• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena
    Lindsey skrev 2012-08-13 12:39:34 följande:
    Edvin brukar reagera ett halvt till ett dygn efter att han ätit något han inte tål, det borde väl räknas som en långsam reaktion?

Det var ett mjölk-, ägg-, och sojafritt bröd så det var inget sånt han har fått i sig. 

Ja, det skulle jag definitivt kalla en långsam reaktion. Annars kommer det ju direkt. Får vår lille i sig tex ärtprotein (hänt två gånger) så hinner han inte från bordet innan exemet slår upp. Medan andra födoämnen kan dröja till nästa dag, som sagt...
  • ränderpåtvären
    Avena skrev 2012-08-13 21:16:31 följande:
    Ja, det skulle jag definitivt kalla en långsam reaktion. Annars kommer det ju direkt. Får vår lille i sig tex ärtprotein (hänt två gånger) så hinner han inte från bordet innan exemet slår upp. Medan andra födoämnen kan dröja till nästa dag, som sagt...
    Gäller det hela ärtor också eller bara när det kallas ärtprotein?

Tyckte lite synd om mig själv så har köpt ost baserad på bl a ärtprotein. Innehåller tyvärr karragenan och johannesbrödkärnmjöl också. Tänkte att hon klarar ju soja genom amningen, hela gröna ärtor själv, och massa andra baljväxter. Dåligt tillfälle att börja med något nytt för mig men svårt att hitta rätt tillfällen också.
  • ränderpåtvären
    Lindsey skrev 2012-08-13 16:37:40 följande:
    Ah vad jobbigt :/ Detta brödet var från pågen och det stod på hemsidan att det skulle vara fritt från de grejerna så jag hoppas att det stämmer! 

Vi är inne på tredje dagen utan bajs nu och han reagerar alltid med förstoppning när han fått i sig något han inte tål, då får han ändå katrinplomonpure och lactulose. Så det lär ha varit ngt i brödet :/ Eventuellt att han bitit på något som hans storasyster haft i munnen efter att ha ätit något han inte tål. Ska testa med bröd en gång till efter att magen kommit igång igen. 
    Kör med tunnbröd nu. Hatar när man måste gå igenom varenda detalj för att komma på vad det kan vara. Håller tummarna att det funkar bättre nästa gång!
  • Trottoarbonden

Andra dagen i följd utan att sonen bett om medicin eller klagat på kli på tungan (har dock inte somnat än så helt färdig är inte denna dag...). Börjar faktiskt tro att vi är något på spåren! Eller nej, nu ropade han just och sa att det kliar på tungan där han ligger i sängen!!! Åh, vad ska jag tro?

Han fyller sex år på lördag och jag är smått förtvivlad över hur jag ska få ihop ett kalas. Han förstår ju inte att han inte kan bjuda på hamburgare, tacos och princesstårta samt godis. Fy, jag gråter på kvällarna över detta, att inte kunna ge honom ett ordentligt kalas.
    har i alla fall tänkt så långt att jag vägrar ställa fram något som inte han själv kan äta på hans kalas (förutom till lillebror som inte kan äta ris, han får special, övriga får vackert knapra i sig det han lever på).

Till min stora glädje hittade jag detta recept på sorbet! http://www.glassrecept.se/recept/sorbetrecept/86-chokladsorbet

Annars tänkte jag röra ihop smält blockchoklad med rispuffar, lägga i formar och strö pärlsocker över.

Sen funderar jag även på att baka dessa muffins (http://utanallt.blogspot.se/2011/02/fusksemlor-och-gradde.html), som en tårtbotten (dvs hälla smet ganska tunt i en tårtform). Tycker dock det blev väldigt torrt och inte så sött så jag tänkte dränka det hela i sockerlag sedan (tänk kladdkaka) och så kanske försöka koka vaniljkräm att ha över (vatten, rismjöl och vaniljstång). Dekorera med clementinklyftor. Blir i alla fall något att sätta ljus i...

Idéer för kalas som innehåller enbart följande mottaget tacksamt: Ris, majs, mjölkfri blockchoklad, socker, sirap, salt, vanilj, majsolja, kakao, citrusfrukter, äpple, mango, persika, päron, morot, nötkött, älg, citronsyra, pektin, palsternacka, lök, vitkål, ingefära. (listade allt som han äter).

Grr... läkaren har inte ringt! Lovade ringa igår, mottagningen stängd så jag kan inte ringa dit men han lovade ringa mig trots att de hade stängt. Fy, man är så utelämnad. Möte på skolan imorgon om sonens mat och jag har inte en susning om vad jag ska säga, har inga intyg att lämna och på måndag ska han äta där!!!!

