• t0va

Allergitråden

Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  

• t0va
    lolo21 skrev 2011-05-04 16:03:43 följande:
    Alltså här kommer en väldigt enkel, och kanske lite dum teori Oskyldig men det var inte kylan ute som gjorde honom mer röd? Wille blir jätteröd o torr, nästan läderaktig, på kinderna när det är såhär kallt. Bara en tanke:)
    nej, tvärt om i så fall. Han var jätteröd på förmiddagen när vi var inne, men så fort vi gick ut och även i köpcentrumet så var det mycket mindre rött, var inte alls varmt på kinderna heller. 

När han vaknade så hade han inte varma kinder, så något hände den korta stunden han låg på golvet och krälade. Tycker inte han snurrade runt så mycket att han blev varm om kinderna pga. det.

Skriver ner i min lista så får jag väl se vad som händer nu när vi kommit hem igen, ifall han blir jätteröd igen.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-05 21:13:38 följande:
    Ahh...hrm, ja då finns det ju en risk. *suck* Varför finns det inte bara en bok där man kan slå upp exakt vad alla problem beror på. Vad enkelt det skulle vara då.
    Jag blir lite matt av att tänka att det kanske är det, eller kanske det, eller det.....Och detta testande. När man äntligen tycker att man hittat rutiner i vardagen, och så vänds allt upp och ner igen.
    Det kanske låter jättekonstigt att jag inte bara känner att det känns enkelt att testa att utesluta alla sädesslag eller så. Just nu orkar jag inte. Allt som hänt har gjort att jag deppat ihop totalt, och är arga mamman här hemma mest hela tiden. Men jag ska få komma till KBTterapeut och förhoppningsvis får jag lite rätsida på mitt tänk så jag orkar fortsätta kämpa med lillkillen och för att få dottern att tycka att det faktiskt kan vara roligt att vara hemma med mig och lillebror, och att mamma faktiskt kan vara glad också....
    Men självklart vill jag att min son ska må bra. Och det är självklart att jag testar att utesluta misstänka allergener som kan orsaka andningsbesvären, men jag vill utesluta en sak i taget och då det känns som den största omställningen, så skjuter jag lite på det tills jag i så fall ser att det inte ger sig med det andra ( att medicinerna faktiskt gör effekt, uteslutande av ev bakterie, eller att infektionerna ger med sig när det blir varmare ute).
    Låter det någorlunda vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
    Fattar lite hur du tänker, jag har en depp nu ang. theo och hans diarre. Idag har jag bytt bajsblöja 5 gånger, det blir inte bättre och har snart hållt på en vecka. Jag vill att det är tänderna men nu har jag misstänkt något i enago flera gånger. Pratade med sköterskan på föräldrastödet idag och hon sa att vi helt klart borde ha en läkare på allergimottaningen, verkar som om vi trillat mellan stolarna när vi bytte bvc, men vårat nya som är bra ska ringa imorgon eller nästa vecka så får vi se. 

Jag vill bara ha någon att bolla tankar med, lägga upp en plan över vad han ska äta och hur vi ska fortsätta, blir så knäckt när det blir bakslag även om han verkar må bra för övrigt. Känner att han gärna får äta ersättning tills han blir stor och kan säga hur det känns, nu får jag ångest över att ge honom mat för att han kan reagera. 

Så fort det känns lungt så händer något och så blir det skit igen. Hoppas vi får komma till allergimottagningen och få hjälp där. Han kan knappast leva på risgrynsgröt, ersättning och ris/potatiskex resten av livet. 

Hoppas du får hjälp så det känns bättre snart. 
  • t0va
    miracle maker skrev 2011-05-05 23:46:45 följande:
    Känns som att det är många som har det kämpigt här just nu. Jag är också så oerhört less på att analysera allt allt allt så in i minsta detalj. Maila alla producenter för att fråga om dolda innehåll, analysera prickar, bajs, humör, sömn och sen koppla det till alla tänkbara allergener i mat och omgivning. Jag blir tokig! Skönt att veta att jag inte är ensam, men hoppas så klart att det snart blir bättre för oss alla!
    Hoppas verkligen det blir bättre för er också, kanske är det extra tufft nu när det börjar bli varmare ute också och många runt en är så glada och uppåt, och att pollen också kan påverka våra barn. 

