• t0va

Allergitråden

Nu har jag gett Theo lite vetemjöl utblandat i rismjölk, ska bli intressant att se ifall han får diarren igen. Känner att jag måste få lite mer klarhet i det här innan sommaren när vi ska åka till släktingar, de kommer inte vara försiktiga ifall jag säger att jag har misstanke om mer allergi. 

Igår trodde jag att hans torra röda märke var påväg bort, men så fort vi kom hem så lyste det och kinderna som rudolfs mule. Ska ta och sätta innekaninen i badrummet även om päls och sånt sitter kvar överallt i lägenheten så verkar han reagera mest när han är på golvet för i sovrummet där kaninerna inte är så ofta mer än när de smiter under sängen, där är han sällan röd om kinderna.  

• t0va

Så patetiskt... mitt brev till politikerna gick till patientnämnden som har pratat med dietisten på allergimottaningen, och "Du är välkommen att höra av dig till henne, så hjälper hon dig utifrån vad som är möjligt" Förra gången det strulade så var hjälpen att få höra att de inget kan göra och vi måste köpa burkar själva, alternativt vänta på beställning på nutra som han blir förstoppad av eller testa något annat, då fick vi någon med laktos i som vi ihop med dietisten kommit fram till att han inte kan äta. 

Blir så trött... orkar inte prata med dem och få höra att de inget kan göra för de har sina regler men vi kan komma och få en burk av något annat och hoppas att han inte reagerar. Det är ju små barn det handlar om. Sen lär dietisten säga att han ska äta välling och gröt istället för det var hon som sa att han efter 6månader inte får mer recept på ersättning. Vad ska vi ge då, risvällingen han vägrar äta eller göra egen majsmjöl utan att berika... 

Jag ska i alla fall beställa mer profylac med vårat pappersrecept så tror jag vi klarar oss tills hans leverans ska komma, men vi har inte många uttag kvar på det, och bvc har inte hört av sig än.  

• t0va

Nu ringde patientnämnden, hon hade pratat med chefsläkaren på barnkliniken/allergimottaningen och informerat, han hade ingen aning om hur det såg ut nu att vi dels måste betala 50kr extra för att ta det omvägen via sjukhusköket istället för apoteket men att det krånglar massor med att få ut något alls. Han såg inte lätt på det och jagar sjukhusköket nu för att få höra vad de säger, han skulle också prata med Linköping, vi bor i norrköping och beslutet är tydligen något lokalt för våra 2 städer. 

Sen väntar vi på dietisten, men hon kanske tvingas göra något nu när det gått så högt upp, att vi ska behöva köpa för fullpris ansåg inte patientnämnden de tog allt mycket allvarligt. Känns skönt nu hoppas jag bara att de går vidare och att allt inte bara är fina ord. 

Läkaren verkade i alla fall tycka att sonen ska ha ersättning ett tag till. Vi har mat för några dagar till och jag kan hämta ut 4 burkar tror jag det var på vårat "hemliga" recept som vi fick innan reglerna ändrades. Tur att jag sparade det i en pappershög. ;) 

Vi har ju ersättningen som alternativ till mjölk i matlagning också, som omväxling till rismjölken. 

Så det kanske blir en ljusning nu, händer inget blir det tidningen men läkaren verkade inte bli glad över så det fungerar, eller inte fungerar.  

Föräldraledig... vem kom på det ordet, jag jobbar ju mer nu än tidigare. Borde heta arbetsplatsledig/föräldraupptagen ;) 

• t0va

Jag hittade cornflakes idag som Theo kan äta, förutom att den innehåll honung. Någon som vet ifall det är ok med det när det är på flingor, annars ska man ju undvika det till barn under 1år. Han är 9månader nu. Skulle vara bra plockmat annars, är så svårt att få honom att äta och han älskar att plocka med maten själv. 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-05-14 09:21:27 följande:
    t0va: hur har det gått för lilleman efter vetemjölet?
    Vi har haft en helvetesnatt, han var jättetrött igår efter att han sovit middag vid 16-17, så jag la honom igen vid 18:30, då gick ögonen i kors, men han skulle inte sova. Men vi insåg när vi skulle göra mat att jag glömt köpa potatis så vi tog en promenad med vagnen till ica, tog en timme och då var han rätt så lugn. 

