• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Synd på paprikan. Sonen får astma (pip på inandningen) av rå paprika men kokt utan skal är ok samt dessa korvar då... Potatis får han också astma av men antagligen är mängden så liten i korvarna att han klarar det därför...
    Ska även finnas ett viltslakteri norröver som gör korv "utan allt" av viltkött, kan bara inte komma på vilket. Kanske är det i Lima? Eller kanske känner de till var det är om man ringer dem? 

• LadyM

Lillen fick MPRvaccin igår och fick hög feber redan efter 12 h (fast det ska ta 1-2 v) Ibland får jag känslan av att hans immunförsvar står på ständig givakt pga alla allergier hans kropp får brottas med dagligen. Bara en iakttagelse..

• SanTan

Slinker in med en pollenallergi-fråga:
    Jag vet att jag har pollenallergi. Tar receptfria tabletter dagligen. Kompleterar även ibland med ögondroppar när det behövs.

Nu har jag under några dagar fått torrhosta/rethosta och är hes. Framförallt på natten/morgonen. Känner mig inte sjuk för övrigt. Ev förkyld eller om det är allergin, det vet inte riktigt...

Tränar som vanligt och det funkar bra.

Kan torrhosta och att vara hes bero på pollenallergi?? Tänker framförallt på hes-heten. Har aldrig blvit det innan. Eller är detta en förkylning? Det är så svårt att veta vad som är vad....

• barefoot

Det är många, även icke allergiska barn som reagerar på vaccin på andra sätt än sk "normala biverkningar".

För två dagar sedan slog domstol i Italien fast att MPR vaccin lett till autism hos ett barn.
    http://vaccin.me/2012/05/14/italiensk-domstol-fastslar-att-mpr-vaccin-orsakat-autism/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+VaccinationBiverkningar+%28Vaccination+%26+biverkningar%29
    För den som kan läsa Italienska kan domstolsprotokollet läsas i sin helhet här
    http://www.comilva.org/Public/data/avvocato/2012321213954_SENTENZA-TRIB.%20LAV.RIMINI.Marzo%202012.pdf
    Det är andra ggn sådan dom från domstol kommer (förra ggn var i USA). Jag vill INTE skrämma frldr i onödan men jag önskar att det fanns en mer nyanserad debatt kring vacciner och framförallt att all information finns tillgänglig när vi föräldrar ska fatta dessa svåra beslut. Känns som man har ett ansvar när man väl fått info att sprida den (i de fall det är baserat på fakta). Ofta tystas tyvärr sådan här info ned... Hoppas ingen tar illa vid sig... Och ja, jag har också barn som fått vaccinationer (och biverkningar)...

• mmn1

Jag hittade till min glädje en mjölkfri gröt från 4 mån, köpte den och tänkte inte ens på att titta på innehållsförteckningen. Av en slump tittar jag på den och upptäcker att det är soja i den. Eftersom vi inte varit säkra på om hon reagerat på soja eller inte så provade jag den. Hon fick 1 msk gröt två dagar i sträck och blev såå rödprickig :( Jag bestämde mig därför för att jag ska prova enagos mjölkfria banangröt men den är fr 6 mån och dottern är 4 1/2 mån. Är det okej ändå? Står på paketet att man kan ha 1-2 msk i ersättningen fr 5 mån. Tänkte att det då borde vara okej att göra gröt av 1-2 msk under ett par veckors tid så att magen vänjer sig? Vad ger ni andra för gröt med mjölk och soja allergiska barn?

• mmn1

Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.

• 2små2stora
    mmn1 skrev 2012-05-16 20:42:11 följande:
    Vill tillägga att bvc vill att vi ger henne gröt pga att hon kräks väldigt mycket av ersättningen och det har resulterat i dålig viktuppgång. Försökte ringa dem idag men kom inte fram. Hade det inte varit för det så hade jag kunnat vänta ett tag till med gröten.
    gör gröt med ersättningen som bas, för att göra den till gröt kan man använda hirsflingor, rismjöl, minutris flingor, eller skrädmjöl eller havregryn
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • miracle maker

Hej alla,

evigheter sen jag var här men ser att det fortfarande är mycket aktivitet i tråden. Många nya och några som varit med ett tag.

Vi var på barnkalas förra helgen och hamnade då i den situation jag så länge oroat mig för: alla barn fick godispåse utom min dotter. "Vi visste ju inte vad hon kunde äta..." sa de bara. Mitt mammahjärta gick i tusen bitar när min dotter frågade mig varför inte hon fick något godis. Vi åkte genast därifrån och åkte in om en affär på vägen hem och köpte eget godis till henne. Jag förstår inte hur man som förälder bara låter bli att köpa godispåse till ett barn. Om de nu inte visste vad hon kunde äta, och inte orkade fråga mig eller be mig ta med eget godis till henne, kan man då inte ge henne en påse med en frukt i åtminstone? 

Hur reagerar ni i sådana här situationer? Nu var det ju första gången det hände oss så nästa gång kan jag vara mer förbredd för att göra situationen så bra som möjligt för min dotter, men HUR bemöter man föräldrarna? I det här fallet var det min allra äldsta vän...

• ränderpåtvären

Hoppar gärna in här Glad

SanTan, jag är jättetorr i halsen och kliar nästan konstant t o m uppe i gommen. Så brukar det inte vara, tror absolut det kan orsaka heshet, känns som om jag har sprickor i halsen. Hostan kanske kan orsakas av torrhet eller vara astmatiskt.
    Vågar inte ta något när jag ammar.

Är rädd för MPR-vaccinet, tänker skjuta upp det. Hon har reagerat rätt starkt på två tidigare vaccin, då hade hon dessutom fått mjölk i sig innan så immunförsvaret sparkade bakut. Hör gärna era historier!

• Avena
    miracle maker skrev 2012-05-17 14:21:54 följande:
    Hej alla,

evigheter sen jag var här men ser att det fortfarande är mycket aktivitet i tråden. Många nya och några som varit med ett tag.

Vi var på barnkalas förra helgen och hamnade då i den situation jag så länge oroat mig för: alla barn fick godispåse utom min dotter. "Vi visste ju inte vad hon kunde äta..." sa de bara. Mitt mammahjärta gick i tusen bitar när min dotter frågade mig varför inte hon fick något godis. Vi åkte genast därifrån och åkte in om en affär på vägen hem och köpte eget godis till henne. Jag förstår inte hur man som förälder bara låter bli att köpa godispåse till ett barn. Om de nu inte visste vad hon kunde äta, och inte orkade fråga mig eller be mig ta med eget godis till henne, kan man då inte ge henne en påse med en frukt i åtminstone? 

Hur reagerar ni i sådana här situationer? Nu var det ju första gången det hände oss så nästa gång kan jag vara mer förbredd för att göra situationen så bra som möjligt för min dotter, men HUR bemöter man föräldrarna? I det här fallet var det min allra äldsta vän...
    Åh nej, vad hemskt! Då är det väl bättre att ge samma som alla andra barn får och säga att "Jag hoppas det finns något som funkar nu, jag körde på samma till alla eftersom jag inte visste": Det hade jag tyckt iaf. Om man nu inte orkar göra sig omaket att fråga!!

Vet inte vad jag skulle gjort i samma sits...

Min dotter fick laktosfri mjölk till mellanmål häromdagen. Trots att hon yttryckligen sa att "Det är inte laktos jag inte tål, det är själva mjölken!" Ändå sa de att hon skulle ta den... Suck! Så idag har hennes mage klabbat, hon har inte bajsat ordentligt utan det har kommit löst i trosorna tre gånger. Ja, vad ska man göra?