• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • IdaVi

Hej allihopa!

Är det någon här som har barn som reagerar med nässelutslag och klåda av gräs? Vår dotter, som har nöt- och äggallergi, får klåda och utslag när hon leker i gräset. Tror dessutom hon är pälsallergisk för hon blev röd i ögonvitorna, under ögonen och prickig runt munnen efter att ha myst med en hamster.

Någon som känner igen symtomen?

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • längtan 80

gaaah, blir stressad över tösens längd, hon har dippat sedan hon fylde 2 år... är nu 88 lång och har växt en cm på ett halvår.. om hon följt sin kurva skulle hon vara ca 7 cm längre
    vikten har nu gått bättre, på ett halvår 1 kg!

• Trottoarbonden

Idag ringde äntligen läkaren, men hade givetvis inte mycket att komma med... Han sa dock att minst två veckor skulle vi hålla på med eliminationsdiet. Så vi kämpar på några dagar till, siktar på tisdag så blir det drygt två veckor.
    Har märkt en svag förbättring så vi har inte gett upp än.

Har idag fått en misstanke på majs, som vi gav honom massor av i början av eliminationsdieten. På sistonde har han vägrat äta polentagröten på morgonen, och vi fick slut på konserverad majs så det blev ett par majsfria dagar, hans bästa dagar hittills. Köpte igår majsolja, och vipps så kliade det en stund efter han ätit den. Samma ikväll. Kan han vara så känslig så oljan spelar roll?
    Går nu igenom dagboken, han har sagt att maten kliar vid måltider då vi serverat majs, men han har sagt det innan han har ätit av själva majsen. Kan det vara så känsligt?
    Fortsätter helt utan majs nu så får vi se... ska byta till solrosolja som jag hoppas fungerar. Funderar även på att be om blodprov på majs, eller det kanske inte behövs... Inte mycket kvar på listan över det han får att äta nu... lite "tio små negerpojkar" över det hela!

Har idag haft möte med skolan. Vi kommer att skicka med mat under första veckan samt ta dit en talrik av porslin (deras är av plast).

Nu känns det ändå ok, vi vet vad vi ska göra de närmaste dagarna i alla fall.

(Och nu ligger den lille rackaren, som varit i luven på sin bror hela dagen, i sängen och vrålar på mig att han inte kan sova... fast han är hur trött som helst. Mitt tålamod har tagit slut. Men som min man säger "När det är slut i säcken med tålamod får man ösa ur säcken med kärlek!")

• Avena
    ränderpåtvären skrev 2012-08-13 21:40:47 följande:
    Gäller det hela ärtor också eller bara när det kallas ärtprotein?

Tyckte lite synd om mig själv så har köpt ost baserad på bl a ärtprotein. Innehåller tyvärr karragenan och johannesbrödkärnmjöl också. Tänkte att hon klarar ju soja genom amningen, hela gröna ärtor själv, och massa andra baljväxter. Dåligt tillfälle att börja med något nytt för mig men svårt att hitta rätt tillfällen också.
    Vet faktiskt inte. Har inte gett honom hela ärtor eftersom han reagerade så starkt på ärtproteinet som fanns i en pastasort. Men läkaren har skrivit ärtor på läkarintyget så jag utgår från att det är typ samma sak, ärtor och ärtprotein.

• Färgen

IdaVi: jag tycker oxå min dotter reagerar med klåda och utslag när hon leker i gräs, mest om hon har direktkontakt med huden..

• Molina

Ops vi är verkligen familjen sjuk och allergifamiljen.
    Fick svar idag på Mina prover och positivt kom Havre,ägg en liten reaktion på mjölk va tusan.... och björk,gråbo.
    Tusan också inte är havre, gluten eller?
    Fick tyvärr ingen att prata med utan jag väntar på tid!
    Och min tjej som ska utredas vidare på en massa kan ju även hon kanske ha Havre!
    Hon får ju havredryck! Men tar sig över magen om hon dricker för mycket så risken finns ju.
    Jag smäller av, alla allergier i vuxen ålder, hur är det möjligt.

• 2små2stora
    Molina skrev 2012-08-16 19:14:40 följande:
    Ops vi är verkligen familjen sjuk och allergifamiljen.
    Fick svar idag på Mina prover och positivt kom Havre,ägg en liten reaktion på mjölk va tusan.... och björk,gråbo.
    Tusan också inte är havre, gluten eller?
    Fick tyvärr ingen att prata med utan jag väntar på tid!
    Och min tjej som ska utredas vidare på en massa kan ju även hon kanske ha Havre!
    Hon får ju havredryck! Men tar sig över magen om hon dricker för mycket så risken finns ju.
    Jag smäller av, alla allergier i vuxen ålder, hur är det möjligt.
    Havre innehåller inte gluten
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina
    2små2stora skrev 2012-08-16 19:30:46 följande:
    Tack!
    Hittade en bra sida nu efter mycket letande.
  • Bei Bei
    Molina skrev 2012-08-16 19:32:49 följande:
    Tack!
    Hittade en bra sida nu efter mycket letande.
    Men vanlig havre innehåller för hög halt av gluten för att kallas glutenfri. Vanlig havre hanteras i fabriker där andra sädeslag hanteras och växer på åkrar där andra sädeslag har vuxit och därmed kan det finnas inslag av råg, vete och korn.
    Men det finns sk fria havregryn som är hanterade i enskilda fabriker där det inte förekommer råg, korn och vete. Den havren är odlad på mark där det under ett visst antal år inte odlats några andra sädeslag.

Så vanlig havredryck och vanlig havre är inte säker från gluten.
  • Bei Bei
    2små2stora skrev 2012-08-16 19:30:46 följande:
    En del med celiaki tål inte havre heller, även den fria havren, tyvärr.