• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • spökplumpen

En snabb fråga. Är det någon annan som har märkt att det inte går att få tag i carlshamn risdryck? Jag har letat i flera veckor nu men det ekar tomt i alla butiker. Har mailet dem, men inte fått något svar än.

• LokesMammi
    spökplumpen skrev 2012-11-22 11:29:03 följande:
    En snabb fråga. Är det någon annan som har märkt att det inte går att få tag i carlshamn risdryck? Jag har letat i flera veckor nu men det ekar tomt i alla butiker. Har mailet dem, men inte fått något svar än.
    Sist vi handla så fanns det i affären. Var ett tag sen nu. Vi brukar köpa på oss ett lager så man har hemma! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Färgen

Idavi: vad använder ni i badet? Olja duschtvål schampo, kan det vara något av de han reagerar på? Min dotter har oxå eksem och vi måste verkligen tänka på Vilks produkter vi använder i badet. Sen blir eksemen rödare i badet men de brukar dämpa dig när hon blir smord. För oss fungerar oxå Essex ( den vit/blåa fetare varianten) bättre än miniderm som BVC ofta rekommenderar.

• IdaVi
    Färgen: Tack för svar!
    Vi har inget i vattnet och han badar max 2 ggr/vecka. Schampo och duschcreme är Barnängens parfymfria. När han var mindre hade vi olja i vattnet,  men jag tycker håret blir så flottigt på barnen av det (jag kanske är lite larvig? )
    Aha, kanske skulle testa Essex istället. För det var Miniderm jag menade som jag glömde
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sephyria

IdaVi: Sonens eksem blir också rödare när han badar men det lägger sig efter en stund. Vatten är ju uttorkande i sig så jag tänker som så att en eksemig hy kanske blir värre av bad. Att det inte är så mycket att göra åt förutom att vara noga med att smörja och välja bra tvål och schampo.

Sen kan man ju fråga sig vad eksemen beror på. Det är inte säkert att det visas på tester. Har ni uteslutit vete? Kavat la in en artikel för inte så länge sen där det stod att sädesslagsallergi var mycket vanligare än man kunde tro. Var tionde barn är allergiskt mot något/ några av sädesslagen, enligt artikeln. Ofta var det även barnen som hade problem med eksem..

• Maca

Min son blir också rödflammig när han badar. Vi använder inget förutom vatten men det lägger sig en stund efter, vi smörjer med locobase repair. Men det har blivit väldigt mycket bättre sen vi tog bort havren. Sonen gjorde gastroskopi förra veckan läkaren tyckte inte tarmen var skadad men väntar svar på biopsin. Troligtvis är det inte gluten. Vi ger ingen mjölk soja o havre o han har gått upp 400g på 2veckor. Men han är fortfarande förstoppad o måste få forlax för att kunna bajsa normalt. Så något mer är det. Nästa vecka ska vi göra få göra svett test också men läkarn tror inte det är cystiskt fibros då hans blodprov på visade väldigt bra värde, men man vill göra svett testet för att kunna säkerhet ställa till 100%.

• Mandelskorpan

IdaVi: vår son får eksem på bröstet av mjölk & soja och på kinderna av vete, havre, majs o ris (vad vi vet än så länge....). Tester visar ingenting så det kan man inte lita på.

• Färgen

Vi kan inte bada dottern merän en gång i veckan. Testa att byt produkter om ni tycker han blir väldigt utslagen efter bad. Vi har tex testat oss fram till att använda Weledas ned ringblomma.
    Vår dotters eksem beror på kvalsterallergi vilket inte visade sig på varken prick eller blodprov. Var först vid ett lapptest det syntes att hon var kraftigt allergisk mot kvalster.

• IdaVi

Tack för alla input. Har inte provat att utesluta något ännu. Han äter allt (glad i mat) och verkar må bra för övrigt. Inte underviktig som dottern (äggallergi som vuxit bort och nötallergi vad vi vet hittills). Kanske ska testa att utesluta vete för att se om det blir bättre. Han reagerar ibland kraftigare, men vi har svårt att hitta någon röd tråd på det han äter, förutom kanel som han blir prickig av direkt.

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sephyria

IdaVi: vi hade också svårt att se nån röd tråd men sonen blev en annan unge efter att vi uteslutit säden (vete, korn, råg, havre). Även saker som vi inte kopplat till allergin blev bättre. Eftersom han fick i sig dagligen såg vi inga kraftiga reaktioner men de dagar då han fått i sig mer än vanligt (bröd, pasta) så reagerade han mer!