Kom att tänka på idag när vi var i parken med mammagruppen, att det var så svårt för mig att komma på vad Theo kunde fika på. De andra åt kaka, cornflakes och barnmatsburk, men det känns så tråkigt att bara ge riskex och ersättning. Är så svårt att hitta färdiga barnmatsburkar som är rena från det mesta. Han fick i alla fall lite fruktpuree istället för mat och sen ersättning. Men det är väl sådant man kommer in i sen också och hittar lösningar.

kom på efteråt att han kunde ha fått risgrynsgröt med fruktpuree typ risalamalta.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-06 20:54:02 följande:
     Ni skulle verkligen behöva en läkare på allergimottagningen. Nu tycker jag iof inte att vår läkare där lyssnar särskilt bra. Eller snarare, han verkar mest rycka på axlarna och så ler han lite, känns som om han ser ner på en lite. Ungefär som om man inte fattar riktigt. Stör mig på det. Om jag ställer en fråga kring allergierna eller ev korsreaktioner etc så vill jag inte ha en klapp på huvudet och ord som egentligen säger att jag ska sluta fåna mig, jag vill att mina frågor tas på allvar och att jag får klara svar. Han har dessutom lovat dietistkontakt de 2 senaste gångerna vi varit dit, men än har inget hänt (senast vi var där är en månad sedan). Så jag blir lite less faktiskt.

Att få bolla med någon och hjälp att lägga upp kosten, samt att få råd och tips, är det jag hoppas att dietisten ska kunna hjälpa oss med. Men jag hör ju aldrig av henne. Kanske ska ta och ringa upp och fråga om läkaren ens pratat med henne. 
    Jag ger Leo mycket mat nu och han får bara Nutramigen på natten/morgonen när han vaknar, samt vid nattning. Annars är det puréer, gröter, hemmagjord yoghurt, fruktpuréer etc. Men ska vi börja utesluta sädesslag så ryker det en hel del av det vi idag ger, och då blir det tillbaka till ersättningen. Nu när han äntligen verkar börja gå upp i vikt ok igen. *suck* 

Ja, jag hoppas att KBT terapeuten ska kunna hjläpa mig att få lite rätsida på mina tankar. Just nu är det kaos i hjärnkontoret och jag orkar och vill inget alls. Tvingar mig själv till en massa saker för att inte isolera mig hemma alltför mycket, men det är tungt just nu. Det går ju dessutom ut över barnen, och det märker ju stora tjejen mest. Hon reagerar med att bli alldeles omöjlig och dagen idag avslutades med att hon örfilade mig och jag släpade henne i säng under skrik och gråt. Det  känns som en ond cirkel alltihopa. Vi springer runt i ekorrhjulet som bara snurrar snabbare och snabbare. Något måste hända som bryter detta....jag hoppas att det är att hjälpen från terapeuten som kan göra det i och med att jag kan ändra mitt tänk.

Styrkekramar till dig! Ni kämpar ju också på med matproblemen. Hoppas vi snart får lite rätsida på eländet så vi vet vad man kan ge de små liven.
    Jo precis när man tar bort så mycket så känns det som inget finns kvar, köttfärs är han inte så intresserad av utan tar några få skedar av, så jag blandar med fruktpuree då äter han lite mer, men det är ju inget han kan leva på. Blir mer frukt än riktig mat. 

Idag höll jag på att bryta ihop jag med, vi beställde mer mat för 2 veckor sedan och jag har ringt varannan dag för att se ifall det kommit men inte då. Så i måndags tog jag mitt pappersrecept och hämtade en burk på apoteket, de hade bara en burk hemma men sjukhusköket sa att maten skulle komma den här veckan så det räckte med en burk. Idag ringde jag igen och fick till svar att det inte hade kommit något. 

Då var maten nästan slut, och vi hade ingen risvälling heller för det har inte funnits på våra 2 ica den senaste tiden. Så jag packade in ungen i bilen och åkte till stan, hittade välling på första ica vi kollade på. Sen gick vi till apoteket, då hade jag 3 skopor ersättning kvar. Men som tur var så hade de 6 burkar nutra och 4 profylac som vi fick ta med oss. 

Nu när vi dubbelkollat så det skulle komma så kommer det inte ändå. Nu hade vi ju våra pappersrecept och svärmor hade 1 burk nutra på sitt apotek så vi skulle inte stå utan mat den här gången, men ändå. Tänk om vi inte hade de recepten kvar utan bara gått efter de regler som gäller här i landstinget? 

Inte någon hjälp fick vi från sjukhusköket heller som ska ordna hem maten de vet ju att jag ringt flera gånger. "ja vi får ta och se vad som hänt" var deras svar, så jag måste ringa igen på måndag och kolla. Fast det är inte panik som tidigare gånger.. men ändå. 

Så nonchalanta...

Diarren fortsätter, nu får han nutramigen som han blivit lite förstoppad av innan så jag hoppas det stoppar upp lite. För han har frätit sönder rumpan trots att vi smörjt och tvättat med olja.  Han gillar i alla fall att få kräm på kinderna får se det som positivt att han inte protesterar. Tänk om det hade funnits en instruktionsbok till varje barn. 

Kämpa på allihopa där ute.  
  • t0va
    Tibell skrev 2011-05-10 22:06:35 följande:
    Lindström : nä gallan tror jag inte. Har ju inte den sortens smärta i magen utan bara väldigt illamående.

