• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2013-02-12 21:58:58 följande:
    Jag pratade med dietisten om det och är barnen allergiska så är det ok att använda risdryck men istället dra ned på annan ris konsumtion och inte ge kokt ris, riskakor etc.

Va fan ska ungen då äta? (förlåt). Men vi är nu under utredning av potatisallergi. Han kan ju inte bara äta pasta? Stackars unge! Riskakor var längesen han fick men det gillar han.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • shine

Ja tänker samma, vad kan vi göra för mat? Snart inget?! Han är ägg-, vete-, soja- och mjölkproteinallergiker. Suck.

• Avena
    Hejsan alla!
    Längesen jag var inne här nu (fick en bebis för en månad sen och har haft fullt upp...) men jag har en undran till er.
    Ni som har barn som reagerar med kräkningar och /eller diarée, hur länge brukar det hålla i sig? Vår pojk, 2 år, kan kräka och ha diarée flera dagar i sträck. Dock äter han som vanligt och är pigg och glad på dagarna men så på natten kräks han plötsligt. 
    I lördags åt han för första gången majs (mycket!) och på natten till söndag kräktes han. Sen har han haft diarée på dagarna men varit glad och ätit och verkat frisk och så inatt (natten till tisdag) kräktes han igen. Är inte det konstigt? Det kan ju vara så att han är magsjuk, men ingen annan i familjen är dålig. Varför går det så länge mellan kräkningarna?
    Vet ni någon som reagerar så på majs? Vi vet alltså inte om han är allergisk mot det eller ej, men det var det enda nya han hade fått i sig. Han kräks även av soja och morötter...
    Tacksam för svar!
  • spökplumpen

Men fy fan!! Och här har jag gett dem risdryck, risgrynsgröt gjord med risdryck, ris till maten, puffat ris med risdryck, bröd bakat på risdryck, och rismjöl,pannkakor på risdryck och rismjöl, godis och kakor på risdryck och rismjöl, risfrasbröd och riskakor. Bör man kolla upp halterna i deras kroppar?? Jag känner som ni andra, vad sjutton ska jag ge dem istället? Sädesslagen och majs funkar inte......jäkligt spännande att försöka baka bröd på enbart potatismjöl och bovetemjöl. Rismjöl tycker jag har varit räddningen i bakandet. Därmed sagt, är det någon som har ett recept på bröd att dela med sig av? Tack och lov säger jag bara att vi precis har fått tillbaka laktosfri mjölk till dem båda, men bröd och frukost i stort känns hopplöst. Mina gillar inte yoghurt eller keso utan de älskar sitt puffade ris både morgon och kväll.

• spökplumpen

Blir till att prioritera om lite och ändra så att vi testar att återinföra majs härnäst för att förenkla brödbak. Med majs finns det så mycket fler variationsmöjligheter.

• Mandelskorpan
    Avena skrev 2013-02-13 10:21:30 följande:
    Hejsan alla!
    Längesen jag var inne här nu (fick en bebis för en månad sen och har haft fullt upp...) men jag har en undran till er.
    Ni som har barn som reagerar med kräkningar och /eller diarée, hur länge brukar det hålla i sig? Vår pojk, 2 år, kan kräka och ha diarée flera dagar i sträck. Dock äter han som vanligt och är pigg och glad på dagarna men så på natten kräks han plötsligt. 
    I lördags åt han för första gången majs (mycket!) och på natten till söndag kräktes han. Sen har han haft diarée på dagarna men varit glad och ätit och verkat frisk och så inatt (natten till tisdag) kräktes han igen. Är inte det konstigt? Det kan ju vara så att han är magsjuk, men ingen annan i familjen är dålig. Varför går det så länge mellan kräkningarna?
    Vet ni någon som reagerar så på majs? Vi vet alltså inte om han är allergisk mot det eller ej, men det var det enda nya han hade fått i sig. Han kräks även av soja och morötter...
    Tacksam för svar!

Inte kräkningar i flera dagar men däremot diarré i uppåt 5-6 dagar. Har han inte tålt majs tidigare, eller?
  • Mandelskorpan

En fråga till er i tråden som har barn som reagerar i mage/tarm: har de haft ont i magen efter måltid? Sonen får ont efter ca 1/2h, alltså även efter mat jag vet att han tål. Det blir alltså inte diarre eller så sen utan "bara" ont och sen bra igen efter en stund. Är det vanligt?? Som vanligt måste man ju ha något att oroa sig över... 

• LokesMammi
    spökplumpen skrev 2013-02-13 11:41:06 följande:
    Men fy fan!! Och här har jag gett dem risdryck, risgrynsgröt gjord med risdryck, ris till maten, puffat ris med risdryck, bröd bakat på risdryck, och rismjöl,pannkakor på risdryck och rismjöl, godis och kakor på risdryck och rismjöl, risfrasbröd och riskakor. Bör man kolla upp halterna i deras kroppar?? Jag känner som ni andra, vad sjutton ska jag ge dem istället? Sädesslagen och majs funkar inte......jäkligt spännande att försöka baka bröd på enbart potatismjöl och bovetemjöl. Rismjöl tycker jag har varit räddningen i bakandet. Därmed sagt, är det någon som har ett recept på bröd att dela med sig av? Tack och lov säger jag bara att vi precis har fått tillbaka laktosfri mjölk till dem båda, men bröd och frukost i stort känns hopplöst. Mina gillar inte yoghurt eller keso utan de älskar sitt puffade ris både morgon och kväll.

har nästan lust o ringa dietisten o prata med henne. det är ju skrämmande. vi har också rismjölk i och till allt! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Pratat med celiakiförbundet och de hade missat detta totalt och skulle kontakta livsmedelsförbundet. Jag berättade om den utsatthet och panik oro ångest mmm som detta kommer att skapa hos föräldrar till multiallergiska barn.

Här blir det vatten, kalciumtablett. För calorier - generös med ägg skinka, coccosmjölk