• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Alexi

Skånegås: jaha så det kan ändras på det viset, intressant.

Nu har vi tekefontid med barnläkarmottagningen under fm, hoppas vi kan få någon hjälp!

• Alexi

Tes 75: vi körde sempers 6mångröt och åttamånadersvälling fram tills vi bytte till Enagos mjölkfria.
    Sonen har inte fått havremjölk att dricka men vi har Imat m fl i maten.

• LokesMammi
    Trasan0606 skrev 2012-03-05 09:09:48 följande:
    Skånegås - vår dietist säger att laktos i läkemedel är ok, dvs inga proteiner däri. Själv har jag inte behövt testa än.
    Jag känner en som är lactosintolerant o när hon fick pencillin med lactos i så reagerade hon!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • skånegås
    LokesMammi skrev 2012-03-05 10:11:07 följande:
    Jag känner en som är lactosintolerant o när hon fick pencillin med lactos i så reagerade hon!
    Jo, fast laktos är ok. Det är proteinet som inte går...
  • Molina
    skånegås skrev 2012-03-05 08:31:51 följande:
    Som att han tidigare reagerade genom att bli förstoppad men att problemen nu visar sig som diarre. Vad jag förstått är det ganska vanligt att det ändrar sig då de blir lite äldre...

Frågar här med. Mina allergitabletter Loratadin STADA innehåller laktosmonohydrat. Innehåller det mjölkprotein??
    Vi har råkat ut för det och min dotter reagerade på laktosmonohydrat men dom sa att det är extremt ovanligt och att både laktos/mjölkallergiker ska kunna inta mediciner med just det ämnet.
    jag klarar den galant men min dotter har en kraftig allergi.
    Läser man om laktosmonohydrat så ska den vara helt fri från mjölkprotein, varför min dotter reagerar det vet dom inte än idag.
  • skånegås
    Molina skrev 2012-03-05 10:35:10 följande:
    Vi har råkat ut för det och min dotter reagerade på laktosmonohydrat men dom sa att det är extremt ovanligt och att både laktos/mjölkallergiker ska kunna inta mediciner med just det ämnet.
    jag klarar den galant men min dotter har en kraftig allergi.
    Läser man om laktosmonohydrat så ska den vara helt fri från mjölkprotein, varför min dotter reagerar det vet dom inte än idag.
    Tack!  Vi håller på och ska prova mjölkfri ersättning althera som han verkar reagera på, men tabletterna är ju till mig. Ska bara låta bli att prova det samtidigt...
  • mmn1

Jag skulle behöva lite råd. Vi var hos läkaren med dottern pga utslag (vi misstänkte mjölk eller pälsdjur) och efter att hon känt på magen och sett utslagen va hon nästan säker på att de berodde på mjölken. Så dottern (2mån gammal) äter sen 6 dagar tillbaka helt mjölkfritt och även jag då jag delammar, sen har vi nutra som tillägg. Men jag upplever att utslagen ser mer ut som eksem nu, de har alltså blivit värre, de sitter i ansiktet, fläckvis på huvudet, halsen och lite ner mot bröst och axlar. Upplever att de är värst från tidigmorgon till eftermiddagen för att sen se skapliga ut och sen börjar det om på samma sätt igen. Har funderat på om det kanske kan vara ägg med tankte på eksemliknande utslagen, så jag har uteslutit det sen igår från min kost. Hon är även väldigt täppt i näsan och har varit det i 6-7 veckor nu och de fick mig att undra över pälsdjuren :( vi har en katt och en hund hemma. Men frågan är om de bara ger utslag på vissa ställen? Någon som känner igen symtomen och har några tips? Ska kontakta läkaren igen, men hon ville att det ska gå 14 dagar med nya kosten innan den kan utvärderas.

