• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    MariaWe skrev 2013-02-12 09:16:17 följande:
    Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!
    Vår dietist sa att 3dl risdryck om dagen är helt ok, eller ge mer risdryck men hålla nere på all annan rismat. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • spökplumpen
    MariaWe skrev 2013-02-12 09:16:17 följande:
    Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!

Vad är det jag har missat angående risdryck? Vi ger vår minstingen kalktabletter, de innehåller kalcium och D-vitamin men i övrigt ger vi inget mer. Gav upp när jag tyckte alla piller hade något som de inte tålde.
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2013-02-12 12:21:01 följande:

Vad är det jag har missat angående risdryck? Vi ger vår minstingen kalktabletter, de innehåller kalcium och D-vitamin men i övrigt ger vi inget mer. Gav upp när jag tyckte alla piller hade något som de inte tålde.
    Det finns arsenik i risdrycken så rekommendationen är att inte ge det före 6års ålder
  • längtan 80

Mår nästan illa. här har vi gett risdryck, halv lite per dag. risgrynsgröt och vanligt matris, risbröd ( frasbröd)  usch... nu blir deet vatten och kalktabletter.

• shine
    längtan 80 skrev 2013-02-12 16:21:36 följande:
    Mår nästan illa. här har vi gett risdryck, halv lite per dag. risgrynsgröt och vanligt matris, risbröd ( frasbröd)  usch... nu blir deet vatten och kalktabletter.
    Mmm samma här! Det knyter sig i magen. Vi har träffat dietist två gånger och inte någon av dessa gånger har hon tagit upp detta. 
  • längtan 80

pratade med dietisten i dag och hon sa vatten och kalktabletter... funderade på mandelmjölk men har många på min släkt som inte tål det så vi vågar inte börja med det riktigt ännu

• Avena

Hejsan alla!
    L'ängesen jag var inne här nu (fick en bebis för en månad sen och har haft fullt upp...) men jag har en undran till er.
    Ni som har barn som reagerar med kräkningar och /eller diarée, hur länge brukar det hålla i sig? Vår pojk, 2 år, kan kräka och ha diarée flera dagar i sträck. Dock äter han som vanligt och är pigg och glad på dagarna men så på natten kräks han plötsligt. 
    I lördags åt han för första gången majs (mycket!) och på natten till söndag kräktes han. Sen har han haft diarée på dagarna men varit glad och ätit och verkat frisk och så inatt (natten till tisdag) kräktes han igen. Är inte det konstigt? Det kan ju vara så att han är magsjuk, men ingen annan i familjen är dålig. Varför går det så länge mellan kräkningarna?
    Vet ni någon som reagerar så på majs? Vi vet alltså inte om han är allergisk mot det eller ej, men det var det enda nya han hade fått i sig. Han kräks även av soja och morötter...
    Tacksam för svar!

• LokesMammi
    2små2stora skrev 2013-02-12 12:38:22 följande:
    Det finns arsenik i risdrycken så rekommendationen är att inte ge det före 6års ålder

Men va? Är det sant? Sonen gillar inte o dricka mjölk så han dricker vatten, men vi använder rismjölk när vi gör yoghurt o sås! Han gillar inte kokosmjölk. Är också allergisk mot mjölk, havre o soja (bla)
    Ska vi inte använda den nu? Gäller det båda risdrycksorterna? 
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-02-12 21:47:33 följande:

Men va? Är det sant? Sonen gillar inte o dricka mjölk så han dricker vatten, men vi använder rismjölk när vi gör yoghurt o sås! Han gillar inte kokosmjölk. Är också allergisk mot mjölk, havre o soja (bla)
    Jag pratade med dietisten om det och är barnen allergiska så är det ok att använda risdryck men istället dra ned på annan ris konsumtion och inte ge kokt ris, riskakor etc.
  • shine
    LokesMammi skrev 2013-02-12 21:47:33 följande:

Ja riset är tydligen värst då det drar åt sig gifterna. 

Så här står det bland annat på livsmedelsverkets hemsida:
    Arsenik finns främst i risprodukter

Samtliga risprodukter som undersökts – gröt, välling och risdrycker – innehöll arsenik. Särskilt risdrycker skulle kunna innebära en hälsorisk för små barn. De används ofta som ersättning för mjölk till exempelvis mjölkallergiska barn eller barn som äter veganmat och konsumeras då under en längre tid.

– Även andra studier av risdrycker visar liknande resultat. Vi ser så pass allvarligt på det här att vi avråder föräldrar från att ge risdrycker till barn under sex år, säger Emma Halldin Ankarberg.  Länk till artikeln