• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • johannaler

Trasan 0606: ProViva innehåller ingen mjölk alls, det är bara benämningen på bakterierna. Så du kan lugnt njuta vidare

• mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-05-10 09:45:31 följande:
    Igår hade vi äntligen våran tid hos dietisten. Nu har vi satt våran lilla kille på baskost i minst fyra veckorför att han ska bli helt symtomfri, för att sen införa varje födoämne för sig och se vad han reagerar på. Men hon trodde precis som många andra här att han reagerar på vete och så är det mycket möjligt att det är någonting mer.

Jag hoppas verkligen att detta kommer ge någonting nu, så att vi kan få en gladare kille som inte bara är så ledsen och har ont.  
    Skönt!! Hoppas han snabbt blir bättre nu!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LokesMammi

Idag var vi på återbesök hos barnläkaren. Fick "beröm" för att hans hud var så fin o exsemfri. Bara lite på händerna. Men inget annat. Det var hon glad över. Tyvärr har han förkylningsastma o han har besvär nu men gav honom ingen medicin imorse för att hon skulle höra på honom "rent". Men hon hörde att jag måste ge honom medicin. (som jag redan visste =))
    Hon hörde även ett litet blåsljud på hjärtat. Hon visste inte om det var blåsljud eller om det var förkylningen som gjorde det, men hon vill gå vidare med det så det blir ultraljud av hjärtat. Blä!
    Ska tillbaka dit igen i november och då ska vi pricktesta. Lät som det blir på sädesslagen och sen ville jag även på pollen, damm o kvalster vilket hon sa att det gick bra.
    Han har även haft maginfluensa typ varje månad. Låg inne i feb/mars på barnakuten o fick dropp! Hade maginfluensa 2ggr i april. Hans avföring är varken fast eller lös. Mera "geggig" så vi ska lämna avföringsprov! Blä!

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • Sousafon
    LokesMammi skrev 2012-05-10 15:35:05 följande:
    Idag var vi på återbesök hos barnläkaren. Fick "beröm" för att hans hud var så fin o exsemfri. Bara lite på händerna. Men inget annat. Det var hon glad över. Tyvärr har han förkylningsastma o han har besvär nu men gav honom ingen medicin imorse för att hon skulle höra på honom "rent". Men hon hörde att jag måste ge honom medicin. (som jag redan visste =))
    Hon hörde även ett litet blåsljud på hjärtat. Hon visste inte om det var blåsljud eller om det var förkylningen som gjorde det, men hon vill gå vidare med det så det blir ultraljud av hjärtat. Blä!
    Ska tillbaka dit igen i november och då ska vi pricktesta. Lät som det blir på sädesslagen och sen ville jag även på pollen, damm o kvalster vilket hon sa att det gick bra.
    Han har även haft maginfluensa typ varje månad. Låg inne i feb/mars på barnakuten o fick dropp! Hade maginfluensa 2ggr i april. Hans avföring är varken fast eller lös. Mera "geggig" så vi ska lämna avföringsprov! Blä!
    Å, så mycket elände med den lille. Hoppas att hjärtat och avföringen är ok. Bra i alla fall att huden är fin och att ni har en läkare som går vidare med saker! Hoppas att allt går fint.
  • Sousafon

Hej!

Jag har lite funderingar kring pollenallergi. Min son är snorig, lite hostig och har en del gult klegg i ögonen. Verkar även extra trött och har varit lite "stökig" på sistone. Låter detta som pollenallergi?

Han är fem år och har visat positivt på pollen på RAST, men innan har vi inte sett något av det. Han har också andra allergier och får flutide underhållsdos varje dag. "Förkylningssymptomen" har han haft i flera veckor nu, det är som en lätt förkylning som inte vill gå över. Är detta något ni känner igen från era pollenallergiska barn?

Jag tycker inte att han har typiska symptom, men kanske är det pollenallergi ändå? 

• Dalis

Hej, jag undrar om det är någon som bakat munk/donuts som är mjölk, ägg och sojafria?

Jag har en bok som heter "Bakin'  without Eggs" och där finns ett recept som jag provade idag men tyvärr så gick det åt pipsvängen. Degen blev som tung kakdeg och jäste ingenting. Tror de hade fel mängd på mjöl men gjorde exakt som det stod eftersom det var första gången. Ska jag ge det ett till försök så vill jag gärna höra att någon annan lyckats bra med något recept innan.

• Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-05-10 15:35:05 följande:
    Det låter tungt för er... önskar er lycka till!

Fler än jag som känner igen det med maginfluensa? Min äldste son (som har många födoämnesallergier) blir magsjuk stup i kvarten. Om någon bara viskar magsjuka så kräks han och slipper sällan lindrigt undan! Jag är hysteriskt noga med hygienen vid magsjuka och många gånger så klarar sig övriga tre i familjen.
  • LokesMammi
    Sousafon skrev 2012-05-11 08:52:43 följande:
    Å, så mycket elände med den lille. Hoppas att hjärtat och avföringen är ok. Bra i alla fall att huden är fin och att ni har en läkare som går vidare med saker! Hoppas att allt går fint.
    Ja, hoppas att det inte är ngt fel. Men hoppas lite att det ska visa ngt på avföringsprovet så man kanske vet varför han är dålig i magen hela tiden! :/
    Ja, jag älskar hans läkare! =) Hon är underbar! Tar verkligen tag i saker o lyssnar på vad jag säger o kommer med "idéer".
    Trottoarbonden skrev 2012-05-11 19:27:43 följande:
    Det låter tungt för er... önskar er lycka till!

Fler än jag som känner igen det med maginfluensa? Min äldste son (som har många födoämnesallergier) blir magsjuk stup i kvarten. Om någon bara viskar magsjuka så kräks han och slipper sällan lindrigt undan! Jag är hysteriskt noga med hygienen vid magsjuka och många gånger så klarar sig övriga tre i familjen.
    Ja, blev lite mkt nu! Tack
    Ni kanske också ska ta avföringsprov, eller undersöka refluxen! Min son har magsjuka på magsjuka på magsjuka.........
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • maria1972

Någon här som varit på The reef i Fredrikshamn, ska dit med familjen och vår minsting tål inte mjölk, ägg och är dessutom glutenintolerant. Någon som vet om det finns nåt för henne att äta? Vore tacksam för tips..

Mvh
    Maria 

• Trottoarbonden
    barefoot skrev 2012-05-08 20:45:19 följande:
    Om jag inte läst helt tokigt så är en av kalkonkorvarna (de små) från Hagby gård utan lök: www.hagbys.se/ Har dock ingen förpackning hemma nu så kan ej kolla. Vi bor i Uppsala och köper från www.svenska-delikatesser.se/index.html men det borde ju gå att beställa hem även till andra butiker. Min man fuskar dock ibland även fast magen tar stryk av det... 

Varför är lingonsylt intressant tycker du?
    hagby svarar:
    prinskorven innehåller:
    kalkonkött fågel fett potatismjöl hushållssalt vitpeppar muskot ingefära kardemumma och paprika
    ingen lök

(tyvärr tål min man inte paprika heller, så det blir ingen korv för oss....)