• LokesMammi

Har en liten undran som nån kanske kan svara på.
    Vi har Aerius o ge sonen v.b. Han kliar sig mkt i näsan, ögonen o nyser mkt så han reagerar säkert på pollen (eller damm) så vi ger honom aerius varje morgon nu o astma medicin (har förkylningsastma). Det står på ordinationen 1½-2 ml v.b. Max 2ml/dag. Nåt sånt står det. Vi ger honom 1½ml varje morgon. Om han får i sig ngt han inte tål o reagerar på det, hur mkt ml kan man ge då? Tänker mest på vad man kan säga till dagmamman. Kan hon ge 1ml då? Vad händer om man ger för mkt medicin? Funderar på om man ska säga att hon ska ge 1ml o sen ringa 1177.
    Är det även bäst o ge aerius på morgonen?

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-08-14 20:07:17 följande:
    Har en liten undran som nån kanske kan svara på.
    Vi har Aerius o ge sonen v.b. Han kliar sig mkt i näsan, ögonen o nyser mkt så han reagerar säkert på pollen (eller damm) så vi ger honom aerius varje morgon nu o astma medicin (har förkylningsastma). Det står på ordinationen 1½-2 ml v.b. Max 2ml/dag. Nåt sånt står det. Vi ger honom 1½ml varje morgon. Om han får i sig ngt han inte tål o reagerar på det, hur mkt ml kan man ge då? Tänker mest på vad man kan säga till dagmamman. Kan hon ge 1ml då? Vad händer om man ger för mkt medicin? Funderar på om man ska säga att hon ska ge 1ml o sen ringa 1177.
    Är det även bäst o ge aerius på morgonen?

Hur gammal är sonen och hur mycket väger han? Utifrån vikt beräkas dosen att ge på morgonen.

Enligt de läkare jag pratat med så är det ingen fara att vid behov ge upp till dubbla dosen på ett dygn, förutsatt att detta enbart är tillfälligt.

Jag hade gett full dos på morgonen.
  • LokesMammi
    Trottoarbonden skrev 2012-08-14 20:17:42 följande:

Hur gammal är sonen och hur mycket väger han? Utifrån vikt beräkas dosen att ge på morgonen.

Enligt de läkare jag pratat med så är det ingen fara att vid behov ge upp till dubbla dosen på ett dygn, förutsatt att detta enbart är tillfälligt.

Jag hade gett full dos på morgonen.
    Han är 19mån o vägde senast 9.9kg. Så säkert 10kg nu.
    Aha, ok! Det låter bra. Då ger jag 2ml på morgonen o säger åt dagmamman att ge 2ml om han behöver det.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-08-14 20:24:13 följande:
    Han är 19mån o vägde senast 9.9kg. Så säkert 10kg nu.
    Aha, ok! Det låter bra. Då ger jag 2ml på morgonen o säger åt dagmamman att ge 2ml om han behöver det.

Ja, så hade jag gjort. Lycka till!
  • ränderpåtvären

Trottoarbonden, tårta med mixad mango/persika som fyllning eller högst upp. Borde väl kunna få till en chokladkräm på något sätt, undrar om det räcker att bre på smält blockchoklad med olja och/eller lite risdryck. Kanske kan toppa med den?

Antar att du inte hittat någon risgrädde eller margarin som funkar.

Hoppas det blir en fin födelsedag! 

• Bei Bei

Lite ledsen och uppgiven i dag. I måndags började dottern skolan (fritids) och då fick vi det härliga beskedet att skolan kommer baka frukost/mellanmålsbröd, (hon har celiaki) jätteskönt eftersom jag halva våren fick baka bröd och ta med.
    (Hon gillar inte köpebrödet) Ett till barn i samma sits gjorde att de bestämde sig för att baka.
    Så i går (tisdag) bjöds det på kanelbullar på fritids, ingen hade tänkt på min dotter så hon fick vara utan.
    Hoppas så att det var en engångsgrej, hade vi vetat om att det skulle fikas så kunde jag ha tagit med! (dessutom ligger en affär i närheten som har glutenfria bullar och muffins i frysdisken)

Dottern har under första året i förskoleklassen stundvis varit lite utsatt så detta kände verkligen inte bra. =(
    Som tur är verkar hon ta det klokt och förståndigt. I dag ska jag räcka över en påse bullar till frysen så det inte händer igen.

Inser att det kommer hända igen, så det är väl bara att försöka acceptera, men det känns så fel. Stackars barn!