Kavat : man har kollat sköldkörtlen flera gånger och det har alltid sett bra ut.
    Vikten gick bra till en början. Men sen tappade jag igen och slank under 40 kg :(
    Men har de tagit alla proverna, jag testades många gånger för det när jag var sjuk och fick veta att det finns ett antal olika prover som man ska ta och följa under en längre tid, inte stirra sig blind på att proverna är inom normalgränsen. 

Någon som har tips på vad jag kan ha ihop med köttfärssåsen till sonen, något utan mjölk, ägg och vete. Gärna utan sädelag över huvudtaget. Han har fått potatismos men verkar inte vara så förtjust i den kombinationen.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-10 22:15:51 följande:
    amanda äter ris eller vanlig kokt potatis.
    Risnudlar blev det en gång med men det tyckte hon inte var nån höjdare.
    Potatis är en favorit, speciellt att få hålla i handen och äta själv, får prova och se ifall det funkar med köttfärsen, vet inte om det är den han inte är så förtjust i. Idag gjorde jag en variant av den vi åt, ska prova imorgon och se ifall han äter den. Gjorde redning med maizena ock körde sen allt i mixern så det blev rätt bra konsistens. 

Fick veta idag att profylacen är restnoterad igen, precis som förra gången. De skulle ringa mig idag och meddela när sjukhuset får leverans men ingen ringde, är inte speciellt förvånad. Vi har mat så vi klarar oss ett tag och recept så vi kan hämta mer på apoteket trots att vi inte får göra så. Ska se vad som händer men jag är lite sugen på att kontakta tidningen, för såhär kan det inte vara varje gång vi ska fixa mat och de på sjukhuset som sköter beställningarna kan inget göra för de blir nedprioriterade eftersom de bara förhandlar för sitt sjukhus, så de stora apotekskedjorna går först och får maten först. 

Men visst är det så att alla ni andra kan hämta ut på apoteket eller är det fler som måste gå via sjukhusköket eller liknande omvägar?  
  • t0va
    FrökenLindström skrev 2011-05-10 21:37:26 följande:
    btw är jag lite deppig nu, eleonora har inte behövt använda sin astmamedicin på flera månader. Nu är hon riktigt risig, hostig och rosslig och man märker att hon har riktigt svårt att andas mellanåt. Så nu får vi puffa lika mkt som förra sommaren när det var som sämst.

kopplar ihop det med pollenallergin, vi får ju inte i henne medicinen :( Jag förstår henne, den är jätteäcklig (var ju tvungen att själv smaka). Finns inte medicin i annan form som hon kan få heller. Så vi får väl se vad vi ska hitta på, får nog börja med att ringa doktorn!

Ni med pollenallergiska barn, hur gör ni med medicin?  
    Det går inte att blanda med koncentrerad saft eller liknande så smaken inte känns. Än så länge har vi bara gett alvedon till sonen och så länge han får hålla dossprutan själv har det gått bra men den smakar ju rätt ok ändå. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-11 08:23:45 följande:
    t0va, det är helt förskräckligt dåligt!! Buss på dem!!! Demon
    Ingen ringde igår och inte idag heller så jag bussade sambon på dem, den 23:e kommer leveransen så typ 26:e eller i värsta fall veckan efter den 30:e kommer maten till dem. Helt jävla otroligt! 1månad efter att vi beställde och vi får mat för ca 36 dagar, nu räcker det ju längre eftersom han äter lite mer vanlig mat men ändå. Hur många fler sitter och blir drabbade? 

Jag väntar på att bvc ska ringa imorgon så får vi se ifall de kan producera ett pappersrecept för nästa gång det strular.  
  • t0va

Fick en tanke nu, theo har alltid varit lite tät i näsan på natten, han sov ju länge i barnvagnen eller med sängen uppallad, men nu sen vi kör helt utan vete och havre som var det han ätit så är det inte så längre. Vi flyttade om i sovrummet och då brydde jag mig inte om att ställa hans säng på klossarna igen utan lät det vara. Vi tog bort ena långsidan på den och växlar att låta sängen stå brevid min eller in mot väggen för han vill inte gärna sova själv nu. Så då blev det jobbigt att ändra på nätterna och ha klossarna där. 

Men det är inte alls samma sak, 2 nätter nu har han varit lite tät men det kan vara pollen också eller vanlig förkylning, det stör inte sömnen så som tidigare och han ligger helt plant utan några större problem.

Kan det vara ett allergitecken? Jag kom inte och tänka på det förrens nu i morses när han var lite tät igen, det har varit ett sånt jättefipplande med att låta honom sova i gungan, babyskyddet vagnen osv. för att komma upprätt, och vårat gamla bvc sa att små barn är ofta täta men de har kläckt ur sig konstigheter innan.  

Svar på tråden Allergitråden