Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

älsklingen: Stackars liten. Hoppas det släpper fort.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

Här har vi också en liten Leo som ska börja förskolan i januari. Han är mjölk- och äggallergiker, jordnötsallergiker samt har reagerat på fisk. På dotterns dagis (där vi sökt plats till Leo) har de redan träffat Leo vid hämtning/lämning av dottern och vet att lillkillen har allergier, eksem och astma. Och personalen på småbarnsavd känner vi sedan dottern gick där så det har känts rätt tryggt. Men nu har det visat sig att det är fullt på den avd och att sonen troligen kommer hamna på annan förskola. NU börjar jag känna mig orolig. Jag vet att lillkillen reagerar på luftburet ägg, med eksem. Vad reaktionen blir om han råjar få i sig ägg vette gudarna, men det känns skrämmande att ens tänka tanken. Av hudkontakt med mjölk får han små upphöjningar och blir rödflammig. Intag av mjölk ger eksem. Fisk ger nässelutslag. Minsta förkylningsvirus får honom tät och rosslig i luftrören. Det känns helt plötsligt inte alls bra att lämna honom till någon okänd personal på en, för oss, ny förskola .....

Jag antar att jag måste försöja slappna av och lita på att de månar om hans bästa. Men det är lättare sagt än gjort.

• LillSkruttet
    barefoot skrev 2011-12-07 22:33:15 följande:
    LillSkruttet:

Har du kollat om det finns plats på allergiförskola?

www1.vasteras.se/ekeboforskola/om-forskolan/allergianpassad-avdelning.shtml 

Lycka till oavsett, förstår din oro

Vet att det finns ett par allergiförskolor i staan och tanken har dykt upp, men samtidigt har jag hela tiden hoppats på plats på dotterns förskola.... får väl se hur jag ska göra nu.
    LokesMammi skrev 2011-12-07 22:44:25 följande:
    Bor ni i v-ås?

Jag med! =)

Jag har sökt till dagmamma just pga Lokes allergi! Vill inte ha honom på

fsk! =)

Ja vi bor i Västerås. Kom också på det där med dagmamma. Mindre grupper och möjlighet att få en närmare kontakt.
    Kavat skrev 2011-12-07 22:48:52 följande:
    Jag hade ringt rektorn och förklarat situationen och hoppats på det bästa. Kanske de också inser att det ät lättare och bättre med personal som ni vet funkar? Värt ett försök?

Vore iof en ide men vi har haft tuffa diskussioner med henne tidigare med anledning av dotterns dagistider i kombination med att Leo mådde dåligt av allergier och eksem... Man kan ju lätt påstå att hon inte är den mest flexibla person jag träffat på...
  • LillSkruttet

älsklingen: Tycker det ser ut som ett område med små eksem. Tyra kan se ut så i perioder och vi kämpar med att smörja ner med kortison. Ibland släpper det fort och ibland tar det lång tid. De kan uppkomma utan synvar anledning. Kan vara torr luft, kyla, värme etc.

• LillSkruttet

Suzzy: Vi bor på Nordanby. Ni?

• LillSkruttet

• LillSkruttet

• LillSkruttet

• LillSkruttet

OJ!! Inte meningen att skicka inlägget flera ggr. Dumma mobil!!

• LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-09 23:34:28 följande:
    Bjurhovda! =)

Aha. Har ni dagmamman på Bjurhovda också? Har kommunen lista på dagmammor?
Svar på tråden Allergitråden