Tillalamm skrev 2011-01-17 17:04:48 följande:
Tänkte lägga ut en fråga till alla "prick"-experter här
Min pojk får prickar runt munnen av SÅÅ mycket (bla. havre, vete, ris, bovete, äpple, gurka mm). Hans läkare är inte så bekymrad eftersom sonen "inte har fler symptom än så", som läkaren brukar uttrycka det hela. Läkaren verkar vara av åsikten att om det inte finns fler symptom än prickar, är det lugnt att ge barnet all mat (även sådan mat som sonen får prickar av). Läkaren vill gärna förklarar prickarna med att de kommer av att sonen använder napp. Jag vet dock att så inte är fallet, eftersom prickarna kommer och går oavsett hur mycket nappen används.
Till saken då. Vilken är er åsikt - ska man eller ska man inte utesluta mat som "bara" ger prickar?
En annan sak också. Jag har märkt att om jag ger min son samma sak varje dag - låt säga att han exempelvis får rivet äpple i gröten varje dag i tre månader - så börjar han reagera på äpple. Det verkar alltså som att han börjar reagera på sådant han får för ofta (han tålde äpple var dag fram tills han hade fått det i ca tre mån). Hur gör ni andra med allergiska/överkänsliga barn - roterar i deras matintag?
Applåd till den som orkat läsa såhär långt

Jag tycker att du ska testa utesluta mat som han reagera på och få prickar av,klia han sig med`?