• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mmn1

Trasan 0606: jag har tagit bort mjölk sen 6 dagar tillbaka och igår tog jag även bort ägg. Dotterns är värre från tidig morgon till em sen blir de mycket finare och så börjar det om på samma sätt dagen efter igen. Får ge det månaden ut då vi ska ha uppföjning med läkaren.

• Trasan0606

Mmn1 - pröva mildison och börja smörj morgon och kväll. Ta en rejäl klick och massera in ordentligt, sen kan du smörja med miniderm senare på dagen om du vill ha nåt återfuktande. När det börjar se riktigt bra ut så trappar du ner sakta, smörj en gång om dan, sen varannan dag osv..

Använder ni sköljmedel? Lillen reagerade på det även om vi hade parfymfritt, blev lite bättre sen. Dessutom sover han på mage och dreglar i sömnen så har han sovit i en dregelpöl med kinden är han illröd när han vaknar...

• mmn1

Trasan 0606: ska köpa mildison imorgon och börja med det. Vi använder neutrals sköljmedel, är det enda som jag och äldsta dottern tål. Kanske ska testa att tvätta lilltjejens kläder utan men om sköljmedlet vore ett problem borde det väl finnas mer prickar på kroppen? På vilket sätt reagerade sonen på sköljmedlet?

• Trasan0606
    mmn1 skrev 2012-03-06 19:33:50 följande:
    Trasan 0606: ska köpa mildison imorgon och börja med det. Vi använder neutrals sköljmedel, är det enda som jag och äldsta dottern tål. Kanske ska testa att tvätta lilltjejens kläder utan men om sköljmedlet vore ett problem borde det väl finnas mer prickar på kroppen? På vilket sätt reagerade sonen på sköljmedlet?
    Han blev röd på kinderna och kroppen, blir det fortfarande om han t ex somnar på mormor som tvättar sina kläder med sköljmedel. Vi fick tvätta om alla våra kläder och sängkläder för att det skulle bli bättre.

Om jag vore er så skulle jag nog först testa att vara mjölk och äggfri ett par veckor för att se om det blir bättre, det är ett stort projekt att tvätta om allt. Har du koll på allt vad mjölk och mjölkproteiner kan heta (kvarg, vassle, kasein osv)? Många som reagerar på mjölk reagerar även på soja (min kille gör det) så om du inte märker någon större skillnad på några veckor så skulle jag utesluta det med. På vårt pricktest så gav det bara utslag på mjölk, inget annat men jag vet att han är allergisk genom att ta bort och provocera.
  • mmn1

Trasan0606: Jag fick en lapp av läkaren med saker man ska se upp med och där står bla de du nämner. Känns som jag har koll på vad jag ska se upp med. Äta borta är iaf helt uteslutet, för kan inte lita på att de lagar helt mjölk och äggfritt. Hur gör ni i sånna situationer? Äldsta dottern är överkänslig mot tomat och jordgubbar och trots att de har varit så i över ett år så är de ofta de glöms bort av andra där hon ändå äter ofta (bla farmor & farfar och mormor). De kan köpa sylt enbart för att hon ska äta pannkakor där och av någon anledning blir det alltid jordgubb :/ samma sak med tomater, där kan de göra en sallad med tomat i och sen ger de henne grönsaker men ingen tomat. Problemet är bara att tomatsaften finns på allt och då får hon ordentliga utslag ändå. Så kan de inte komma ihåg två så enkla saker kommer mjölk och ägg fritt antagligen bli helt omöjligt. Jag äter inte speciellt mkt soja produkter (vad jag vet?), har du några tips på saker som innehåller de men som man kanske inte tänker på?

• mmn1

Skånegås: Det kanske är lika bra, för visst brukar mjölk, ägg och soja kunna hänga ihop? Jag tror inte att jag äter speciellt mkt soja produkter men jag vet nog inte riktigt vad soja innebär. Jag tänker på alla sojapridukter som finns, tex sojamjölk, yougurt, sojakorv? Men vad är det egentligen man ska utesluta? Ska googla på det när jag kan sitta vid datorn.

• mmn1

skånegås, Trasan 0606: Insåg när jag googlade att det inte var så enkelt som att bara utesluta produkter som heter något med soja :( Finns det några "dolda" beteckningar för soja som jag ska se upp med? Tänkte ni som är inne i allt har säkert bra koll :)