• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-02-13 21:30:08 följande:

o den är utan allt?

vad gör du med den? häller upp på tallrik med mjölk? =) 
    Ja det är bovete och agavesirap. 

W äter den med soygurt men J med havredryck. Man ger de precis som alla andra flingor. De påminner lite om kalaspuffar då de är lite söta

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2013-02-13 21:36:08 följande:
    Ja det är bovete och agavesirap. 

W äter den med soygurt men J med havredryck. Man ger de precis som alla andra flingor. De påminner lite om kalaspuffar då de är lite söta

Ok. Kanske inte så jättemättande frukost?! Vi ger ju honom risyoghurt nu som vi gör på minutris och rismjölk med frysa bär som han älskar. o det är mättande o bra start på dagen. t.o.m. sonens dagis gör den yoghurten som han äter till frukost o mellis.......
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • spökplumpen
    2små2stora skrev 2013-02-13 19:22:20 följande:
    Vi ger puffad quinoa och puffat bovete till frukost

Var köper man sånt? Jag gjorde bovetegröt igår kväll och imorse, det kommer bli extremt dyrt det här. Barnen gillar verkligen inte gröten, spottar ut den, gråter och har fått äta sig mätta på ost och den skinka som fanns kvar. Stora grabben åt kanske 10 skedar, men bara efter att han själv fått hälla på tonvis med socker på gröten. När sockret va slut ville han inte ha mer och jag vill inte tvinga dem att äta sånt de inte gillar. Jag hoppas dock att de ska vänja sig vid smaken för bovete kommer få bli livsmedel nr ett numera.
  • 2små2stora
    Spökplumpen: Vi köper dem på hälsokosten.

Lokesmammi: W äter de med soygurt och sedan en smörgås till
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2013-02-14 11:41:03 följande:
    Spökplumpen: Vi köper dem på hälsokosten.

Lokesmammi: W äter de med soygurt och sedan en smörgås till

Han tål inte soja. Det är rismjölk som gäller!!
  • LokesMammi

Idag var vi på BVC o vägde och mätte!
    15/1 var han 10.6kg tung o 81cm kort. 14/2 ä han 10.5kg tung o 82cm kort! *suck* Trots utan potatis. Men nu har han varit sjuk och inte ätit på 2 veckor.

Träffade barnläkaren efteråt. Vi ska fortsätta ge potatis. Han har ingen allergi mot det. Väga på bvc om 3 månader igen o träffa henne om 6månader.   

• 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-02-14 12:10:14 följande:

Han tål inte soja. Det är rismjölk som gäller!!
    Gör en yoghurt på risdryck och bovete så blir det mindre ris i alla fall. 

Jag talade bara om hur W äter dem hur du vill servera dem är upp till dig om du vill ge dem eller gör en nyponsoppa och servera dem med.   
  • spökplumpen
    2små2stora skrev 2013-02-14 11:41:03 följande:
    Spökplumpen: Vi köper dem på hälsokosten.  Lokesmammi: W äter de med soygurt och sedan en smörgås till

Tack för tipset! Ska ner på stan imorgon och kolla utbudet. Quinoa är ju tyvärr som bovete, en speciell smak som man måste vänja sig vid. Själv gillar jag quinoa, men sambon vägrar äta det och storebror var lite skeptisk till flingorna med quinoa och majs som jag gav honom innan vi plockade bort majsen.
  • spökplumpen

På väg hem från dagis tittade jag in på Coop för att se om det fanns något där som de kunde äta. Köpte en burk laktosfri turkisk yoghurt med vääääldigt lite hopp om att de ens skulle smaka den. De hade även puffat quinoa, men med spår av massa olika saker som de inte tål, och lite andra saker som även de gick bort av samma anledning. Men yoghurten fick iaf följa med hem. Väl hemma erbjöd jag dem en liten knivudd att smaka, store sa nej och då ville inte lillebror heller smaka. Men han tänkte om och ville sen prova oh sen ville han ha mer!! Så han fick en skål med yoghurt med kokos på. När storebror såg att han åt med god aptit ville även han smaka på yoghurten med kokos och se på faan, även han gillade det! Lycka! Nu gäller det bara att den lilles mage tål den ganska drastiskt ökade mängden laktosfria produkter. Men som sagt, lycka!

• LokesMammi
    spökplumpen skrev 2013-02-14 15:12:06 följande:
    På väg hem från dagis tittade jag in på Coop för att se om det fanns något där som de kunde äta. Köpte en burk laktosfri turkisk yoghurt med vääääldigt lite hopp om att de ens skulle smaka den. De hade även puffat quinoa, men med spår av massa olika saker som de inte tål, och lite andra saker som även de gick bort av samma anledning. Men yoghurten fick iaf följa med hem. Väl hemma erbjöd jag dem en liten knivudd att smaka, store sa nej och då ville inte lillebror heller smaka. Men han tänkte om och ville sen prova oh sen ville han ha mer!! Så han fick en skål med yoghurt med kokos på. När storebror såg att han åt med god aptit ville även han smaka på yoghurten med kokos och se på faan, även han gillade det! Lycka! Nu gäller det bara att den lilles mage tål den ganska drastiskt ökade mängden laktosfria produkter. Men som sagt, lycka!

Jättebra. Glad jag blir. Kan man äta laktosfritt så blir marknaden mkt större! =)