• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären

Här har det inte gått bra alls. Felix fiskdressing kan innehålla spår av mjölk, Findus fiskpinnar är inte heller säkra verkar det som. Hela den här veckan har vi skippat baljväxter, ägg, fisk (och kött som vanligt) för att hon fort ska kunna bli bra. 
    Men jag mår dåligt av att äta så här. Idag kräktes hon men "hoppas" det berodde på att hon blev upprörd av att jag hade ont i magen. I början av den här dieten blev hon mycket gladare, men nu ammar hon nästan enbart så kanske blir sämre av det jag fortfarande har i mig.

Enligt Risenta är deras linser sojafria så funderar på börja äta dem (bara jag) eller om jag försöker med mer grönsaker (blev lite bättre ett tag av råa morötter). Antagligen är det väl just proteiner som saknas.

Senare funderar jag på att koka t ex hoki i vatten, hälla bort, och sedan blanda med potatis för att få till olika fiskrätter som inte smakar så mycket fisk. Tidigare har jag kokat direkt i havregrädde.

Just nu är jag rädd att hon kan börja reagera på saker hon hittills tålt bara för att hon mår dåligt för tillfället.

• Kavat

Ränder på tvären, nu har jag inte koll, och svårt att läsa tillvaks på mobilen, men får du i dig något järn/protein?
    Är du veg eller varför äter du inte kött?
    Fisk, koka i kokosmjölk (se upp för sojasläktingar) om ni tål det. Men buljong i blir det nog gott.

Vi brukade ta kokosmjölk, buljong, soltorkade tomater, spenat (lök?) och koka en stund och sen i med lite av små flisor lax för smakens skull och innan servering lägger man i stekta laxfyrkanter 2-3 cm stora.
    Går att göra samma med kyckling.

• 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-09-13 22:59:41 följande:
    Här har det inte gått bra alls. Felix fiskdressing kan innehålla spår av mjölk, Findus fiskpinnar är inte heller säkra verkar det som. Hela den här veckan har vi skippat baljväxter, ägg, fisk (och kött som vanligt) för att hon fort ska kunna bli bra. 
    Men jag mår dåligt av att äta så här. Idag kräktes hon men "hoppas" det berodde på att hon blev upprörd av att jag hade ont i magen. I början av den här dieten blev hon mycket gladare, men nu ammar hon nästan enbart så kanske blir sämre av det jag fortfarande har i mig.

Enligt Risenta är deras linser sojafria så funderar på börja äta dem (bara jag) eller om jag försöker med mer grönsaker (blev lite bättre ett tag av råa morötter). Antagligen är det väl just proteiner som saknas.

Senare funderar jag på att koka t ex hoki i vatten, hälla bort, och sedan blanda med potatis för att få till olika fiskrätter som inte smakar så mycket fisk. Tidigare har jag kokat direkt i havregrädde.

Just nu är jag rädd att hon kan börja reagera på saker hon hittills tålt bara för att hon mår dåligt för tillfället.

Det finns vissa quornprodukter som är fria från ägg, mjölk och baljväxter. Då får du i dig proteiner
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Lindsey

Fick reda på i veckan att dottern har kvalsterallergi och måste köpa kvalsterskydd till sängen. Var har ni med kvalsterallergiska barn beställt det ifrån? Finns det något som är bättre än något annat?

Och så undrar jag om där är något annat man kan tänka på för att lindra, förutom att hålla rent och byta sängkläder oftare :)

• Färgen

Lindsey: köp hos medeca, och prata med ditt försäkringsbolag om du har ett läkarintyg på allergin betalar de för madrasskydd, påslakan och två örngott ( det gjorde vårt iaf) i övrigt tänk på att inte ha massa gosedjur i sängen alt. Tvätta den ofta. Tvätta alltid sängkläder i 60 grader gärna med extra sköljning.. Ha ljust i sovrummet på dagen och vädra ofta..
    Vi brukar även lägga ett lakan över soffan när dottern sitter där längre stunder då soffan oxå är ett ställe med mycket kvalster ( har ni skinnsoffa kommer kvalstrena inte igenom)..
    För oss blev det en jätte skillnad bara vi fick skydden till sängen!

