• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

2små2stora: har du testat pama minutris mixat med rismjölk och bär då? Tror det är från utanallt bloggen..

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-03-07 20:06:51 följande:
    2små2stora: har du testat pama minutris mixat med rismjölk och bär då? Tror det är från utanallt bloggen..
    Hittade den för en kort stund sedan, ska testa att göra den i morgon kväll

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sephyria

2små2stora: den funkar här i alla fall, men min lille kille är väldigt glad i mat så det mesta går hem

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-03-07 20:06:51 följande:
    Min son gillar den! Men sen är den som hans gröt! =) hehe
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • SanTan

Ett nytt pricktest avklarat. Nya saker att lägga till på listan. Inte förvånande eg, det var ju som vi misstänkt:

* Ägg (Fortfarande tyvärr. Denna prick skulle ju helst vara i princip borta. Men den är lika stor som för ett år sedan)
    * Jordnötter
    * Hasselnötter
    * Råa morötter
    * Banan
    * Björk

Får även klåda i munnen av äpple och päron men det pricktestade vi inte. Gissningsvis hänger moroten och hasselnöten ihop med hennes Björk-pollen allergi.... Vi ska troligvis få komma och göra ett blodprov där dom kollar om hennes hasselnötsallergi är en ÄKTA allergi eller korsreaktion. Vad jag har förstått är en äkta allergi värre och kan ge kraftigare reaktioner????

Men bananen är svårare! Vad jag har googlat mig fram kan det vara en korsreaktion mot latex, men dom kollade det och där blev det ingen reaktion.

Har hört att när ägg-allergin växer bort så kommer med största sannolikhet pollen-allergi. Men nu har tjejan pollen-allergi OCH äggallergi. Håller tummarna för att det ändå kommer att växa bort. Hon har precis fyllt 5 år.

• 321

Tänkte bara höra med er lite om eksem. Min dotter på snart 3 år har eksem som blossar upp och jag kan inte se ett speciellt mönster. Hon är glutenintollerant vilket konstaterades i dec 2010.
     Hennes eksem blir som röda, lätt upphöjda nästan rundade områden i varierande storlek på kroppen. Det ser inte riktigt ut som min andra dotters allergiska reaktion (hon reagerar på ägg) för hon blev mer rödprickig över hela kroppen och det kliade mycket. Detta verkar inte klia så mycket. Det ser ut som öar nästan och de är allt från 5 mm till några cm stora. De sträcker sig från halsen och ner till rumpan på olika slumpmässiga ställen på magen och ryggen, ena armhålan och i knävecken. Vi smörjer henne med mjukgörande regelbundet men igår fick jag ta till kortison och då såg det faktiskt lite bättre ut redan i morse.

Någon som känner igen denna typ av eksem/hudreaktion?

• Trasan0606

Mmn1 - läser på min burk och den är sojaproteinfri vad jag kan se. Vi har inte testat den än, ammar och ger mat/gröt. Hur ser eksemen ut idag?

• mmn1
    Trasan0606 skrev 2012-03-08 10:07:36 följande:
    Mmn1 - läser på min burk och den är sojaproteinfri vad jag kan se. Vi har inte testat den än, ammar och ger mat/gröt. Hur ser eksemen ut idag?

Det låter bra. Har försökt få tag på läkaren då jag vill byta mat från nutra till althera men har suttit i telkö över en timme och blivit bortkopplad tre gånger :( och om 30 min går det inte ringa dem längre, riktigt irriterande! Eksemen ser ungefär ut som igår så de verkar inte blossa upp på samma sätt på dagen längre. Jag hoppas att det är påväg åt rätt håll nu så vi inte behöver utrsluta ännu mer saker.