• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären

Trottoarbonden, hirs, köttfärslimpa (med leverpastej i mitten), champinjonsås på havregrädde eller smält margarin/salt/dill/, använder Mildas bredbara smörgåsmargarin.

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-09-10 22:11:04 följande:
    Trottoarbonden, hirs, köttfärslimpa (med leverpastej i mitten), champinjonsås på havregrädde eller smält margarin/salt/dill/, använder Mildas bredbara smörgåsmargarin.
    Kom på att mjölk funkar nu, kanske kan göra en anpassad tzatziki på rapsolja, salt, om gurka funkar, till pastasallad eller till köttbullarna.
  • LokesMammi
    LokesMammi skrev 2012-09-07 22:34:27 följande:
    Finns det nån tråd med pälsdjurallergi för barn? =)
    inte?
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden

Tack för mat-inspiration!

Fy, just nu känns det så deppigt! Testade majskorn idag och han sa att de kliade. Jag blir så ledsen varje gång som något kliar. Ska dock prova polentagröt imorgon till frukost (han vet inte att det är majs) och se hur det går...

Jag är så trött på att laga mat, på att varje kväll skriva mat-dagbok och fundera på nästa steg, vad vi ska prova nu... Trött på att skriva listor till skolköket. Trött på att inte kunna ge honom en glass, inte kunna fika när vi är på IKEA, att försöka förklara för honom varför vi måste göra som vi gör. Jag vill inte behöva lägga all denna energi på detta. Jag vill inte äta älg-gryta en endaste gång till!!!

Men jag vet att vi har nått långt, jättelångt. Vi kom från att han hade konstanta besvär med klåda på tungan och i rumpan. Dessutom hade han ett humör som hette duga, med ständiga utbrott. Han var trött och grinig. Nu är klådan nästan borta på tungan. Han kan känna skillnad på mat som kliar och mat som inte kliar. Vi har kommit fram till några säkra rätter som fungerar. Och han är lyckligare än han varit på mycket länge! (skolstarten eller maten, jag vet inte vad som är orsaken). Och han är inte längre lika trött! Stora uppoffringar har lett till stora framsteg (och tårar som trillar längst mina kinder....).

Ett par frågor: Hur pass troligt är det att majsallergiker även reagerar på maltodextrin och allt vad det heter som kan vara gjort på majs? Har någon här erfarenhet av att kunna äta lite av ett födoämne utan någon reaktion men reaktionen kommer vid större mängder eller annan typ av tillagning?

• Trasan0606

Trottoarbonden - har inget tips att komma med men ville bara säga att jag lider så med er och dig. Jag tycker det är ett elände med minis allergier men det är ju inget i jämförelse med era problem.

Hoppas ni hittar nån bra kost OCH att nåt kan växa bort!

• jennsans

Less..

Fick se att sonen åt Wasa frukostknäcke till mellanmål i förrgår på dagis.. inte konstigt han blivit förstoppad igen (spår av mjölk i) ja ja får fortsätta påminna o de fick sig nog en tankeställning (igen!)

• Trottoarbonden
    jennsans skrev 2012-09-13 17:29:40 följande:
    Less..
    Fick se att sonen åt Wasa frukostknäcke till mellanmål i förrgår på dagis.. inte konstigt han blivit förstoppad igen (spår av mjölk i) ja ja får fortsätta påminna o de fick sig nog en tankeställning (igen!)

Nej, fy så tråkigt. Jag vet inte om jag hade nöjt mig med att påminna igen. Jag hade faktiskt gått vidare till rektor/förskolechef och begärt att de gör något. Ni måste kunna känna er trygga med att han får rätt mat! Visst, man vill inte känna sig besvärlig, men det är viktigt att de gör rätt här.
  • Trottoarbonden

Här närmar det sig ett mycket efterlängtat barnkalas, med Star Wars tema! Jag har köpt en kakform formad som Darth Vader. Men det var innan sonen sa att ägg kliade, när jag trodde det var ok (eftersom varesig plättar eller makaronipudding hade kliat). Så nu står jag här med önskan om att göra cool kaka och vetskapen om att jag inte bör ge honom ägg...
    Dessutom innehåller alla de bakpulver som jag hittat antingen potatisstärkelse eller majsstärkelse och han har reagerat mot potatis och säger att majskorn kliar (dock inte polentagröt).
    Det är inte enkelt. Inte enkelt alls...

• Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-09-11 20:43:59 följande:
    Tack för mat-inspiration!

Fy, just nu känns det så deppigt! Testade majskorn idag och han sa att de kliade. Jag blir så ledsen varje gång som något kliar. Ska dock prova polentagröt imorgon till frukost (han vet inte att det är majs) och se hur det går...

Jag är så trött på att laga mat, på att varje kväll skriva mat-dagbok och fundera på nästa steg, vad vi ska prova nu... Trött på att skriva listor till skolköket. Trött på att inte kunna ge honom en glass, inte kunna fika när vi är på IKEA, att försöka förklara för honom varför vi måste göra som vi gör. Jag vill inte behöva lägga all denna energi på detta. Jag vill inte äta älg-gryta en endaste gång till!!!

Men jag vet att vi har nått långt, jättelångt. Vi kom från att han hade konstanta besvär med klåda på tungan och i rumpan. Dessutom hade han ett humör som hette duga, med ständiga utbrott. Han var trött och grinig. Nu är klådan nästan borta på tungan. Han kan känna skillnad på mat som kliar och mat som inte kliar. Vi har kommit fram till några säkra rätter som fungerar. Och han är lyckligare än han varit på mycket länge! (skolstarten eller maten, jag vet inte vad som är orsaken). Och han är inte längre lika trött! Stora uppoffringar har lett till stora framsteg (och tårar som trillar längst mina kinder....).

Ett par frågor: Hur pass troligt är det att majsallergiker även reagerar på maltodextrin och allt vad det heter som kan vara gjort på majs? Har någon här erfarenhet av att kunna äta lite av ett födoämne utan någon reaktion men reaktionen kommer vid större mängder eller annan typ av tillagning?
    Hjärta Det är jobbigt. Men det är så värt det när man får glada och lyckliga barn.

Troligt är nog fel fråga. Hur troligt är det att man får två barn som reagerar på druvsocker och en som reagerar på druvsocker från majs? Drömmer Frågar man läkare, kollar svenska livsmedelsverket osv så går det typ inte. Men lik för bannat så får vi tydliga reaktioner här hemma om och om igen. För tyvärr så testar man ju om och om igen när all information man får är att det inte går. Men när symtomen är samma som på sädesslagen, så har man tillslut ingen annan utväg än att förstå att det är det som de reagerar på.

Så ja, risken finns. Dock tror jag inte att det är speciellt vanligt att man är så känslig. Sen funderar jag också över hur många som faktiskt fattar kopplingarna. Mina får ju bara diarre och eksem och sover av så små mängder som i maltodextrin, men tillräckligt mycket för att man inte vill ge det. Hoppas svaret hjälpte dig något.
  • ränderpåtvären

Jennsans, vilken tur att du såg det! Men ingen rolig start på dagis :(
    Har verkligen undrat vilket knäckebröd man ska börja med när Wasas tunna kan innehålla mjölk. Kör med riskaka. Ibland vill hon inte ha mjukt bröd alls.