• 321

Alexi: Det låter lite som min flicka. Problemen började när hon var 9 månader. Hon blev stenhård i magen. Efter ett tag så kräktes hon, kaskadkräkning 2 timmar efter mat och det hände en gång i veckan i 3 veckor. De sa att det var på grund av förstoppning. Så jag slutade med fullkornsvälling och gick ner till majsvälling och det blev bättre. Men så när hon blev lite äldre dvs över 1 år så började jag igen med fullkornsvällingen. Det gick ganska bra men så efter någon vecka eller 2 började hon bajsa löst. Flera gånger om dagen och hon fick stora röda utslag i rumpan. Det såg ut som hon var allergisk mot sitt eget bajs. Så då fick jag rådet att sluta med laktos. Gjorde detta och hon blev lite bättre, smög in laktosen igen och hon blev inte sämre av det. Då bytte jag ut fullkornsvällingen igen. Sedan när hon närmade sig 1 1/2 år och vi skulle på kontroll var hon inte pigg, satt mest, trött, ville bara bli buren och hade en jättemage. Då började jag fundera på gluten. Sedan visade det sig att kurvan planat ut också. Så jag fick dom att ta glutenprover (och det var inget självklart att det skulle göras) och det visade sig att hon hade jättehöga värden. Så glutenintolleransen bekräftades med tarmbiopsi.

mmn1: Min mellantjej fick tidigt problem med både mage och hud. Hon bajsade 5-6 fulla blöjor med grönt slemmigt bajs när hon var knappt två månader och hon hade otäckt eksem på hela kroppen. Slutade med mjölk helt och hållet, det blev lite bättre men inte helt bra. Började fundera själv och märkte att om jag ätit omelett på kvällen så var hon alldeles ilsket rödprickig på hela kroppen framåt morgonen. Påtalade för en läkare att jag misstänkte ägg, men han viftade bort det och sa att det är helt omöjligt att det skulle gå över i bröstmjölk och påverka barnet. Litade på honom men hon blev inte bättre. Så skickades vi till hudmott när hon var 4,5 månader, de tog prover som letade efter igE antikroppar och listade detta till mjölk och ägg! Så då slutade jag helt med detta och hon blev mkt bättre. Nu är hon 4,5 år och har fortfarande sin äggallergi, men mjölken är ok nu. Hon är också glutenintollerant, har kvar sitt atopiska eksem, har astma, hösnuva och är allergisk mot pälsdjur och pollen. Pälsdjur upptäckte vi när hon var ca 9 månader för hon började nysa och snora konstant utan förkylning.

• mmn1

321: då känns det som att vi ska ge både mjölk och äggfritt en chans för att se om det blir bättre. Jag har både pälsdjursallergi och infektionsutlöst astma så är egentligen vannsinne att ha djur. Äldsta dottern kunde inte äta mjölk de två första åren men hennes symtom var lättare då hon hade magknip och kaskadkräkningar av mjölk. Det är en anledning till att vi misstänkte mjölk och djur pga min allergi. Ska ha uppföljning med läkaren i slutet på mars, men blir det inte bättre om ca en vecka får jag kontakta henne tidigare. Hon gnuggar en del i ögonen också om jag tänker efter och det skulle kunna bero på djuren. Både jag och min man tror att det blev värre när fällperioden började. Känns som jag bara letar symtom, men min magkänsla säger att det verkligen är något :/ frågan är bara vad. Vet du om man kan få positivt resultat på pricktest/blodprov när de är 2-3 mån?

• 321

mmn1: jag är tveksam till om de gör pricktest på en så liten. Vi fick ju vänta tills dottern var 4,5 med ett pricktest och då fick jag dessutom tjata en del på det. Däremot kan de ju söka efter ige-antikroppar via ett vanligt blodprov. Min dotter tog ju ett stick i fingret vid 3 månaders ålder som inte visade på mjölk men vid 4,5 månader gjorde det de. Men på så små barn så visar det kanske inget alls heller fast det är. Vi lämnade bort vår katt och städade ut riktigt ordentligt och hon blev bättre av det.

Kan ju passa på att fråga för egen del om det är någon som har barn som reagerar på pälsdjursallergen som andra barn med pälsdjur hemma bär med sig till dagis?