Sen somnade han 23:30 och har vaknat och skrikit flera gånger, ungefär på samma sätt som med mjölkallergin, han har varit mer tät också. Vet inte om jag ska tro på en förkylning som råkade komma samtidigt eller om det är veten. Slutade med att jag efter 3 gången han gallskrek och inget funkade la honom i sängen brevid mig, då har jag kunnat klappa på honom och han har sovit sen 5 till 10 fast han har ätit 2 gånger på den tiden.

Inget bajs än, väntar på att det ska vara massa diarre... fast han är pruttig och det luktar sött igen som tidigare. Men så orolig och strulig han har varit i natt var länge sedan han var. Det började redan igår kväll att han skulle sitta på mig och inte leka.

Kommer diarren är jag helt övrertygad... vill ju inte tro att det är mer saker så jag lever i en stor förnekelse, nog för att han varit orolig nu många nätter och har haft nattskräck men inatt var det extremt.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-14 16:46:37 följande:
    t0va: ja, jag tycker nog själv att det är lite svårt att veta om det är allergi eller inte ifall man bara går efter humör och sömn. Är ju så mycket som kan spela in. Helst vill man ju ha tydligare tecken.
    Men han blev inget röd om kinderna?
    nope inget sånt, och idag har han varit jättekinkig och suttit mest i soffan eller mitt knä  och kindera är inte alls röda. Vi var ute och gick en stund och då försvann det lilla röda också som var. Det torra märket han har på ena kinden bleknade endel också. Får se om det blir värre nu när han leker på golvet. 

Vi hittade cornflakes som han kan äta i affären och rispasta, ska prova och se ifall han gillar det ihop med köttfärssås bättre än potatis.  
  • t0va

Funderar på ifall det är vete som är problemet... nu är det dygn sen han fick vetemjölsvälling och ingen diarre, däremot har han varit jättekinkig men igår kväll hade han lätt feber och nosen rinner så vi verkar ha prickat in en förkylning också. 

Inatt har han sovit rätt skapligt och länge, från 20-11, och nu krälar han runt och utfortskar. Sist han åt vete så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen. Får vänta några dagar och prova igen antar jag.  

ÄLSKLINGEN 87: jättekram på dig.  

• t0va
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:
    Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..
    Jag vet inte, han har inte haft någon diarre alls, men verkar ha blivit förkyld dagen efter för det sitter i än med täta nätter. Så jag tror inte det hände något alls. Han fick lite mer än 1 tesked nu, ska testa igen när förkylningen gett med sig. Men inga röda kinder, såhär fina kinder har han inte haft på länge. Var bara igår efter att han varit på pappagruppen som det var "rudolf"-kinder. Jag fattar inget alls. 

Ska lusläsa innehållet i enagogröten som är det han reagerat på innan eller som jag tror han reagerat på. 

Funderar också lite på om det är pollen eller inte, tycker han ögon rinner när vi är ute och han nyser endel. 

Ringde bvc för en vecka sedan och pratade in ett meddelande men nu kom jag på att ingen har hört av sig, blir att jaga dem också.  
  • t0va

Hur länge ska jag vänta tills vi gör en ny veteprovocering? Idag var det lite lösare bajs men långt ifrån den diarren som varit innan. Det har visserligen bara gått en vecka, har för mig det var i lördags han fick lite. Men andra gånger har diarren kommit direkt på ett dygn. 

Inget svar än från bvc så jag ska jaga en gång till, måste kolla upp också vad som gäller under sommaren. Fick vet att på vårat gamla bvc så har den INGEN läkare under sommaren. Helt sjukt ju.  

• t0va
    mithrandil skrev 2011-05-20 10:02:04 följande:
    Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    Så jobbigt när man inte kan få klara besked utan saker ändras hela tiden. 
    Laktosfritt har jag fattat att man ska ta så de inte reagerar på laktos, theo gör ju det troligen för att han varit utan det så länge.

Vi har också fått besked att vi ska provocera mjölk när han är ett år men jag väntar fortfarande på att bvc ska höra av sig, pratade in meddelande igen. Fattar inte för de har varit jätteduktiga på att höra av sig tidigare.  
Svar på tråden Allergitråden