• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Greksmurfen

hej

min dotter har precis fått positivt på komjölksprotein hon är nu 2år. jag själv är gluten men hon har inte positivt än där iaf.

vi har nu fått neocate active utskrivet . vad har ni andra? hon väger idag 10,8kg och har på 2-3v gått ner 0.5kg =/

hennes problem har varit från 1års ålder ca med blod i avföringen, hård/lös avföring mestadels hård. eksem, förkylningsastma.

vi har kört mjölkfritt i 2v nu och inte sdå stor skillnad än. hon ratade den receptfria vällingen i handeln så hoppas hon tar denna neocaten.!

ngn mer som haft barn som testat pos sent?

mamma till Maximilian född 081028
  • Greksmurfen

en fråga ....dagis undrande om man ine hade rätt att få yoggi och havre mjölk etc på recept?

mamma till Maximilian och melina
  • Äntligen dax

Hej!
    Tänkte hoppa in i den här tråden nu när dottern konstaterats allergisk mot flera livsmedel. Har tidigare hållit till i mjölkallergitråden och refluxtråden men nu känner jag att jag även passar här. Hon har visat positivt på patch-test för mjölk, ägg, soja, vete och ev havre också. Det är de enda vi testat men jag misstänker fler saker.

Har undvikit alla dessa utifrån iakttagelser jag gjort så på sätt och vis känns det skönt att få det bekräftat även om jag helst hade sett att hon slapp detta.

Hon har fått neocate och jag har kokat egen gröt och välling med det i. Tyvärr har det varit svårt att komma upp till rekommenderad mängd av både kalcium och järn så nu har vi fått något som heter neocate spoon. Någon med erfarenhet av det? Är en sorts gröt som innehåller bra med både kalcium och järn.

• Trottoarbonden
    barefoot skrev 2012-09-24 20:28:57 följande:

Många äter tex mjölk och vete varje dag utan att tåla det. Kroppen verkar göra det bästa för att balansera upp reaktionen. Tar man bort födoämnet en tid verkar det som att kroppen gör sig av med skyddet/försöket att balansera. Man mår då bättre men vid exponering kan symtomen istället bli akuta. Mer om detta finns tex i "Biophysical Therapy of Allergies" av Peter Schumacher, tysk privatläkare.

Samma sak händer ofta de som bott i mögelhus. De har under boendetiden en massa diffusa symtom samt utvecklar allergier etc men när de flyttar därifrån blir de akuta sjuka när de stöter på mögel igen och ibland även lukter och kemikalier.

En till anledning till att kroppen reagerar på detta sätt kan vara att så länge belastningen ökar (av ett giftigt ämne eller ngt personen inte tål) kan inte kroppen göra sig av med gifter som andra... När belastningen upphör så börjar kroppen avgifta sig själv och blir mycket  mer reaktiv. Jämför med rökare som blir sjuka när de slutar att röka. OBS! Detta är min teori...  

Summa summarum så är det scenario du beskriver ganska vanligt både bland vuxna och barn       
    Så skönt att få det bekräftat! Tack!
  • längtan 80

Äntligen dax- varför inte ge risdryck från carlshamn, halv l / dag ska min tös dricks. Det blir inte så mycket under en dag. Hur gammal är hon?

• längtan 80

Vi anv risdrycken som måltidsdryck, i pannkaka, i bröd som vätska, när vi gör gröten grytor mm. Då får man det extra som behövs.

• Lindsey

Äntligen dax: Vi har precis fått reda på att min son är allergisk mot samma, också via patch test. Dock tål han havre. Tycker också att det är så skönt att få det bekräftat eftersom jag misstänkte just dessa allergierna.
    Hur gammal är din dotter och hur reagerar hon på det hon inte tål?

• Lindsey

Var här förresten fler med kombinationen mjölk, soja, ägg och vete? Undrar lite hur matvanorna ser ut? Är förvirrad över detta med glutenfria produkter, vad kan han egentligen äta? Finns det tex bröd utan allt detta att köpa eller får man baks själv?