• Lindsey
    Färgen skrev 2012-09-14 14:16:19 följande:
    Lindsey: köp hos medeca, och prata med ditt försäkringsbolag om du har ett läkarintyg på allergin betalar de för madrasskydd, påslakan och två örngott ( det gjorde vårt iaf) i övrigt tänk på att inte ha massa gosedjur i sängen alt. Tvätta den ofta. Tvätta alltid sängkläder i 60 grader gärna med extra sköljning.. Ha ljust i sovrummet på dagen och vädra ofta..
    Vi brukar även lägga ett lakan över soffan när dottern sitter där längre stunder då soffan oxå är ett ställe med mycket kvalster ( har ni skinnsoffa kommer kvalstrena inte igenom)..
    För oss blev det en jätte skillnad bara vi fick skydden till sängen!
    Tack så mkt! Tyvärr har vi ett halvårs karenstid på försäkringsbolaget, fixade försäkringen väldigt sent, så jag tror inte att de kommer att ta det :(
    Tänkte faktiskt införskaffa en skinnsoffa snart, höll ändå på att kolla efter ny soffa och efter vi fick reda på detta har jag bestämt mig för att det får bli en skinnsoffa.
    Ha ljust i sovrummet har jag inte tänkt på, där är alltid igendraget annars.

Vad får din dotter för symptom? 
  • Färgen

Lindsey: hon får eksem. De trodde länge att hon enbart var matallergiker var inte förrän vi fick göra lapptest som de hittade kvalster.
    Vilket försäkringsbolag har ni? Ring och kolla med dem, dock vet jag att Länsförsäkringar bara ersätter om det är astma som är symptomet vid kvalsterallergi bråkade mycket med dem om det utan att få igenom ersättningen trots läkarintyg.

På medeca kan man gratis beställa en bok om kvalsterallergi den förklarar mycket. Kvalster gillar mörkt och fuktigt därför är det bra att få in solljuset på dagen och inte bädda sängen. Om din dotter är liten så tänk även på att undvika fårskinn i vagnen och att inte lägga henne på mattor en längre stund. Kvalster trivs i alla tjocka textilier.. Å gå inte på att köpa täcken och kuddar som är allergisäkra på tex jysk etc de tar inte bort kvalster!

• Lindsey
    Färgen skrev 2012-09-14 19:58:02 följande:
    Lindsey: hon får eksem. De trodde länge att hon enbart var matallergiker var inte förrän vi fick göra lapptest som de hittade kvalster.
    Vilket försäkringsbolag har ni? Ring och kolla med dem, dock vet jag att Länsförsäkringar bara ersätter om det är astma som är symptomet vid kvalsterallergi bråkade mycket med dem om det utan att få igenom ersättningen trots läkarintyg.

På medeca kan man gratis beställa en bok om kvalsterallergi den förklarar mycket. Kvalster gillar mörkt och fuktigt därför är det bra att få in solljuset på dagen och inte bädda sängen. Om din dotter är liten så tänk även på att undvika fårskinn i vagnen och att inte lägga henne på mattor en längre stund. Kvalster trivs i alla tjocka textilier.. Å gå inte på att köpa täcken och kuddar som är allergisäkra på tex jysk etc de tar inte bort kvalster!
    Ah vad jobbigt, här visade det på blodprov när vi också först misstänkte matallergi.
    Vi har folksam, ska ringa dem imorrn.
    Ska kolla efter den boken när jag beställer skydden :) Tack för all info!
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-09-13 20:14:25 följande:
    Nej, fy så tråkigt. Jag vet inte om jag hade nöjt mig med att påminna igen. Jag hade faktiskt gått vidare till rektor/förskolechef och begärt att de gör något. Ni måste kunna känna er trygga med att han får rätt mat! Visst, man vill inte känna sig besvärlig, men det är viktigt att de gör rätt här.

Näe nöjer mig nog inte heller... Ska iallafall informera chefen... O fråga om de får utbildning och kanske träff med dietist kan ordnas...