• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Äntligen dax

längtan80: hon är 8 månader. Har också funderat på risdryck men i så fall att byta ut vattnet i vällingen och gröten mot det eftersom det är jättesvårt att få i henne dryck öht. Till måltiderna blir det några stackars klunkar vatten för neocate ratar hon nu. Tyvärr upplevde jag att det beror på att dietisten envisats med att vi skulle ge henne sinlac. Efter den söta smaken vägrade hon dricka neocate. Tack och lov funkar det fortfarande att berika maten med utan några protester.

• Äntligen dax

Lindsey: skönt att din son tål havre iaf. Dessvärre är väl havren tyvärr ofta förorenad med vete. Är det bara havregryn så finns det ju rena sådana men jag har ingen aning om havredryckerna är garanterat vetefria t.ex.? Hur gammal är din son? Vi kommer att få vetefria produkter på livsmedelsanvisning. Dietisten har komponerat ihop ett testpaket åt oss med helt vetefritt dvs även utan vetestärkelse till att börja med. Kan hända att vanliga glutenfria produkter kommer att funka men vi börjar försiktigt.

• Äntligen dax

Lindsey: dottern har konstaterad reflux och den förvärras väldigt av hennes allergi. Hon småkräks hela dagarna om hon får i sig nåt hon inte tål. Hon har sura uppstötningar och även nattetid kommer magsaft upp i halsen på henne vilket resulterar i orolig sömn och gråtattacker på nätterna. Hon ligger som en banan och vrider huvudet groteskt bakåt och det är ett solklart tecken. Hon har även eksem på benen och lite sporadiska fläckar p resten av kroppen. Just eksemen är inte så farliga i hennes fall utan det är nog snarare magsymtomen som är det jobbiga. Allmänt gnälligt och kinkigt och matvägran brukar också tyda på att hon fått i sig något olämpligt. Hur reagerar din son?

• längtan 80

Ja berika välling å gröt genom att sn risdryckrn ist för vatten. Risdrycken smskar sött, hoppas tösen gillar det ja glutenfria produkter utansoja, vete och mjölk - finns väldigt lite. Kör på tex rismjöl, majsmjöl, teff,guinoa, och liknande. Färdigt mjukbröd finns ej, vet inte med hårda. Svårt med sk glutenfria mjölmixer, finns kanske någon sort.

• längtan 80

Oatly är inget alt för veteallergiker. Andra havredrycker vet jag inget om, kan ej anv havre här hemma.

• Lindsey
    Äntligen dax skrev 2012-09-25 21:00:31 följande:
    Lindsey: skönt att din son tål havre iaf. Dessvärre är väl havren tyvärr ofta förorenad med vete. Är det bara havregryn så finns det ju rena sådana men jag har ingen aning om havredryckerna är garanterat vetefria t.ex.? Hur gammal är din son? Vi kommer att få vetefria produkter på livsmedelsanvisning. Dietisten har komponerat ihop ett testpaket åt oss med helt vetefritt dvs även utan vetestärkelse till att börja med. Kan hända att vanliga glutenfria produkter kommer att funka men vi börjar försiktigt.
    Han är bara 6,5 månader så vi har inte kommit så långt med maten än, men vi skulle få utskrivet recept på vetefria produkter när han är närmre ett år om allergierna är kvar då, fast ska nog be om att få det tidigare, känns ändå som att det behövs nu snart.
    Han reagerar direkt med förstoppning, får ont i magen och hans atopiska eksem blir röda och torra. När han fick mjölk så var hela han prickig, hade jättetorr hy, förstoppad, nässelutslag, snuva och var jämt kokhet. Men mjölken reagerar han värre på än de andra.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Greksmurfen

var precis till apoteket å beställt hem neocate active... gisses vilket pris =O kollade via apotekets hemsida....
    1600:- typ för en veckas förbrukning..... kan det verkligen stämma?

mamma till Maximilian född 081028
  • FridaKarin

Jag behöver tips från någon. Min son är 14 månader och har mjölkallergi (kräks bara inga utslag)
    Han har även förkyldningsastma.

Men nu har har han fått torra runda fläckar på olika ställen på kroppen. BVC rekomenderar miniderm och det hjälper ingenting. Jag har ringt på gånger men de är inte oroade, de tycker inte ens att det är nödvändigt att ta en titt på honom. Fläckarna är röda och jätte torra. Badar 2 gånger i veckan med olja, vi har nytt ut den vanliga babyoljan mot en för känsligare hud.

Har någon något tips på  vad det kan vara eller vad vi ska göra?

• Kavat

Fridakarin, runda fläckar som blir röda när de är aktiva och vita fjällande när de är inaktiva? Låter typiskt ägg-fläckarna som mina barn hade när de fick i sig ägg.

I andra hand gissar jag på soja/baljväxter ( finns i både sinlac och Sempers välling/gröt.)

Testa att utesluta en månad och se om det försvinner

• Kavat

Glutenfria produkter "utan allt" finns som funkar men de är få.

Tål man majs funkar garbos quinoabröd, schärs milly-kex, moillas flatbröd bla.

Kolla i trådarbeten och gå in i utan-allt-bloggen. Där finns jätte bra info om de olika allergierna.