Allergitråden
Jag skulle rekommendera att ni testar att köra med parfymfritt tvättmedel och använda sköljmedel endast ibland. Titta efter astma- och allergiförbundets symbol på förpackningarna.
Hoppas utslagen lägger sig.
Länge sedan jag var inne här nu. Har börjat jobba och maken än numera föräldraledig med minstingen. Lite nya frågor har dykt upp och kanske kan någon av er kloka tjejer här hjälpa mig?
Först och främst har vi numera uteslutit även fisk till Leo. Han fick nässelutslag av det och då tyckte läkaren att vi skulle skippa fisken även om det inte givit utslag på allergitestet vi gjorde i februari. Så nu äter han en kost fri från mjölkprotein, äggprotein, fisk och jordnöt.
Leonards viktkurva har varit lite tråkig....han har trots blygsam viktuppgång vid varje bvc-besök, haft en kurva som viker av mer och mer från normalkurvan. Vid ettårskontrollen för en månad sedan sade läkaren att om det fortsatte neråt vid nästa kontroll också (som han ville ha i början på dec) så skulle vi bli remitterade till barnmottagningen. Vi går redan där, fast på underavdelning allergi, och hans allergiläkare säger att hans viktkurva kan bero på att han även har förkylningsastma och inte varit rosselfri mer än några få veckor i somras. Annars har han rosslat sen i januari.... han menar att det tar energi och att det är därför han inte går upp bättre i vikt.
MEN....Om han nu har rätt, så undrar jag varför inte lillkillen verkar hungrig! Han äter ju inget...
Han kan på en dag få i sig en halv macka, en halv liten tetra havredryck, 4 köttbullar, en halv banan och en liten portion enago banangröt på kvällen. Vilken ettåring och springer runt och utforskar världen, klarar sig på det???
Jag har därför fundering kring att höra om det finns näringsdryck som man kan ge till små allergiker. Vore så skönt att ha något som ger mycket energi av liten mängd, som man kan ta till när han äter så dåligt och iom att vikten dessutom är allt annat än bra.
Är det någon här som har erfarenhet av näringsdrycker?? Hur har det funkat? På vilken indikation fick ni det?
Sen gnager också tanken på OM det är något mer han är allergisk mot trots allt.....
Tack för svaren!!
Vad gäller ersättning (nutra) med olja i så försöker vi med det. Men han vill inte ha mycket av ersättningen heller numera. Han ratar också pureer och ska absolut äta allt själv, med händerna. Mamma scans köttbullar och varmkorv med bröd är det han äter mest av och då handlar det om ca 4 köttbullar alt en halv korv och ett halvt korvbröd. Svårt att berika men vi brukar bre korvbrödet med ockölkfritt smör. Tillsätter också olja el flytande margarin i kvällsgröten. Något som då och då går att få i honom är sempers fruktsmoothies från 1 år, men det är ju bara frukt, ingen direkt energi och näring att stå sig på. Vi var tidigare i kobtakt med dietist men det var ju ett annat läge då. Då gällde det ju allergierna mest. Jag har söjt BVCsköterskan idag för att boja in en ny viktkoll så vi kan få ett nytt värde. Sen blir det väl att se vad läjaren gör. Dietisten kanske vi kan få hjäkp av ändå...
Ursäkta stavfelen...skriver från telefonen... ![]()
Förresten....neocate vad är det? Är det berikning? Vi har än så länge inget annat än nutra utöver vanlig mat till lillkillen.
Tack T0va!
Då vet jag.
Idag såg jag bevis för vad jag misstänkte förra gången jag såg det....att Leo reagerar på mjölk även vid hudkontakt. Vi åt lunch idag och dottern hade druckit mjölk till och hade en liten mjölkmustach. Jag satt och matade lillkillen och så ville dottern också mata. Hon ställde sig intill Leos barnstol och matade honom en sked varpäö han överlycklig kastar sig om halsen på henne. Hennes mun kommer således i lätt kontakt med hans kind. Tänkte inte mer på det just då, men en stund senare ser jag att Leo har 2-3 små upphöjda "pepplor" på kinden och är röd kring dessa. Har sett det vid ett tillfälle tidigare när precis samma sak inträffade, men jag blev ändå osäker om det verkligen var så......Men uppenbarligen.
Tog ett kort med mobilen och laddade upp i bildgalleriet om någon vill kika. Lite dåligtr kort dock och jag fick in det på sniskan i bildgalleriet, men men.... ![]()
Prince: Under mappen som heter Leo. ![]()
Prince: De andra bilderna är äldre. De är sen innan vi fick reda på att han var allergisk mot mjölk och ägg och jordnöt. Ammade bara då och ändå såg han hemskt ut i eksemen. Nässelutslag fick han av banangröt vid 4 mån åkder. Det berodde på mjölkallergi fick vi vera sen då. Han får även nässelurslag av fisk och vi har blicit avrådda att ge det. Men nu aer jag ju också att han får reaktion på hudkonrakt med mjölj. Vad gäller ägg räcker det att vi knäcker ett här hemma för att han ska reagera.
Trist....
Prince: Storasyster är också allergisk och har eksem men inte alls i samma omfattnibg som lillebror. Hon är allergisk mot råg och hasselnöt samt pollenallergi och pälsdjursallergi. Härligt att höra att er tjej blev så mycket bättre i allergierna redan i tidig ålder. Inger ju visst hopp här. ![]()