• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mmn1

321: har funderat på att låta katten bo på pensionat 14 dagar och hunden med min brors tjej samma period, sanera hemmet och se om hon blir bättre. Fungerar det inte med kosten nu så får det bli så.

• t0va
    mmn1 skrev 2012-03-06 09:38:53 följande:
    321: har funderat på att låta katten bo på pensionat 14 dagar och hunden med min brors tjej samma period, sanera hemmet och se om hon blir bättre. Fungerar det inte med kosten nu så får det bli så.
    Fast det är jättesvårt att sanera och det sitter kvar i allt ju länge, tapeter och lister osv. Så det vore bättre om ni kunde bo någonstans där det inte funnits djur istället.

Jag läste på endel om det när det var diskussion om att sonen skulle gå på allergiförskola och då får man inte ha djur hemma så vi skulle behöva göra oss av med kaninerna och sanera, men det är inte så lätt som att städa massor. Men det kanske kan bli aningen bättre om det mesta av allergenet tas bort.
  • mmn1
    t0va skrev 2012-03-06 10:41:52 följande:
    Fast det är jättesvårt att sanera och det sitter kvar i allt ju länge, tapeter och lister osv. Så det vore bättre om ni kunde bo någonstans där det inte funnits djur istället.

Jag läste på endel om det när det var diskussion om att sonen skulle gå på allergiförskola och då får man inte ha djur hemma så vi skulle behöva göra oss av med kaninerna och sanera, men det är inte så lätt som att städa massor. Men det kanske kan bli aningen bättre om det mesta av allergenet tas bort.
    Jo jag vet, men tänkte att det var värt ett försök. De sägs att allergenerna kan sitta kvar i upp till tio år i huset eller där djuret har vistas. Men får se om vi kan komma på en annan lösning om det behövs. Prövar först med mjölk och ägg nu och tar det sen utifrån vad det visar.
  • 321

ja det är bra att ta en sak i taget annars vet man ju inte vad som hade effekt.

• t0va
    mmn1 skrev 2012-03-06 11:10:15 följande:
    Jo jag vet, men tänkte att det var värt ett försök. De sägs att allergenerna kan sitta kvar i upp till tio år i huset eller där djuret har vistas. Men får se om vi kan komma på en annan lösning om det behövs. Prövar först med mjölk och ägg nu och tar det sen utifrån vad det visar.
    Låter bra, ni har inga släktingar eller så som ni kan hälsa på. Vi gjorde så och testade fast där fanns katt men inte kanin och havrepellets som kaninerna äter men det blev inte skillnad så jag har uteslutit kaninerna hos oss. Däremot så reagerar han på pelletsen.
  • mmn1
    t0va skrev 2012-03-06 11:36:02 följande:
    Låter bra, ni har inga släktingar eller så som ni kan hälsa på. Vi gjorde så och testade fast där fanns katt men inte kanin och havrepellets som kaninerna äter men det blev inte skillnad så jag har uteslutit kaninerna hos oss. Däremot så reagerar han på pelletsen.
    Alla våra släktingar har både hund och katt och i princip alla vänner har också djur så tyvärr inte. Får säga till maken att jag vill åka på semester för att se om hon blir bättre :)
  • skånegås

MIn allergi märker jag skillnad på bara vi dammsuger och dammtorkar sovrummet och byter lakan... Beror väl på hur känslig man är.

• mmn1

Hur lång tid tar det innan man borde se om utslag/eksem beror på mjölk när man uteslutit det från kosten? Är det normalt att utslagen blossar upp mer vissa tider medan andra ser det mycket finare ut? Eller borde det bara bli bättre med tiden?

• Trasan0606

Mmn1 - jag skulle rekommendera er att ta bort mjölk och ägg samtidigt. Det kan ta upp till fyra v innan man ser skillnad på eksem, en del kan se det fortare. Tar du bort bägge på en gång så blir processen kortare för er men det kan kännas ganska jobbigt i början. Har själv uteslutit mjölk, ägg, soja, baljväxter och fisk och det var inte lätt.

När du varit ägg och mjölkfri i fyra v så pröva att provocera med något av det, lite i taget. Det kan ta ett par dagar innan man får en reaktion. För min kille tog det ca fem v innan det sista eksemet under fötterna försvann, resten av kroppen blev bättre tidigare . Jag har uteslutit ur min kost då jag fortfarande ammar.

Lycka till!!

• Trasan0606

Kan ju tillägga att hans eksem blev sämre ett tag innan det blev bättre, ofta på eftermiddagarna.