närj ag tänkte på det så ser jag samband för oss med men vi har knappt haft någon bra natt innan. Vet att jag var så glad när han sov sin första hela natt och var ca 5månader, då hade han fått risgrynsgröt på kvällen så jag trodde det var lösningen men sen sket allt sig.
Jadu jag vet inte hur jag klarat det, har inte jobbat och nu har jag blivit sjukskriven pga. utmattning för att jag inte fått sova. Så sonen går längre på förskolan så jag kan få sova lite på dagarna.
Vi gjorde lapptest förra veckan och fick svar att han reagerar på ägg, det var något han inte fått äta innan men vi inte trott att han inte tål heller, men tagit det säkra före det osäkra. Så nu funderar jag på om det inte kan vara luftburet ägg och kanske vete.
Vad äter inte din lille?
Ja man blir så glad de gånger som de verkligen sover men jag tror att jag kan räkna de nätter som han sovit hela nätterna på ena handens fingrar. Det kan nog stämma lite här också när det gäller sambandet mellan röda kinder och dålig sömn. Men å andra sidan så reagerar han med dålig sömn på det mesta, om det så är att han behöver bajsa, får tänder, eller om han fått i sig nåt han inte tål m.m.
Ingen människa klarar sig med så lite sömn i längden så det är inte ett dugg konstigt att du blivit utmattad. Dessutom medför ju dessa små allergiker mycket merarbete i form av extra passning och matlagning och för att inte prata på all tid man lägger ner på att fundera kring vad det är de reagerar på, vad man ska introducera här näst, varför de reagerar som de gör etc. Jag tänker så att jag blir tokig ibland.
Som vi vet så tål inte sonen mjölk eller soja. Undviker även alla sojasläktingar, baljväxter, fisk och ägg (bortsett från de dagar då jag testade och han blev förstoppad). Päron tror jag ger klåda i munnen men det var länge sen vi testade nu. När han fyllde ett skulle jag göra mig till och göra en tårta till honom som han kunde äta. Dum som jag var så tänkte jag aldrig på att kolla pastafärgen som jag färgade ett marshmallowstäcke som jag hade ovanpå tårtan. Givetvis blev han ju dålig. En timmes hysteriskt skrik på kvällen, knappt nån sömn under natten, rött ansikte m.m. Gissa om man blir arg på sig själv! Misstänker att det var något färgämne som han reagerade på. Läste om det i efterhand och båda som färgen innehöll (E104 och E133) kunde ge överkänslighetsreaktioner.
Han var förstoppad från det att han började med mat vid 6 månader fram tills han blev 8 månader. Jag kan komma på 3 förändringar som skedde då. Dels slutade jag amma och dels gjorde vi en mjölkprovokation som gjorde att han istället blev lös i magen. Eftersom aldrig den lösa magen ville ge sig slutade vi med sempers mjölkfria risvälling eftersom den innehåller sojalecitin (tänkte om han kanske började reagera på den eftersom tarmen var skadad av mjölkprovokationen). Då blev han bra i magen och var helt bra i 2 månader innan denna omgång med förstoppning började.
Det jag har misstänkt lite är ris men det är väl inte så vanligt att man är allergisk mot det. Har för mig att jag läst att ris kan vara stoppande så tänkte att han kanske inte klarar att äta ris helt enkelt bara för att det är stoppande? Men det är ingen stor mängd han får i sig, brukar pilla i sig lite vårgårdaris dagligen och ätit kokt ris kanske 4 gånger under dessa 2 månader som han varit förstoppad. Så det känns egentligen inte som om han borde bli förstoppad bara av det. Men å andra sidan åt han inget ris alls under de 2 månader som han var helt bra i magen. Blir inte riktigt klok på detta..