• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Vi har inte vågat prova något mer där det står spår av soja efter det att Bella reagerade på den chokladen som finns som innehöll spår av soja :/
    Tog ett tag att smörja bort de eksem..

Men snart hoppas jag v

• Sephyria
    Kavat skrev 2012-02-29 21:21:35 följande:
    Vi är mest känsliga mot sädesslag och risenta funkar här. Spår av soja innebar när jag kontaktade dem att det ligger sojabönor i samma lastbil som de efter urstädning använder till andra saker.

Jag vet att t0va vars son är mest känsliga mot soja har bytt till Saltå Kvarns.

Okej tack för ditt svar! Vet inte hur känslig han är för soja (har bara testat sinlac) men kanske kan funka då. Men kan det vara spår av soja även i de förpackningar som det inte finns någon varningstext på?
  • Sephyria

När jag ändå är i gång och frågar: vilka pommes frites funkar? Såg att felix pommes frites innehöll druvsocker och visst var det så att det kunde vara vete? Eller är jag fel ute?

• LiRo09

Hej!

Min son fyller snart tre, och han vill gärna ha en tårta. Men då han är allergisk mot det mesta vet jag inte hur jag ska göra!! Hans allergier är komjölksprotein, ägg, vete, havre, soja (och också fisk, kyckling, hasselnöt och jordnöt - men dessa ska ju helst inte finnas med i en födelsedagstårta).
    Hur sjutton bakar man en tårta? Kan man ens göra det?! Jag är urusel på bakning måste jag tillägga...

Och om nån har nåt tips på hur man kan göra sås till maten som inte innehåller nån av dessa ingredienser så skulle jag bli glad! Havreallergin är ny sen 6 månader, så innan dess fanns ju havregrädde, men nu...nu är det fullkomligt hopplöst...

Tack!

• Allrona

Liro09 - kolla "utan-allt-bloggen" där finns recept på ett par tårtor. Jag hade nog gjort glasstårta (finns recept i k kavats blogg) eller om han gillar choklad antingen kladdkaka med massor av hallon uppepå eller så finns det ett recept på chokladtårta i utan allt bloggen.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-29 21:37:04 följande:
    När jag ändå är i gång och frågar: vilka pommes frites funkar? Såg att felix pommes frites innehöll druvsocker och visst var det så att det kunde vara vete? Eller är jag fel ute?
    Jag tror vi har icas, en svart påse, om jag inte missminner mig.

Druvsocker är ofta vete. Vet dock inte just med felix pommes, men finns det alternativ så väljer vi dem. Annars kontaktar vi tillverkaren och frågar, men för det mesta svarar de att det är en blandning mellan vete och majs eller vete.
    Ekströms har varit undantaget, deras kokbara marsan, som var majs när jag frågade i alla fall.. Men det kan ju ändras...
  • Sephyria
    Kavat skrev 2012-03-01 14:24:26 följande:

Druvsocker är ofta vete. Vet dock inte just med felix pommes, men finns det alternativ så väljer vi dem. Annars kontaktar vi tillverkaren och frågar, men för det mesta svarar de att det är en blandning mellan vete och majs eller vete.
    Ekströms har varit undantaget, deras kokbara marsan, som var majs när jag frågade i alla fall.. Men det kan ju ändras...

Tack!
  • tes 75
    Sephyria skrev 2012-02-29 21:37:04 följande:
    Kavat skrev 2012-03-01 14:24:26 följande:

felix tillsätter druvsocker i all sin pommes frites & - strips under vinterhalvåret. dock har jag inte märkt av några reaktioner på mina barn, så jag antar att det är druvsocker från potatis (har inte frågat Felix, men har tänkt göra det.)
  • LokesMammi

Hej! Ett tag sen man läste o skrev här ute, kanske dax för det igen!
    Sonen på 13mån har haft maginfluensa sen i söndags. Idag kräkfri men bajsat två blöjor, läst geggigt! Legat på barnakuten tis-tors med dropp, 1000ml! Plutten! :(
    Men en positiv sak med det är att han är exsem fri o kliar sig inte lika mkt längre. Så nu har vi en bas o gå på! hehe. Börja om från början, börja om på nytt! =)
    Skriva matdagbok ska vi göra o börja med puréer igen!

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3