• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Japp, mjölk, ägg och sojaallergi hänger ofta ihop. Se upp för frutkkärnmjöl och guarkärnmjöl mm!!

Se till att inte vara lika klantig som jag och ersätta all mjölk med havre. Variera, variera. Kokosmjölk är toppen istället för grädde och risdryck funkar lika bra som havre att koka gröt på  osv.

Sen när de inte blir bra utan det så ska man börja fundera på havre och vete.

Fisk brukar man inte äta varje dag så det brukar vara lättare att utskilja om symptomen varierar. Äter man fisk dagligen så är det en helt annan sak och svårare att särskilja.

Läs Miralicias utan allt blogg, där finns massa toppen om ersättningsvaror mm.

• mmn1
    Kavat skrev 2012-03-07 08:59:09 följande:
    Japp, mjölk, ägg och sojaallergi hänger ofta ihop. Se upp för frutkkärnmjöl och guarkärnmjöl mm!!

Se till att inte vara lika klantig som jag och ersätta all mjölk med havre. Variera, variera. Kokosmjölk är toppen istället för grädde och risdryck funkar lika bra som havre att koka gröt på  osv.

Sen när de inte blir bra utan det så ska man börja fundera på havre och vete.

Fisk brukar man inte äta varje dag så det brukar vara lättare att utskilja om symptomen varierar. Äter man fisk dagligen så är det en helt annan sak och svårare att särskilja.

Läs Miralicias utan allt blogg, där finns massa toppen om ersättningsvaror mm.
    Tack för tipsen. Mycket nytt att tänka på när det ska vara både mjölk-, soja-, och äggfritt. Jag får nog ha med en se upp för lista när jag handlar i fortsättningen :)
    Ska man akta sig för sojalecitin? Det står att man normalt inte reagerar på de om man är sojaprotein allergiker, men bör det också uteslutas? Som jag förstod fanns det främst i smör? och de undviker vi ju ändå pga mjölken.
  • Sephyria

Mmn1: sojalecitin finns i lite allt möjligt. Kakor, smörgåsrån och tidigare i sempers mjölkfria välling, men efter vad jag förstått har dom nu bytt till sojamjöl istället.

Jag uteslöt inte sojalecitin från början utan tog bort det för att sonen aldrig blev bra efter en mjölkprovokation. Då blev han bra igen men vet inte om det egentligen kanske berodde på att sojalecitinet påminde om mjölken och det var därför han reagerade. Har i allafall inte testat med sojalecitin igen utan tänkte vänta tills han mår helt bra. Har fortfarande inte klurat ut alla allergier än..

Vet inte om man brukar utesluta det eller inte men ett alternativ är ju att ta bort det till en början och sen testa när han mår bra.

• skånegås
    Sephyria skrev 2012-03-07 10:26:52 följande:
    Mmn1: sojalecitin finns i lite allt möjligt. Kakor, smörgåsrån och tidigare i sempers mjölkfria välling, men efter vad jag förstått har dom nu bytt till sojamjöl istället.

Jag uteslöt inte sojalecitin från början utan tog bort det för att sonen aldrig blev bra efter en mjölkprovokation. Då blev han bra igen men vet inte om det egentligen kanske berodde på att sojalecitinet påminde om mjölken och det var därför han reagerade. Har i allafall inte testat med sojalecitin igen utan tänkte vänta tills han mår helt bra. Har fortfarande inte klurat ut alla allergier än..

Vet inte om man brukar utesluta det eller inte men ett alternativ är ju att ta bort det till en början och sen testa när han mår bra.
    Precis! Tror sojalecitin finns i Mildas mjölkfria bakmargarin, samt i choklad och kakor... Vissa korvbröd och andra bröd har börjat innehålla sojamjöl och ev guarkärnmjöl/fruktkärnmjöl. E410-E417 är sojasläktingar och finns i mycket, bl.a. majonäs och andra röror...

Och jag tar alltid matsäck med mig då vi ska bort....
  • Trasan0606

Min kille klarar inte heller sojalecitin så där får jag undvika mycket, becel på mackan går bra men inte deras flytande margarin, där finns sojalecitin. Carlshamns mjölkfria kan man ha i bak och steka i (fast margarin och flytande). Sen såg jag att sojalecitin fanns i ett par omega 3+6 kapslar jag köpt på apoteket så de fick jag snällt gå tillbaka med så det kan finnas lite överallt...

Det är svårast i början men som Skånegås säger så variera ersättningsprodukterna med havre och ris och man lär sig ganska fort. Vi äter numera mer varierad kost och mer grönsaker än vi gjorde förut.

• Kavat

De flesta sojaallergiker tål sojalectin. Men som sagt inte alla. Så blir de inte bra så kan man ju testa att ta bort och se om det gör skillnad som Sephyria skriver.
    Jag har gjort så att jag undvikit det så gott jag kunnat. Finns det alternativ så har jag valt det. Men eftersom vi måste laga det mesta från scratch i och med så många allergier så är det lätt att undvika.

• mmn1

Dotterns exem såg betydligt bättre ut idag, de blossade inte upp lika mkt som de annars gör mellan morgon och em. Jag har gått igenom de jag ätit den senaste veckan och jag har varken ätit något med mjölk eller soja i, och ägg åt jag en morgon för 4 dagar sen så mängden hon får genom bröstmjölken kanske börjat minska. Men det kan även bara vara en bättre dag. Återstår att se. Tack för alla tips jag fått :) känns inte som en omöjlighet att laga mat trots att det är mkt saker att utesluta, vi lagar det mesta från grunden så får bara tänka om lite när det gäller vissa maträtter. Jag älskar verkligen choklad och i vanliga fall så kan jag inte låta bli den men nu när jag verkligen måste är det inga problem, lustigt det där. Har varit och köpt mildison idag som jag ska smörja eksemen med.

• 2små2stora

Finns det något yoghurt alternativ utan mjölk eller soja?

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trasan0606

Finns något som heter havregurt som är gjort på havre. Försökte äta det men det var inte namnam.. Har dock vänner som tycker det är gott! Tror man kan göra yoghurt på rapsy frutti också men inte prövat själv.

• 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-03-07 19:56:56 följande:
    Finns något som heter havregurt som är gjort på havre. Försökte äta det men det var inte namnam.. Har dock vänner som tycker det är gott! Tror man kan göra yoghurt på rapsy frutti också men inte prövat själv.
    Havregurt funkar inte då det är havre i.

Rapsyfrutty är bara att hälla ut direkt här.  

Just nu äter han soygurt men vill inte ge soja allt för regelbundet. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~